Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trenger hjelp til å gå ned i vekt

FelaroN_

Anbefalte innlegg

Hei!

Må beklage hvis jeg har postet posten her feil men uansett.

Jeg er 17 år (18 år til sommeren), jeg har vært overvektig nesten hele livet mitt. Jeg har trent i snart 2 år nå og gikk fort ned i vekt men har begynt å gå opp igjen. Jeg elsker sjokolade og alt slags dritt. Det jeg trenger hjelp til er om noen kan hjelpe meg med å sette opp en diett der jeg kan beholde muskler samtidlig som jeg mister fettmasse? Jeg er skikkelig dårlig til å sette opp et måtprogram for hel uke og ender som oftest opp at jeg gir opp.

Så tusen takk for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes jo mange dietter og somregel ender man opp med å teste ut flere dietter etter å ha funnet ut at de andre diettene ikke fungerer for deg, spesielt hvis du har vært overvektig hele livet, believe me, I know :p

Jeg går på en diett nå som jeg syns fungerer bra for meg. En ting jeg har funnet ut er at jeg måtte kutte ned på karbohydratene, jeg tar kun ett brødmåltid om dagen, spiser sånn lindbergbrød som er forholdsvis bra og driter i pålegg, må jo leve også. Så går min mor på noe som heter easy life hvor man får kjøpt slik shaker som nesten ikke inneholder noe karbohydrater i det hele tatt, i alle fall så lite at man kan drikke det fem ganger om dagen og alikevel opprettholde ketose. Jeg tar en sånn shake om morran, driter i hva jeg spiser i lunsjen (lunsjen er for meg en motivasjon for å komme meg igjennom skoledagen), tar et eller annet når jeg kommer hjem fra skolen, en yoghurt eller grønnsaker og dipp ellerno, så lager mamma en god middag som pleier å være forholdsvis sunn (blir mye fisk da :@ hater fisk, men det er ekstremt sunt). Så tar jeg en shake til kvelds også. Dette er jo veldig lite spesifikk diett da og den er ikke noe kjempesunn, men den fungerer for meg, og jeg går gradvis ned i vekt. Trening er også ekstremt viktig og hjelper veldig på, enten det er styrketrening eller kondisjonstrening. For å opprettholde muskelmasse kan ikke selve dietten gjør stort (annet enn hvis du kommer i ketose, men det er egentlig et reine helvete, selv om man vil føle seg veldig bra av det, man mister lysten på mat :D). Styrketrening er det beste du kan gjøre for å opprettholde muskelmasse, men du kan nærmest glemme å bygge muskler hvis du er i kalori underskudd :p

Det er vel også noe som heter at man burde ha tre melkeprodukter hver dag, enten det er tre glass melk eller hva de skulle være, og man skal spise tre frukt hver dag. Grønnsaker er også viktig, det gir en metthetsfølelse uten å inneholde noe særlig kalorier og det inneholder en god del vitaminer og greier, for ikke å snakke om fiber :D

Det som er alfa omega er å holde kaloriinntaket nede, sett opp fem måltider du skal ha om dagen og hold deg til det, kan godt være slitt slurvete med de måltidene i starten (trenger ikke være så kjempesunt at det gjør noe), men finner du ut at det ikke fungerer, så må du gjøre noen endringer. Jeg fant selv ut at to brødmåltider om dagen gikk ikke :p

Lenke til kommentar

Hei,

Selv har jeg alltid vært noe chubby, og tok en gang av mye før jeg så gikk opp igjen (grunnet for stort skifte). Nå er jeg på vei ned igjen, og kiloene raser av.

Mitt tips til deg er å spise og drikke sunnere i første omgang. Personlig greier jeg meg ikke uten cola lignende drikker, så jeg turer ned på Pepsi Max. Ikke så alt for bra, men vekten går likevel nedover. Når det gjelder snop og dritt ungår jeg det i ukene og spiser mye druer. Druene er utrolig søte og gode, samtidig som de faktisk metter meg. Virkelig godt ;) Ellers hjelper det å trene når du har et sug etter digg. Da tenker du at det var bra du ikke tok den siste. Noter deg, og vær hele tiden obs på hva du spiser. Dette kan du få hjelp til på diverse nettjenester som foreksempel Vektklubb(ikke gratis). Du må imidlertid være 18 der, men det finnes nok tilsvarende (eventuelt bruk foreldrene dine sitt navn eller noe). Ellers så kan du skrive ned alt du spiser. Dummer du deg ut en dag og spiser litt digg så er det i orden. Bare ikke en hele pose chips av gangen (jeg vet at slikt er vanskelig. Selv kunne jeg, og kan sikker enda lett ha en chipspose eller 5 daglig.).

Jeg tror du greier det, og du må bare tro på det selv!

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
drikk mye vann. vær gang du får lyst på godterier drikk vann. jogging er god trening og husk at du kan aldri jogge for sakte.

Beste diett jeg noen gang har sett.

Se på denne her du trådstarterZ

http://www.woman24.no/vekt_og_kosthold/article31777.ece

Igjen noe ala www.ketolyse.no , som jeg anbefaler hvis du skal gå ned 10kg+.

Jeg gjorde selv denne en stund, å det fungerer fantastisk bra!

Husk også at småspising er det farlige når en prøver å ta av seg,

du får som tidligere sagt drikke vann når du føler deg sulten mellom

måltidene, kolrabi fungerer også hvis du liker dette.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...