Gå til innhold

Lage ranking/tabell-system i Excel/Access?


Anbefalte innlegg

Skal lage et ranking system, som går fra 1. plass - 7. plass, hvor syv forskjellige personer skal være med. For hver uke får hver person et vist antall poeng, og slik at dette summeres automatisk har jeg fikset, MEN så kommer det...

 

Hvordan får jeg da f.eks til;

 

Si hvis Christian ligger på 1. plass med 20 poeng. Uken etterpå får Anders 22 poeng, hvordan får jeg da Excel til å automatisk flytte "Anders" opp til 1. plass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Excel kan ikke automatisk flytte om på dataene mens du skriver. Men; det er jo bare å bruke sorteringsfunksjonen? Klikk i kolonnen som inneholder totalen og klikk sorter stigende. Pass på at du ikke merker kolonnen, bare klikk i en av cellene i kolonnen som inneholder data.

 

Riktig. Men da må jeg binde to celler sammen på en måte, slik at C4 hvor det står Anders, og D4 hvor det står poengsum, flytter seg samtidig. Hvordan gjør jeg dette?

Lenke til kommentar
Det er ikke nødvendige så lenge alle data ligger i et sammenhengende område, dvs uten tomme rader eller kolonner. Excel beholder sammenhengen i hele listen når du sorterer så lenge du ikke merker en hel kolonne men bare klikker i en celle i riktig kolonne i listen.

 

Nydelig. Men er det mulig med automatisk sortering?

Lenke til kommentar
Det burde da så absolutt være mulig ved bruk av noen enkle IF setninger.

 

Det jeg tenkte på. Men hvordan får jeg sorteringsfunksjonen inn i en IF/HVIS?

 

 

Dette er ren gjetting fra min side, men kanskje noe slikt?

 

IF B1 < B2 or B3

sort.decending(B1:B3)

 

Jeg aner ikke, men jeg ville i alle fall sett om det finnes en sorteringsfunkjson i settet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...