funkweb Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Jeg "Onecall" kunde får nytt Sim-kort. (Det gjelder deg også som Onecall kunde) Grunnen utbygging av det tredje mobilnett i norge. MEN, hva med dere Tele2 kunder? Har ikke dere også fått melding om at Tele2 også bygger ut sitt tredje mobilnett i norge. For meg er dette umulig, må da bli den tredje og fjerde. Eller er det noe sammarbeid mellom dem? hmm muffens, lukter litt bullshitt her. Lenke til kommentar
thevoice Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Network Norway eier Onecall. Network Norway og Tele 2 eier hver sin halvdel av Mobile Norway AS. Mobile Norway bygger det nye nettverket til Network Norway og Tele 2. Onecall, Network Norway og Tele 2 skal benytte dette nettverket. Mobile Norway roamer på Netcom når man er utenfor egen dekning. Tele 2 skal nok bruke Netcom eksklusivt en stund, før alt med Mobile Norway-nettet (og sikkert 3G-dekning/roaming) er på plass. De hadde vel en avtale med Netcom frem til 2010, hvis jeg ikke husker feil. I tillegg til dette bygger MTU videre på Teletopia sitt mobilnett. Disse skal visstnok roame på Telenor sitt nett utenfor eget dekningsområde, og lanseres 3 mars. Hvem av dem som kan kalles det tredje og fjerde nettet kan diskuteres. MTU (tidligere Teletopia) har den 3 mobillisensen, og har kjørt eget mobilnett i Oslo i mange år. De har veldig få kunder, og bygger nå dekning i Bergen, Oslo og Drammen. Network Norway har kjøpt seg store, samt en samarbeidsavtale med Tele2 som medfører at de har kunder nok til at det skal lønne seg å drive eget mobilnett. I kundemasse vil de derfor være 3. størst, selv om de har den 4 GSM-lisensen. Endret 5. februar 2008 av thevoice Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Beklager trådstarter, men hva i alle dager er det du prøver å spørre om egentlig? Jeg (og jeg er vel neppe alene) har store problemer med å forstå hva du skriver. Lenke til kommentar
thevoice Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Min tolkning av spørsmålet var at trådstarter hadde fått inntrykket av at både Network Norway (og dermed også Onecall) og Tele 2 skulle bygge hvert sitt nye nett, og at begge kalte nettet sitt Norges tredje nett. Derav spørsmål om hvem som egentlig ville vært nummer 3 og nummer 4 hvis begge NN og Tele2 skulle bygget hvert sitt nett. Dette er jo selvsagt det samme nettet som Network Norway og Tele 2 samarbeider om å bygge. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 Okey. Vil vi Onecall kunder ha noe fordeler ettersom begge selskapene eier Network Norway? (Dvs. Tele2 & Onecall, vil vi ha noe fordeler av hverandre? tjenester?) Vil dette si at Onecall er på "vei" ut av Netcom sitt nett? ettersom Onecall leier nett hos Netcom og nå skal de bygge sitt eget nett sammen med Tele2. (hvor de har halvparten av kundene.) Jeg bare spør. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Svar til flere poster: OneCall, Lebara(?) og Network Norways kunder henger idag på NetComs nett, selv om (i hvert fall den inngående) trafikken går gjennom Mobile Norways switcher. Etterhvert som MobileNorway går på lufta (har allerede skjedd i Stavanger) vil kundene henge på Mobile Norway der de har bygget ut. Tele2s kunder er nå i ferd med å avslutte migreringen Fra TeleNor til NetCom, men vil ikke migrere videre til Mobile Norway før i 2010. Men de vil fortsatt ha en delt løsning, dvs at de henger på NetCom utenfor MobileNorways dekningsområde. Pr idag får OneCall/NWNs kunder ikke tilgang til NetComs 3G-nett. Når du etterhvert får tilgang til Mobile Norways nett (som altså eies 50/50 av Network Norway og Tele2) skjer ikke så veldig mye, men etter hvert som Mobile Norway bygger ut 3G-nett vil du oppleve høyere datahastigheter. Selv om OneCall, Network Norway, Tele2 og Lebara tidvis bruker det samme nettet betyr det ikke at alle kunder automatisk får de samme tjenestene, bortsett fra helt basale carrier-tjenester, selvsagt. De fire er konkurrenter og tjenester er én måte å konkurrere på. For øvrig er MobileNorway ikke det tredje nettet (som de liker å si selv), ei heller det fjerde (for det er Jerbaneverkets GSM-R-nett) men det femte nettet. Når de en sjelden gang er på lufta her på Helsfyr har de nettkode 242-05. Endret 5. februar 2008 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå