Arild Heitmann Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Jeg har nå testet en del på fotografering av noen fugler i hagen. Jeg prøvde første med å sette kameraet på stativ ute i hagen for å selv sitte innendørs og ta bilde med fjernkontrollen. Da dukker fokuseringsspørsmålet opp. Man skal jo alltid fokusere på øyet på fuglen. Med stativløsninga og fjernkontroll må man jo forhåndsinnstille fokusen, og da er det jo mer eller mindre umulig å treffe 100% med fokusen? I tillegg lyser fokuslampa hver gang jeg trykker på fjernkontrollen og fuglene blir livredd og tar til vingene... Deretter stilte jeg meg innendørs for å ta bilder gjennom vinduet. Gjør dette at autofokusen får trøbbel? Jeg fikk en blåmeis 1,5 meter utenfor vinduet (har 55-200mm VR), men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan jeg skal få fokusen 100% på øyet. D40 har jo bare 3 fokuspunkter og jeg opplever det som utrolig vanskelig å få perfekt fokus på fuglebildene, selv når en fugl er såpass nært som et par meter. For ikke å snakke om bilder av f.eks dompap på 10 meters hold. Hvordan kan jeg best få den lille fuglen i fokus med såpass begrenset brennvidde som 200mm? Jeg cropper meg akseptabelt inn, men fuglen er likevel uskarp... Jeg er rimelig stødig på å snike meg inn og kan godt ligge kamuflasje over lengre tid, men vil kameraet legge unødig store begrensninger på fuglefoto med kort tele? Eventuelt er det noen som har tips til hvordan å få best mulig fokus med kameraet på ting som utgjør en liten del av bildeflaten (selv på 1 meters hold med 200mm så vil øyet på en blåmeis være en bitteliten del av bildet) hjelp!! :-) Andre nyttige tips om fuglefotografering med begrenset brennvidde tas også imot med takk! Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 er ingen fuglemann, men fokuslampen kan du i alle fall slå av. Den har neppe noe å si når du skal fokusere langt unna. Eg slår den så og si alltid av. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Det sier seg vel egentlig selv at kamera ikke vet hvor du vil fokusere når du sitter inne i stua med en fjernkontroll. Det er omtrent like enkelt som å styre en bil uten å bruke rattet. Med andre ord må både du og kamera ut. Bruk et av fokuspunktene til å fokusere, lås fokusen, og komponer bildet ditt før du trykker av. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 I tillegg bryter glasset i vinduet lyset forskjellig enn luft, som kan gi uskarpe resultater selv om fokus er rett plassert. Merk deg at fokus og skarphet er to forskjellige begreper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå