Gå til innhold

Konsertfilming


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Hei

Skal ikke si at jeg er noen ekspert,men om du har manuel eksponeringskontroll ville jeg prød å låse den i et utsnitt som dekker den opplyste delen av senen.

Om du da panorerer ut i vidvinkel og ut de mørke delene av salen vil lyset på senen forbli likt,men dette forventer at ikke lyset på senen blir skrudd for mye opp og ned.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg har vært med å filma på en del russerevyer og bla. en oppsetning av Cats i en berghall! Veldig spennende greier dette her..

 

Problemet med filming av konserter og sånn er som regel å få med seg de tingene som skaper en historie. Film er en historie, uansett hva handlingen er! I denne situasjonen, en konsert.

men det var vel lys du tenkte på.. *offtopic* :oops:

 

1. Prat med de som styrer lys. Få dem til å tilpasse seg DEG og ikke du dem. Seerne i salen tar ikke skade av, forøvrig ikke de på scenen heller, at de vises litt bedre. På video er lys VIKTIG!

2. Bruk manuell blender/hvitbalanse

3. Gjør som halling sier.. Fornuftige ord.. :)

 

Lykke til!

 

btw, jeg var vel litt VEL treg på denne.. ;) men det er likevel viktig med lys.. :woot:

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

hvilket jo viser at du har NULL forståelse hvordan en konsert/revy/teater/whatever-produksjon fungere. Jeg er selv profesjonell lyd/lysmann og jeg kan LOVE deg at jeg og de aller fleste hadde LEDD av deg og bedt deg forsvinne hvis du hadde kommet med det spørsmålet :)

 

Hvorfor?

 

Fordi MIN jobbe som lysmann er ikke å etterkomme DINE ønsker som kameramann, men å sørge for at de som har betalt penger for å komme inn og se showet skal få en så bra opplevelse som mulig. Og det ville de ikke fått hvis jeg skulle etterkommet dine ønsker om "mer lys er lys, mere front lys" hele tiden. Skjønner du poenget mitt?

 

Husk, hvis det f.eks er en teater/revy produksjon så er sannsynligvis alt lys satt på forhånd...ferdig lagret. Hvis da lysmannen skal begynne å gjøre om dette så må han inn og endre alle momentene (alle de forskjellige scenene) og det lar seg ikke gjøre så lett.

 

Ønsker de et opptak av revyen så kan man gjøre to ting...enten skaffe seg en kamera som duger til konsertfilmin, som ikke trenger masse lys, eller gjøre en egen forestilling KUN beregnet for filming. DA stiller det seg annerledes

Endret av vegaroy
Lenke til kommentar

vegaroy har nok rett, TigerOla: Jeg har også jobba en del som lys/lyd/pyrotekniker, og hadde nok sett litt rart på deg om du hadde bedt meg om å forandre lyset fordi du skal filme.

 

- MED MINDRE det er en separat oppsetning som skal filmes, i så fall er det bare å bruke standardoppsett og en hvit blender i tillegg, som flombelyser hele scenen. Denne må i såfall justeres ned nok til at den vanlige belysningen er synlig (denne gir ofte mye av stemningen), men lyst nok til at kameraet plukker opp detaljene.

 

i tillegg er det minste du kan gjøre å låne / leie et skikkelig 3CCD kamera som oppfører seg ordenlig under lavt lys. Pass også på at du bruker manuell fokus (fungerer som regel dårlig i lavt lys) og manuell eksponering.

 

Lykke til ;)

Endret av hajejan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...