Gå til innhold

Privatist - noen spørsmål!

Cosmo med K

Anbefalte innlegg

1) Hvilke fag er det mulig å ta som privatist?

2) Hva må en ta opp som privatist for å få generell studiekompetanse (GSK) dersom en har tidligere gått yrkesfaglige linjere?

3) Hvor mye studiepoeng gir de forskjellige tingene en kan ta opp som privatist?

4) Hva er realfag, og hvor mye studiepoeng gir disse?

5) Hvor mange studiepoeng gir det å ta generell studiekompetanse som privatist?

6) Om jeg har omtrent 40 studiepoeng fra karaktersnitt, og trenger 44-48 studiepoeng for å komme inn på ønsket opptak, og må ta generell studiekompetanse som privatist, hva er lurt å ta for å få de studiepoengene jeg trenger?

7) Hvilke andre ting kan en ta eller gjøre for å få studiepoeng?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare et lite tips: Hvis du spør pent på skolen din så får du garantert joine noen fag der..Så slipper du å bruke en formue på å ta alt som privatist.

Jeg gikk et ekstra år på vgs, hvor jeg tok realfag. (Realfag er matte og fysikk)

Lenke til kommentar

Er i en lignende situasjon selv så skal prøve å svare :)

1.

Ganske mange tror jeg, sjekk sonans.no f.eks

2.

14 timer Norsk

5 t Matematikk gk

4 t Nyere historie

5 t Engelsk

5 t Naturfag

4.

Realfag er Matte, kjemi og fysikk.

Tillegspoeng for realfag:

Det gis 0,5 poeng for hvert av fagene 2MX/2MY/2MZ, 2BI, 2FY og 2KJ, og 1 poeng for hvert av fagene 3MX/3MY/3MZ, 3BI, 3FY og 3KJ. Maks realfagspoeng med alle fire realfagene på VKII-nivå er 6 poeng. Hvis du skjønner noe av det :)

6 og 7.

F.eks hvis du har vært inne til førstegangstjeneste eller fullført 1 år på høgskole, får du 3 poeng. Også har du fordypningspoeng, realfagspoeng, alderspoeng(2 poeng f.o.m. det året du fyller 20, maks 8 poeng)

Mye nyttig info på hjemmesiden til samordna opptak.

f.eks: Tillegspoeng

Her er en god tutorial på poengregning og sånn: Poengutregning

Endret av Dev_85
Lenke til kommentar
Er i en lignende situasjon selv så skal prøve å svare :)

1.

Ganske mange tror jeg, sjekk sonans.no f.eks

2.

14 timer Norsk

5 t Matematikk gk

4 t Nyere historie

5 t Engelsk

5 t Naturfag

3.

Mener du karakterpoeng? Kommer isåfall ann på hvilken karakter du får. F.eks en firer i et fag gir 4 poeng.

4.

Realfag er Matte, kjemi og fysikk.

Tillegspoeng for realfag:

Det gis 0,5 poeng for hvert av fagene 2MX/2MY/2MZ, 2BI, 2FY og 2KJ, og 1 poeng for hvert av fagene 3MX/3MY/3MZ, 3BI, 3FY og 3KJ. Maks realfagspoeng med alle fire realfagene på VKII-nivå er 6 poeng. Hvis du skjønner noe av det :)

6 og 7.

F.eks hvis du har vært inne til førstegangstjeneste eller fullført 1 år på høgskole, får du 3 poeng. Også har du fordypningspoeng, realfagspoeng, alderspoeng(2 poeng f.o.m. det året du fyller 20, maks 8 poeng)

Mye nyttig info på hjemmesiden til samordna opptak.

f.eks: Tillegspoeng

Her er en god tutorial på poengregning og sånn: Poengutregning

Kjempe bra svar, tusen takk!

Takk til alle dere andre også! ;P

Lenke til kommentar
Dev_85: En firer i et fag gir ikke 4 poeng. Du tar gjennomsnittet av alle fagene dine, og ganger med 10, så får du poengene. De aller, aller færreste har kun 10 fag.

Kan hende jeg missforsto han, og jeg forklarte på en dom måte bare jeg forstår hehe:)

Jeg antar at han mener skolepoeng når han snakker om studiepoeng, og han spurte om hvor mye stuidepoeng de forskjellige fagene gir. Men det kommer ann på hvilken karakter han får i faget/fagene. Jo bedre karakter, jo høyere blir snittet som gir høyere skolepoengsum.

Er ingen fag som gir mere poeng enn andre, bortsett fra at du kan få mere poeng av fordypningsfag og realfag.

Lenke til kommentar
14 timer Norsk

5 t Matematikk gk

4 t Nyere historie

5 t Engelsk

5 t Naturfag

Det stemmer hvis du har vært lærling. Jeg har ikke det, og jeg har alt dette i tillegg til 6 timer med studieretningsfag og gym (kroppsøvning). Studieretningsfag kan være alt fra 2MX, 2BI (disse to jeg tar) til IT-valgfag og geografi.

Sjekk med ditt nærmeste privatistkontor :)

Lenke til kommentar

Klart vi kan glemme det nå, men du må da vel skjønne at du blir rettet på når du sier ting som er direkte galt, men som faktisk kunne vært riktig? Altså, det er jo ikke ulogisk å gjøre det på den måten du skrev, men det blir ikke gjort slikt, og når du sier det blir gjort slikt så må jo noen rette på det, så ikke stakkars trådstarter tar opp massevis av fag for å få ekstra poeng.

Lenke til kommentar
Dev_85: Se hva du selv har skrevet!

3.

Mener du karakterpoeng? Kommer isåfall ann på hvilken karakter du får. F.eks en firer i et fag gir 4 poeng.

Har nok skrevet feil, har redigert bort svaret. kan vi glemme dette nå? :ermm:

Jeg skjønner hva Dev_85 mener, og det han sier stemmer. Jeg skrev studiepoeng når jeg egentlig skulle skrevet konkurransepoeng - mens han svarte på karakterpoeng i fagene jeg eventuelt skulle ta opp som privatist. Hvorvidt karakterpoeng informasjonen er korrekt, er jeg uviten om, men jeg forstod hva han mente. Så ja, tror kanskje vi burde glemme dette nå.

Uansett, takk for hjelpen Dev_85 og gonjimannen ;P

Endret av oO_Kosmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...