Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Er blå + uv en god kombinasjon?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skal nemlig kjøpe antec nine hundred og bruke lyset i vifta der til blått ys, evt. kjøpe en katode i ettertid. Kommer UV-en i det hele tatt til å synes?

EDIT: Neida, jeg er ikke dum, bare usikker:P

Endret av NOR_Andrsn
Lenke til kommentar

Det er jo ikke uvlyset i seg selv som synes. Uv lys er jo egentlig usynlig, men grenser mot det fiolett lys (ultra violet = over fiolett). Det som lyser er eventuelle uvreaktive ting du har i kabinettet (kabelstrømper, kontakter osv). Jo mørkere det er jo mer vil disse gjenstandene se ut til å lyse opp. Jo mer lyskilder du har i tillegg til UV, jo mindere markant vil de lyse. Så et kabinett med uvlys i seg i et rom i dagslys vil ha liten effekt av uvlyset. Det er derfor alle slike uvreaktive ting vlir fotografert i mørke for å demonstrere effekten.

Jeg ville heller brukt blå uvreaktive ting til å skape blått lys i kabinettet, men viftene i nine hundred sitter foran drevene og skaper mer lys forrover gjennom perforeringen enn de skaper lys inni selve kavinettet hvis jeg forstår bildene riktig.

Fordelene med lys i tilleg til uv er selvsagt at man har effekten av lyset når kabinettet står i et relativt lyst rom, mens man har effekten av uv når det står i et mørkt rom.

Lenke til kommentar

UV bør ikke brukes samtidig som du har noen annen betydelig kilde av lys på, elers blir du bare skuffet av effekten. Det blå lyset vil totalt overdøve den mye mildere UV-lyset.

Mitt råd er at dersom du insisterer på å ha begge deler, så ha en bryter som du kan switche mellom de to lysene på.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...