Gå til innhold

Vista SP1 ferdig utviklet!

Anbefalte innlegg

Men noe jeg lurer på: er det så smart å bake inn SP1 i CD/DVD-ene før de har sluppet produktet for nedlastning? Det kan jo tenkes de møter på problemer som beta-testen ikke fant, og da blir det kjedelig om man må trykke opp alle CD/DVD-ene på nytt...? Men men, får satse på at de har kalkulert inn dette i regnestykket.

Det er ikke noe problem. Microsoft har en rekke ganger gitt ut oppdateringer som fikser bugs som ble innført ved tidligere oppdateringer. Uten å prøve å svartmale noe så må du påregne det samme med Vista SP1.

Men mener du at Vista alene legger beslag på 700-750 MB konstant?? Også når du feks spiller? Eller vil endel av de påståtte 750 MB bli frigitt for spillet?

Det vil nok frigjøres noe ved spilling på grunn av den nye drivermodellen for skjermkort og lydkort. Men dette vet du jo godt fra før ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det vil nok frigjøres noe ved spilling på grunn av den nye drivermodellen for skjermkort og lydkort. Men dette vet du jo godt fra før ;)

Ja, jeg vet det, og du vet det, men vet alle som leser dine innlegg det?

Hvorfor sier du da det motsatte i innlegget du entret denne tråden med?

For der sier du nemlig følgende:

"Men jeg har ikke hørt noe om at de skal reparere det høye svinnet av minne til OSet (ca 750 MB som ikke går til bufring og heller ikke er tilgjengelig for programmer/spill)."

Endret av sony123
Lenke til kommentar
Hos meg har jeg i skrivende stund 280MB ledig av 1GB ram (sidevekslingsvil utelatt). Mao har jeg ca 25% ledig til diverse bruk..

Er ikke noen stor spiller, men fyrte opp WC3. Spillet bruker i overkant av 200MB, og total minneforbruk har økt med ca 100MB. Mao har Vista frigitt 100MB til spillet. Men - dette er såklart ikke verdens mest krevende spill, så noen som spiller mer bør besvare dette tema.

Lenke til kommentar
750 MB svinn???? Hvor i alle dager har du det ifra??

Det er den minnemengden Vista ikke kan fordele til hverken spill, programmer eller buffer. Altså svinn til "unyttige" ting. Sånn er det i alle OS. Noe minne går bort til "administrering" av de egentlige oppgavene: nytteprogrammer, spill osv. Vistas svinn er på omtrent 750 MB. XP's svinn er på omtrent 350 MB, Windows 2000 har et svinn på omtrent 120 MB, Ubuntu har et svinn på omtrent 250 MB osv.

Total mengde ram minus svinnet er det som kan brukes til nyttige ting som programmer og spill, mens det som måtte være til overs da kan brukes til semi-nyttige ting som buffer til programmer og spill osv.

Viss du kaller selve os svinn så. Hadde vært litt kjipt å laste startmenyen fra harddisk. Samme med bakgrundsbilde og drivere og ikoner.

Og ifølge itavsen så er forsinkelsen noe med at microsoft fant en feil i siste liten, en driverkonflikt eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Kan ikke forstaa hvordan det kan ta mer enn en maaned aa gjoere den tilgjengelig for nedlasting - naar den er ferdig????

Nei, ikke jeg heller, haha :p

Det tar maks 5min å legge torrent på TPB, Lol :p

Er SP2 "innebygd" i Vista X64?

SP2, Vista?

Mente XP x64 selvfølgelig, er blitt litt ør i hodet av de 14 Vista artiklene som "pryder" forsiden.

Lenke til kommentar
da har jeg ferdig lastet ned rtm blir spennede å se om pcen fungerer litt greiere med vista

Vi er nok MAAANGE som venter på å høre fra deg hvordan dette går! Vennligst hold oss oppdatert på resultatet! Er det en "ekte" SP1 RTM, det vil si: Ble du kvitt det vannmerket nederst til høyre på skrivebordet som sier at det er "trial versjon", "time limited" eller hva det nå var for noe?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Synes det er helt utrolig at vi norske brukere ikke får Service Packen før i April. Skal da faen ikke ta så lang tid å få lansert oppdateringen.

