Gå til innhold

Sjekk om folk sitter for mye på VG

Gunn@r

Anbefalte innlegg

Dette er kanskje ikke helt riktig kategori, men...

Spørsmålet er i alle fall som følger:

På jobben har vi ett par "overordna" som vil sjekke om noen spesifikke ansatte sitter litt for mye på internett, som for eksempel på vg og slikt. Så er det en plass på C-disken jeg kan se om den og den personen har sittet litt for mye på vg og dagbladet en dag? Eller kanskje det finnes noe programvare som kan gi litt mer spesifikk informasjon?!

I det hele tatt; regner med de fleste forstår problemstillinga her, så da håper jeg dere har en løsning også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et helt konkret eksempel som er et problem akkurat nå:

En ingeniør har kommet til meg (IT-ansvarlig) og sagt at han vet om en som sitter mye på internett i arbeidstiden, som på VG og på Google Maps, men som ikke er blitt konfrontert med dette tidligere. Nå har denne personen det gjelder fått ny sjef, og han er ikke som den forrige sjefen! Han tolererer ikke at arbeidet blir forsinket pga. surfing i arbeidstiden.

Han kan selvfølgelig bare gå å snakke med den det gjelder, men han er ganske sikker på at den aktuelle personen bare kommer til å nekte for det og heller si at han har mye å gjøre, derfor har arbeidet blitt forsinket. Viss sjefen da i den situasjonen kunne ha slengt et ark/resultat i bordet og da sagt at "nei, det stemmer ikke! bare se her; idag har du vært inne på de og de sidene, og dette var ikke i lunsjen!".

Det er egentlig noe slikt jeg er ute etter...som kan brukes i en situasjon som det! Og ikke tenk på dårlig arbeidsmiljø...dette er en som muligens fortjener en liten smekk på fingrene! Dessuten er han ikke ansatt her, bare innleid! Og viss ikke de kan følge våre rutiner og planer, så...

Det letteste er vel å måle hvor mye hver maskin har brukt nettet, ved å måle nettverksbruket.

Hvordan tenker du da?

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke problemet med at ansatte sitter på nettet.... så lenge arbeidet blir gjort så gjør vel ikke det noe?? Skjønner ikke hvorfor noen vil ødelegge arbeidsmiljøet på den måten. :nei:

Jamen det er akkurat det som er problemet!!! Arbeidet blir IKKE gjort! Det blir forsinkelser, noe sjefer ikke er så happy med! "Han tolererer ikke at arbeidet blir forsinket pga. surfing i arbeidstiden"

Lenke til kommentar

Kan man ikke bare legge til en blokkering på de sidene i brannmur da? Eventuelt lage unntak i lunsjtiden.

eventuelt så kan man også sette på logging i brannmur som noterer hver gang noen prøver å koble til vg og de andre "problemsidene"

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Kan man ikke bare legge til en blokkering på de sidene i brannmur da? Eventuelt lage unntak i lunsjtiden.

eventuelt så kan man også sette på logging i brannmur som noterer hver gang noen prøver å koble til vg og de andre "problemsidene"

Gidder ikke å legge til enda en regel på brannmuren da dette bare gjelder 2-3 personer. Det vil jo være litt urettferdig mot alle de 200 andre ansatte!

Og hva logging i brannmuren for å sjekke hver gang folk skriver inn vg.no angår, så vet jeg ikke helt hvordan dette skulle foregå!? Folk sitter jo ikke med faste IPer. Kan man logge på maskinnavn?

Lenke til kommentar

Du er i ferd med å løse elendig lederskap som et teknisk problem. Ikke gjør det, du legger deg ut med både datatilsyn, fagforeninger og norsk lov, og posisjonerer deg som aktivt medskyldig.

Overvåking kan hvem som helst bare ikke drive med i hytt og pine og det er grunner for slikt, selv om enkelte av oss sikkert fortjener både det ene og det andre. Den nevnte sjef tjener vesentlig mer enn deg blant annet for å skulle kunne håndtere situasjoner som den du beskriver.

Lenke til kommentar
Du er i ferd med å løse elendig lederskap som et teknisk problem. Ikke gjør det, du legger deg ut med både datatilsyn, fagforeninger og norsk lov, og posisjonerer deg som aktivt medskyldig.

Overvåking kan hvem som helst bare ikke drive med i hytt og pine og det er grunner for slikt, selv om enkelte av oss sikkert fortjener både det ene og det andre. Den nevnte sjef tjener vesentlig mer enn deg blant annet for å skulle kunne håndtere situasjoner som den du beskriver.

Ja okey...følte bare kanskje det var litt mitt problem også, siden det var internett som ble brukt og ikke det at personen satt i sofaen å drakk kaffe halve arbeidsdagen lissom...

Men er nok lurest som du sier å holde seg unna og heller la sjefen hans håndtere det på den tradisjonelle måten.

Takk for svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...