Gå til innhold

Problemstilling knyttet til studiofotografering?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal skrive en liten oppgave om studiofotografering, men sliter med å finne en problemstilling siden jeg aldri har jobbet med studiofotografering før. Her inne er det sikkert mange med den erfaringen, og det jeg lurer på er om det er noen som har noen tips til problemstilling??

Det kan nesten være hva som helst, også noe om det å ta bilder med modeller, studenter uten erfaring på dette område, utfordringer o.l.

Jeg blir utrolig glad for noen tips på dette:-)

Endret av KCE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror at det å fotografere barn må være vanskelig.
Den kan jeg skrive under på ;-)

Jeg har ikke de store utfoldelsene for å ta bildene jeg tar av barn som skal selges, men å ta passfoto av barn ned i et par ukers alder, er faktisk utrolig vanskelig, og har måttet gi opp mer enn én gang...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Ja barn er absolutt et tema man kan bruke. Nå skal vi ta bilder for en frisørsalong med styla modeller, og de er nok litt lettere å ha med å gjøre enn barn. Men oppgaveteksten sier ingen ting at problemstillingen trenger å være direkte knyttet til vår fotografering, så noteter ned utfordringer med barn i studioet.

Noen flere forslag?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Jeg tror at det å fotografere barn må være vanskelig.

Kan det være et utgangspunkt ?

Tom

I prove you wrong. Har fotografert en stund og jobber for tiden for Fovea som frilans barnehagefotograf.

Det er værre å ha ei/en pre/post-pubærtal, selvkritisk ungdom, småvoksen modell i studio enn en unge på 1-5 år. Varierer veldig fra barn til barn, men det er en liten kode som må knekkes for å få et barn til å smile. Det er lettere å få barn fornøyde enn de litt eldre for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar

Barn er absolutt en utfordring i studio.

En annen er å finne det kunden (foreldrene) vil ha. Noen liker det tradisjonelle og andre liker noe med litt mere liv. Så problemstillinger kan være barneportrett, og kundens ønsker.

Enkelte ganger kan en se an hva slags type foreldrene er for så å raskt skjønne utfordringen man har. Slitne og litt masete uharmoniske foreldre kan funke dårlig.

En erfaring:

Ungen var litt sliten og trøtt, uopplagt. Og var egentlig opptatt av alt annet enn å smile og se i kamera og holde seg i ro. Foreldrene ble stresset og begynte å kjefte litt. Tanken de har er at det er ikke ofte vi er hos fotograf så nå må vi få det bra. Ungen ble ikke mindre grinete av å få beskjed om å ikke være så umulig. Grin og snørr. En mamma som kjefter og sender klandrende blikk til pappa. Jeg forsøkte å roe dem ned ved å si at jeg tar såpass mange bilder at dette kommer til å gå bra. Vi tar korte økter også leker vi litt. Det går så fint så. Slapp av. Men noen foreldre er bare slitne og sure og kranglete. Du kjenner dem fort igjen. Det toppet seg ved at de lofte gutten is om han holdt seg i ro. Det som skjedde da var at han begynte å mase om is. Helt håpløst. Han var cirka 1 år. Jeg fikk likevel en del gode bilder men de som foreldrene var med på ble ikke helt topp synes jeg pga ansiktsuttrykkene dems.

Foreldre som har det bra og har gode rutiner med ungene sine funker mye bedre. De kommer for å leke å ha det gøy og få fine bilder.

Ofte er det lettere å ta bilder av unger før de begynner å gå og stå. Da ligger de på magen og titter opp og blir oerfekte modeller. Bruk en hanskedukke og det er i boks.

Jeg er ikke helt enig med Kopp. Det er jo selvfølgelig personavhengig men jeg har egentlig alltid kommet godt ut av det med de som er litt eldre. Jenter fra ca 5 år og oppover er det beste å jobbe med. Enkelte baber prøver litt for mye men bare man får roet de ned så går det. Gutter mellom 1 og 10 er værst. Men det hele handler egentlig om deg som fotograf, og hvordan du klarer å få folk til å slappe av. Jeg tar mange bilder sier jeg så ingen fare. Vi finner alltid noe som er bra.

Bildene jeg tar i pausene blir også veldig bra. Bilder som jeg liksom tar for å stille inn kamera, er bra triks.

En annen utfordring er å finne det uttrykket som kunden vil ha. Greit jeg har min egen stil og skal holde fast på den men en må justere seg inn. Snakke direkte med kunden på dette. Hv ønsker dere, jeg synes osv..

Lenke til kommentar
En erfaring:

Ungen var litt sliten og trøtt, uopplagt. Og var egentlig opptatt av alt annet enn å smile og se i kamera og holde seg i ro. (...)

Virker som om du har opplevd det værste;)

Et lite tips her kan da være å fortelle foreldrene om å ikke være i samme rom. Som regel når jeg tar bilder så har jeg sagt fra på forhånd at foreldrene ikke kan være med. Grunnen er at barn oppfører seg helt annerledes når foreldrene ikke er til stede. En annen grunn er at foreldre har en tendens til å kjempe om oppmerksomheten fra barnet og det er jo ikke helt det vi vil ha noe av:)

Med ettåringer må man være på hele tiden. Falle ned på deres nivå .. Se teletubbies så skjønner du hva jeg mener :dribble:

Lenke til kommentar

Tydelig at barna dere tar bilde av er litt gamlere.

Tradisjonelle barneportettet er jo generelt tatt før 3 år. 1 1/2 eller 2 år ca.

Prøv å få mora til å gå ut av rommet å la en 2 åring være alene med en ukjent :p

Evt. det jeg gjør er å be de komme tilbake senere, med bestemødre istede =)

Lenke til kommentar
Tydelig at barna dere tar bilde av er litt gamlere.

Tradisjonelle barneportettet er jo generelt tatt før 3 år. 1 1/2 eller 2 år ca.

Prøv å få mora til å gå ut av rommet å la en 2 åring være alene med en ukjent :p

Evt. det jeg gjør er å be de komme tilbake senere, med bestemødre istede =)

Tradisjonelt sett? Så man er ungdom/voksen etter man er 3? Foreldre har som regel forståelse hvis man forklarer det på rett måte.

Lenke til kommentar
Det jeg mente er at de fleste barnebildene folk har på veggen er vel tatt ca mellom 1 1/2 - 3 års alderen.

Tenkte mest på at de fleste barn på den alderen er veldig knyttet til foreldrene. Og veldig mange blir litt redd / lei seg / skriker som en hel helt da mor drar ut av rommet.

Er enig med deg.

Jeg sender aldri foreldrene ut. Det er bedre at ungene har den tryggheten at mor er til stede. Hun kan også gå i rommet ved siden av i små øyeblikk eller stå bak meg for å få ungen til å se mot kamera. Unger fra 6mnd og oppover er svært opptatt av mor (og far).

Eldre unger derimot, når de kommer over 10 år er det best å sende mor på dør.

1-årsbilder er mest pop, og alle skal ha det. I tillegg foreslår jeg 7mnd, 3 år, 10 år osv

Endret av Happyday
Lenke til kommentar

"Eldre unger derimot, når de kommer over 10 år er det best å sende mor på dør."

Bra å se det ikke er bare jeg som tenker sånn.

Men jeg har ikke noe betenkelighet med å sende ut foreldra på 5 - 6 åringer og oppover. Ikke at jeg har så mange som er så gamle, er jo ikke akkurat en alder da mange sender barna til fotografen annet enn ifht familie / søsken foto :p

Lenke til kommentar
"Eldre unger derimot, når de kommer over 10 år er det best å sende mor på dør."

Bra å se det ikke er bare jeg som tenker sånn.

Men jeg har ikke noe betenkelighet med å sende ut foreldra på 5 - 6 åringer og oppover. Ikke at jeg har så mange som er så gamle, er jo ikke akkurat en alder da mange sender barna til fotografen annet enn ifht familie / søsken foto :p

:-)

Prøver alltid å føle meg frem. Bortsett fra den ene gangen så har det alltid gått veldig greit. Men det er som jeg sa over her, foreldretypen har stor betydning for om det blir en god opplevelse og gode bilder. Alltid en fordel med foreldre som har det bra. Og at de kommer rett etter at ungen har sovet. Når de er trøtte blir det bare grin og tårer. Men noen vil jo ha med tårebilder også.

En annen fordel med å ha mamma til stede er for å tørke bort gørr, og rette på klær og slikt.

Lenke til kommentar

Rette på klær gjør jeg selv, viktig med litt fysisk kontakt engang i blant :p

Men til gørr tørking får må mor stille opp ja, hehe.

Viktig at de kommer i rett tid ja.

Er ille når barna kommer rett fra barnehagen og er sinnsykt slitne.

Klarer å leke litt å distrahere fra trøttheten en 15 - 20 min om de er litt trøtt. Men lengre enn det er ekstratid :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...