Lenke til kommentar
da har jeg ferdig lastet ned rtm blir spennede å se om pcen fungerer litt greiere med vista

Vi er nok MAAANGE som venter på å høre fra deg hvordan dette går! Vennligst hold oss oppdatert på resultatet! Er det en "ekte" SP1 RTM, det vil si: Ble du kvitt det vannmerket nederst til høyre på skrivebordet som sier at det er "trial versjon", "time limited" eller hva det nå var for noe?

vannmerket er borte ja(seff)

Lenke til kommentar

sony123: Det var en dårlig formulering fra min side. Jeg tenkte ikke på det i farta når jeg skrev det.

Er SP2 "innebygd" i XP X64?

Ja, hvis du har kjøpt XP x64 etter april 2007 så. Det var da SP2 kom til XP x64. Husk at SP2 til XP 32bit er noe annet siden det er et annet OS som hadde andre problemer og andre feilfikser. Windows XP x64 og Windows server 2003 x64 er veldig like. Mye mer like enn XP 32bit og XP x64. Derfor fikk også Server 2003 x64 og XP x64 sin SP2 på nesten samme dag og jeg antar at innholdet i sørvispakkene var veldig like.

Viss du kaller selve os svinn så. Hadde vært litt kjipt å laste startmenyen fra harddisk. Samme med bakgrundsbilde og drivere og ikoner.

Jepp, jeg kaller det et svinn selv om det er et nødvendig svinn for at OS'et skal fungere. Mengden svinn er derimot veldig variabel mellom de ulike OS-ene slik jeg påpeker.

Lenke til kommentar
Ja, jeg vet det, og du vet det, men vet alle som leser dine innlegg det?

Hvorfor sier du da det motsatte i innlegget du entret denne tråden med?

For der sier du nemlig følgende:

"Men jeg har ikke hørt noe om at de skal reparere det høye svinnet av minne til OSet (ca 750 MB som ikke går til bufring og heller ikke er tilgjengelig for programmer/spill)."

Det kan da umulig være så mange megabytes det er snakk om når man laster ut en driver eller to?
Lenke til kommentar
Synes det er helt utrolig at vi norske brukere ikke får Service Packen før i April. Skal da faen ikke ta så lang tid å få lansert oppdateringen.

Det har da i alle vår vært slik at de norske oppdateringene kommer litt senere.

En av mange grunner til at jeg alltid kjører internasjonalt / engelsk operativsystem :)

Lenke til kommentar

Det er tåpelig tregt av MS. Legge den ut til nedlastning hadde vært null problem denne uka. Skylde på 3 parts drivere som ikke fulgte retningslinjene for install driter jeg i, spes når løsningen er så enkelt som å bare reinstallere de.

Begynner å lure snart på om den egentlig er ferdig.

Lenke til kommentar
hvis et program trenger mer ram så vil Vista frigi ram den selv bruker og gi til programmet.

Helt korrekt, men det påstås her at Vista låser 750 MB til seg selv, og ikke frigir det til spill og programmer ved behov.

Det er det som påstås ja, men det er jo bare tull og tøys. Hos meg tar OS'et opp ca. 250MB hvis jeg fyrer opp Battlefield 2 på laptopen min med 1GB RAM og Vista Ultimate x86. 750MB er en tallstørrelse jeg ikke kan forholde meg til. Uten at noen spill eller programmer kjører (annet enn msn-messenger, anti-virus og andre bakgrunnstjenester) tar OS'et opp 550MB, mens resten av minnet brukes av SuperFetch. Dog skal det bemerkes at dette systemet er noe optimalisert, i den grad at enkelte tjenester er slått av, da jeg ikke har bruk for disse (domenekontroll, feilrapportering, nettverkskart osv.) - men igjen, 750MB svinn der ikke kan brukes til spill og programmer er for meg helt uforståelig, og eneste konklusjon jeg kan trekke er at Simen enten ikke installerte Vista korrekt på sin maskin, og/eller brukte ikke-optimaliserte drivere og programmer. Hvis så var tilfellet skal jeg gledelig skrive en guide for installasjon og optimalisering av Windows Vista, da den HW.no lanserte for en dag eller tre siden var noe på den svake siden, etter egen mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...