Footy Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Til påsken skal dama ut å titte på verden, i 3mnd'er for å være presis. I mellomtiden har jeg spurt bror om han vil bo hos meg. Vi leier jo, så jeg bare lurer, har eier en rett til å nekte han å bo hos meg? Jeg har tenkt å spørre for å være høflig, men jeg bare lurer i tilfelle jeg får nei.. Lenke til kommentar
Bisken Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Jeg synes å ha lest at man må avklare med utleier hvem som kan bo der. Så ja han har en rett til det...tror jeg Lenke til kommentar
Panter Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Husleieloven § 8-1. Den alminnelige regelen om overføring Leieren har ikke adgang til å overføre sine rettigheter eller plikter etter leieavtalen til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse. Edit, feil lov da jeg leste første innlegg feil. Endret 6. februar 2008 av Panter Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Husleieloven § 8-1. Den alminnelige regelen om overføring Leieren har ikke adgang til å overføre sine rettigheter eller plikter etter leieavtalen til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse. Den relevante paragrafen blir vel helst denne; ihvertfall forutsatt at trådstarter og dama faktisk leier sammen, og det ikke bare er dama som er å anse som "leier" i lovens forstand... Husleieloven § 7-1. Opptak i husstand Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Den relevante paragrafen blir vel helst denne.. Hehe, jeg leste visst første innlegg litt raskt. Jeg leste som om at begge skulle ut i den store verden.. Lenke til kommentar
Footy Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 Ja vi leier sammen, begge står i kontraktern... Utifra det over tolker jeg svaret som: Ja jeg har lov, men jeg skal alikevel spørre utleier. Utleier må ha saklig grunn til å nekte.. Da komemr jo spørsmålet, hva er sakelig? Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Ja vi leier sammen, begge står i kontraktern... Utifra det over tolker jeg svaret som: Ja jeg har lov, men jeg skal alikevel spørre utleier. Utleier må ha saklig grunn til å nekte.. Da komemr jo spørsmålet, hva er sakelig? Du må nok tolke svaret èn gang til. Det er kun deres barn eller foreldre som kan bo sammen med dere UTEN å spørre om lov. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Han tolker det da helt rett? Han må formelt sett spørre utleier, men utleier har ikke lov til å nekte med mindre denne har saklig grunn. 1 Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Han tolker det da helt rett? Han må formelt sett spørre utleier, men utleier har ikke lov til å nekte med mindre denne har saklig grunn. Han tolker vel ikke svaret rett når han mener han har lov, men "vil allikevel spørre". Det kan jo faktisk hende utleier har en saklig grunn til å nekte leier å ta inn i husstanden medlemmer som ikke er deres barn, eller foreldre. Endret 8. februar 2008 av Autofil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå