Panter Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Du maler fanden på veggen, helt utrolig. Du er tydeligvis svært fintfølende og du tar deg nær av små setninger jeg opplagt skriver med et glimt i øyet. Teori og rettspraksis er 2 forskjellige saker. Forbrukerforumet ligger her ikke under jus-delen. Så vidt jeg kan huske har jeg ikke deltatt i noen batteri-diskusjon. At batterier har begrenset levetid er jeg absolutt klar over. Men jeg er faktisk åpen for, tro det eller ei, at i spesielle saker så vil en forbruker kunne tape en slik sak. Det jeg reagerer på at er visse her så fort det er snakk om ordene "forbrukerkjøp" og "jobben" ukritisk hiver seg over denne teorien og er skråsikker som en annen verdensmester at de har en svært dårlig sak. Verden er ikke så svart/hvit, ei heller i jusen. Endret 6. februar 2008 av Panter Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Du maler fanden på veggen, helt utrolig.Du er tydeligvis svært fintfølende og du tar deg nær av små setninger jeg opplagt skriver med et glimt i øyet. Teori og rettspraksis er 2 forskjellige saker. Forbrukerforumet ligger her ikke under jus-delen. Så vidt jeg kan huske har jeg ikke deltatt i noen batteri-diskusjon. At batterier har begrenset levetid er jeg absolutt klar over. Men jeg er faktisk åpen for, tro det eller ei, at i spesielle saker så vil en forbruker kunne tape en slik sak. Det jeg reagerer på at er visse her så fort det er snakk om ordene "forbrukerkjøp" og "jobben" ukritisk hiver seg over denne teorien og er skråsikker som en annen verdensmester at de har en svært dårlig sak. Verden er ikke så svart/hvit, ei heller i jusen. Om jeg tar meg nær av det og hvorvidt det er det er to forskjellige ting, tydeligvis ikke for deg. Batteridelen var forsåvidt er videreføring av argumentasjonen din, men hvorfor brydde jeg meg. Når det gjelder rettskilder og teorier/hypoteser, så følger jeg ikke opp argumentet. Ikke fordi jeg syns du har rett, men fordi du nekter å vedgå at forarbeider er en rettskilde, på lik linje med dommer, ergo noe en må ta hensyn til. Å kalle dette en teori, blir da det samme som å si at dommer som rettskilde er verdiløse. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Dere to skal få lov til å ta småkjeklingen på pm, fra og med nå . Lenke til kommentar
Panter Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Dere to skal få lov til å ta småkjeklingen på pm, fra og med nå . Neida, trenger ikke det, dette blir nok siste innlegg fra meg i denne tråden. :-) Dersom Christian86 vil at jeg skal "å vedgå at forarbeider er en rettskilde" så kan jeg gjerne gjøre det, trodde ikke jeg konkret hadde nektet for det. Men det er ingen hemmelighet at mye av det som står forarbeider ol og til og med lover som står i Norges Lover ikke praktiseres idag! Det er altså teoretisk. Det er derfor jeg nå gang på gang har sagt at i praksis så er det slik og slik og det er det dumt at andre avfeier det med teorier som idag ikke har en praktisk nytte. Noen følger kartet, jeg følger terrenget. :-) Endret 6. februar 2008 av Panter Lenke til kommentar
Loko Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Når høyesterett skal avgjøre prinsipielle saker, så vil dem gå igjenom tidligere rettspraksis på nærliggende områder, samt gå igjenom forarbeidet til lovene. Dette for å finne ut hvilke tolkninger man skal legge til grunn for loven. Så det at forarbeidet ikke er noe rettskraftig vil jeg påstå er sjøsprøyt Forarbeidet er grunnlaget for loven og det er der intensjonene til hvordan loven skal bli tolket ligger. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Nok en gang - dette er ikke tema for denne tråden. Ta det på pm, eller andre steder. Lenke til kommentar
victurus Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Hei, Tenkte jeg skulle oppdatere folk litt med hva som skjer i saken. Til min forundrelse dukker det i dag opp en pakke på kontoret. Blir utrolig glad og lurer på om maskinen vitterlig er ferdig allerede. Der tok jeg feil, pakken ble nå pga feil sendt tilbake til meg uten engang å ha kommet frem til Dell En time senere dukker det opp et bud og ber om pakken tilbake for å sende den til Dell. Nå er det 8 dager igjen til det har gått 30 dager siden feilmeldingen og maskina har enda aldri kommet frem. Bare jeg som mener dette er helt utrolig ? Begynte faktisk bare å le i dag, dette hadde jeg aldri trodd gikk an. Noen som har litt kommentarer på den 30 dagers regelen ved rep.? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Du har krav på at Dell ENTEN gir deg en ny maskin omgående, eller så hever du kjøpet. Slik jeg ser det. Avhjelp er ikke utført, avhjelp er ikke engang påbegynt. Send noe skriftlig til Dell sporenstreks, gi de 7 dagers frist før du tar saken til forbrukerrådet. Lenke til kommentar
victurus Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Skal påbegynne det i morgen. Skal oppdatere dere med hvordan det går. Takk for inspill Lenke til kommentar
M-J Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 er det mulig og surre så mye med en enkelt sak? det værste er at den vanlige gjennomsnittsbruker ikke har peiling på sine rettigheter og bare godtar dette. Lenke til kommentar
victurus Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Fikk i går telefon om at maskinen var på vei til meg. Spurte for sikkerhets skyld hva dem hadde gjort på maskinen. Til min overraskelse hadde dem utrolig nok greid å glemme batteriet. Ble "litt" sinna og spurte da om dem ikke kunne sende ut et umiddelbart slik at jeg ikke måtte vente enda mere. Det var ikke like lett, jeg måtte nemlig ha serienummeret på batteriet (som jeg ikke hadde fått tilbake) og måtte derfor pent vente på å få maskina så ringe opp og bestille et nytt et. Dette greide jeg bare ikke å godta og krevde å få noe gjort. Konsulenten ville da ikke snakke mer, og lurte på om en kollega kunne ta over. Blir da oppringt av en avdelingsjef og da ble det plutselig litt fart på sakene. Nå sitter jeg endelig med maskinen og alt er som det skal, etter no vanvittig mye herk -Så det var min reklamasjons opplevelse, gleder meg til neste gang Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Vel, de fiksa nå avhjelp innen rimelig tid, og det er vel det du har krav på. Kjedelig at du måtte mase så mye. Lenke til kommentar
Mandelpotet Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Følte det aldr ble noen god konklusjon på om man kan kreve en låne-pc! Hvis jeg må bruke reklamasjonsretten på min PC og de sier at reperasjon vil ta 3-4 uker, har jeg da krav på en låne PC i mellomtiden? Og skal jeg som kunde betale frakten hvis PC-en sendes inn i en reklamasjonssak? Lenke til kommentar
RaNRuB Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Kunde skal ikke betale frakt for reklamasjonssaker. Er litt ulik praksis hvordan nettbutikker gjør dette. Noen ber deg legge ut for frakt og når du får godkjent reklamasjon så tilbakebetaler de deg det. Andre vil sende deg ferdigutfylte konvolutter som du bare sender inn. Det er veldig vanskelig å få en bastant konklusjon på det med lånePC før det er noe dom på dette i forbrukertvistutvalget. Slik loven er nå uten slike dommer er det veldig stort åpenrom for tolkning. Nettbutikker som nekter deg lånePC'r påroper seg at det er en urimelig kostnad for dem, så fram til FTU gir noe dom på hvordan dette i praksis skal praktiseres så er det litt vanskelig å gi en konklusjon. Endret 24. mars 2008 av RaNRuB Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 jeg har selv problemer med infocare. har en samsung TV som skal inn på rep. svarte på noen få mail fra dem, men når det kom til selve hentingen av tv'n, så har jeg ikke hørt noe som helst fra dem. selv om jeg har ringt å purra. gått 10 dager nå, fortsatt ikke en lyd. håper det er påska sin skyld. Lenke til kommentar
Intoxic Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Forbrukerrådet var vel ment som en nøytral 3. part som skal megle mellom selger og kjøper. dessverre er forbrukerrådet litt for ofte for forbrukervennlig i sine tolkninger, som igjen ofte kan gi kunden urealistiske forhåpninger. Det du sier her er ganske essensielt. Hvis du har et problem og kontakter forburkerRÅDET, er det nettopp det det er. De er et råd som hjelper deg med din problemstiling. Har personlig mye erfaring med at kunder ikke er helt enig i en reklamasjon / garanti og buser ut at "får jeg det ikke slik jeg vil med en gang kontakter jeg forbrukerrådet". Når du kommer til et sted med et problem kan de gi deg råd i forhold det du klager på. Ofte får du da servert en vinkling som at jo du har nok helt rett uten å snakke med andreparten i saken, altså butikken. Og dette medfører som Loko sier mange urealistiske forhåpninger. Mitt råd som andreparten her, altså selger / butikk, er at når du har et problem og ønsker hjelp til å utbedre dette, så vær imøtekommende og løsningsorientert overfor oss som skal hjelpe deg. Vi gjør alltid vårt beste for at du skal få best mulig service uansett hva slags dagsform du som kunde er i, eller hva slags dårlige erfaringer du måtte ha fra tidligere osv. Hos oss blir man alltid tilbudt lånemaskin med en gang hvis det viser seg at utstyret må sendes inn på garanti / reklamasjonsreparasjon og reparasjonstiden er forventet å ta lenger enn en uke. Lenke til kommentar
Intoxic Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Følte det aldr ble noen god konklusjon på om man kan kreve en låne-pc! Hvis jeg må bruke reklamasjonsretten på min PC og de sier at reperasjon vil ta 3-4 uker, har jeg da krav på en låne PC i mellomtiden? Og skal jeg som kunde betale frakten hvis PC-en sendes inn i en reklamasjonssak? Jeg jobber i en fysisk butikk som selger datautstyr og vi praktiserer at kunden skal ha et låneproduktet innen 7 virkedager fra han leverer inn utstyret sitt og reklamerer på dette. Når kunde kommer til oss tar vi alltid en kort test av utstyret og kan i 95 % av tilfellene avdekke umiddelbart om dette er noe som må sendes inn eller noe vi kan øse direkte i butikk. Må det sendes inn, får kunden en lånemaskin med en gang så sant vi har en ledig. Har vi ikke dette forteller jeg kunde at jeg skriver han opp på en venteliste og kontakter han så fort vi har en ledig. Går det da 7 dager uten at vi har fått en ledig til kunden og det virkelig er krise for kunden å være uten maskin, får han låne en utstillingsmodell eller brukt maskin. Man kan diskutere hva som er en urimelig kostnad for selger i forbindelse med utlån. Tidligere lånte vi ikke ut maskiner i det hele tatt fordi vi ikke hadde dedikterte maskiner til dette. Etter mye krangling og mye unødvendig støy med misfornøyde kunder fikk jeg gjennom et innkjøpav 10 stk lånemaskiner. Det vi taper på at kunder evnt. får en lånemaskin vi har i beholdning, kontra å få kunden fornøyd og faktisk få han eller hun til å føle at vi kan gi dem god service er på sikt ganske positiv for oss. Jeg mener derfor at et låneprodukt ikke er av en urimelig kostnad for selger. Gjett hvor en fornøyd kunde handler neste gang han skal handle! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Det hele handler om å investere i låneprodukter og å ta den kostnaden. Samtlige mellomstore og større elkjøpbutikker har en god del maskiner dedikert til utlån. Noenganger butikken min tom for sånne, da får ikke alle lånt med en gang men de får med en gang låneproduktene kommer inn. Men det er forskjell på nett og butikk her, nettbutikkene er langt mindre lystne på å drive med utlånsprodukter. Vi får se om det skjer noe forandring her etterhvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå