Åsmund Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Hei. En fyr vil låne penger av meg. I banken er det 10% rente, hos meg kan han få 5%. Pengene er på en kapitalkonto, usikker på renta men den er ikke så stor. Regner med jeg tjener på dette. Men når jeg skal regne ut denne renta på 10% hvert år, er det rente av det opprinelige beløpet eller er det rente av det gjennstående? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Bare sørg for at han skriver under et skikkelig gjeldsbrev, hvis ikke er det ord mot ord hvis han skulle slå seg vrang Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 blir vel renta av det gjenstående beløpet trur jeg Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Hvorfor skal du gi han 5% rente når du kan få ca 6% i banken? Hvis du får høyere enn 5% rente i banken vil du tape på å gi fyren et lån med 5% rente, for ikke å snakke om risikoen du eventuelt tar. Renten skal alltid beregnes av gjenstående lån. Husk at du kan få store problemer med å inndrive lånet dersom han nekter, det er ikke like lett for en privatperson som for en bank. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 Det er ikke noe problem med tilliten ialefall. Om det er 1% forskjell er ikke det så nøye. Men takker for svar har funnet ut en løsning nå. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Hvorfor skal du gi han 5% rente når du kan få ca 6% i banken? Jeg støtter denne. Man skal aldri tape økonomisk på denne måten på å gjøre andre en tjeneste med mindre omstendighetene er spesielle. Å gå i null er greit, men å tape blir feil. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 vel, jeg har 4.5% rente nå Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Det tar ca 5 min å registrere en konto i f.eks yabank.no hvor du får 5,9% rente. Lenke til kommentar
KS Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Tilliten er til stede nå ja... Ingen er så imøtekommende og hyggelig som en som trenger penger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå