Gå til innhold

Økonomi og ledelse i Frankrike

Thoz

Anbefalte innlegg

Hei.

Har sett at SiU har en avtale med et universitet i Toulouse i Frankrike, som visstnok skal være ganske anerkjent.

Der det første året går mest til å lære seg språket skikkelig, og så kan man få oppfølging senere hvis det er behov for det. Jeg er ikke så sinnsykt god i fransk (men jeg vil gjerne bli det!), og har lyst på et litt større eventyr enn NHH eller BI, så jeg synes dette høres ganske genialt ut. Det som bekymrer meg mest er mulighetene for å få jobb når man er ferdig, skal seff ta master også et eller annet sted, f.eks. i England.

Så jeg lurer bare på om det er noen som vet noe mer om det, eller om noen som har peil kan komme med en kvalifisert gjettning om hvor store fordeler/ulemper det vil være med tanke på jobb når man er ferdig i forhold til å ta siv.øken på NHH. Eller om man vet noe annet dere tror jeg bør vite og ta med i vurderingen..?

Mvh. Thoz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet er det kun hvis du ønsker å komme høyt opp i Norge at kontaktnettverket fra NHH, etc virkelig hjelper deg, da vi nordmenn fortsatt er meget navlebeskuende :)

Ved jobber i andre land skal ikke dette ha så mye si, men dette er jo selvfølgelig individuelt.

Lenke til kommentar

Den mest anerkjente business/økonomiskolen i Frankrike er uten tvil HEC. Skal visst være den skolen i Europa med høyest gjennomsnittslønn etter endt utdannelse.

Både NHH og BI har utvekslingsavtaler med flere bra skoler i frankrike :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei.

Har sett at SiU har en avtale med et universitet i Toulouse i Frankrike, som visstnok skal være ganske anerkjent.

Der det første året går mest til å lære seg språket skikkelig, og så kan man få oppfølging senere hvis det er behov for det. Jeg er ikke så sinnsykt god i fransk (men jeg vil gjerne bli det!), og har lyst på et litt større eventyr enn NHH eller BI, så jeg synes dette høres ganske genialt ut. Det som bekymrer meg mest er mulighetene for å få jobb når man er ferdig, skal seff ta master også et eller annet sted, f.eks. i England.

Så jeg lurer bare på om det er noen som vet noe mer om det, eller om noen som har peil kan komme med en kvalifisert gjettning om hvor store fordeler/ulemper det vil være med tanke på jobb når man er ferdig i forhold til å ta siv.øken på NHH. Eller om man vet noe annet dere tror jeg bør vite og ta med i vurderingen..?

Mvh. Thoz

Jeg har litt uformelt hørt at Toulouse er anerkjent og krevende, men er usikker på hvor godt norske bedrifter kjenner til dette. Du må være forberedt på å kunne markedsføre/dokumentere hva din kompetanse er, særlig overfor små bedrifter med lite kunnskaper om internasjonal utdanning.

Større bedrifter, særlig internasjonale, har rimelig god oversikt over hva som er er gode og dårlige utdanninger i utlandet, så du burde ikke ha noen særlige ulemper ved å ta utdannelsen i Frankrike.

Lenke til kommentar
Den mest anerkjente business/økonomiskolen i Frankrike er uten tvil HEC. Skal visst være den skolen i Europa med høyest gjennomsnittslønn etter endt utdannelse.

Både NHH og BI har utvekslingsavtaler med flere bra skoler i frankrike :thumbup:

Jeg vil nok hevde at INSEAD er mer anerkjent enn HEC.

Lenke til kommentar

Man kan sikkert diskutere det opp og ned, og jeg håper denne tråden ikke sklir ut med den diskusjonen.

Jeg mener også at INSEAD er noe mer anerkjent, men du kan ikke ta master der, de har kun "høyere" gradere som MBA, EMBA og annen Executive Education.

IMD og LBS er for øvrig noenlunde like mht programmer som INSEAD. Kommer han seg inn på HEC så er det bare å kjøre på.

Lenke til kommentar

Tenker i første rekke bachelor, så får jeg ser hvor jeg tar masteren når den tid kommer, men mener at jeg leste et sted på siden til HEC at det bare var aktuelt for de som har tidligere utdanning fra utenfor Frankrike.

Vurderer å ta masteren i England eller USA, så jeg blir flytende i Engelsk også. :D

Men det er sånn jeg ikke orker å tenke på enda. :p

Lenke til kommentar

Jeg vil nok hevde at INSEAD er mer anerkjent enn HEC.

Ja ja, tok kanskje litt hardt i. :cool:

Uansett - mange bra muligheter à la France!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...