Gå til innhold

Vista SP1 ferdig utviklet!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
750 MB svinn???? Hvor i alle dager har du det ifra??

Det er den minnemengden Vista ikke kan fordele til hverken spill, programmer eller buffer. Altså svinn til "unyttige" ting. Sånn er det i alle OS. Noe minne går bort til "administrering" av de egentlige oppgavene: nytteprogrammer, spill osv. Vistas svinn er på omtrent 750 MB. XP's svinn er på omtrent 350 MB, Windows 2000 har et svinn på omtrent 120 MB, Ubuntu har et svinn på omtrent 250 MB osv.

Total mengde ram minus svinnet er det som kan brukes til nyttige ting som programmer og spill, mens det som måtte være til overs da kan brukes til semi-nyttige ting som buffer til programmer og spill osv.

Hmm, snodig... Hvordan kan det ha seg at jeg kun bruker rundt 600-650 MB ram totalt?

Altså 1446-1398 ledig av 2048??

En feil hos meg altså?

Kan du komme med noen dokumentasjon?

Lenke til kommentar

Angående dkusmentasjon er det vel bare å innstallere VIsta og se? Nøyaktig 750 er det neppe i alle tifeller, men det er i størrelsesordenene 700 Meg hos de jeg har sett.

Ellers skjønner jeg ikke hvorfor det er en og en halv måned til man får dette? Det står jo at problem-maskinene ikke får det ned automatisk, hvorfor i alle dager kan man ikke bare begynne å kjøre det ut i dag?

AtW

Lenke til kommentar
Angående dkusmentasjon er det vel bare å innstallere VIsta og se? Nøyaktig 750 er det neppe i alle tifeller, men det er i størrelsesordenene 700 Meg hos de jeg har sett.

AtW

Du overså med vilje resten av innlegget mitt?

Der jeg forteller om min erfaring, og det fremkommer at jeg har Vista installert?

Dessuten er det hans jobb å dokumentere egne påstander, synes det begynner bli en god del udokumentert "svartmaling" av MS og spess Vista ifra hans side nå.

Lenke til kommentar
Ja, det er mange som skriver det, til tross for at Microsoft påstår noe annet, blant annet i et "white paper" som er tilgjengelig for nedlasting.

Vell, jeg sitter på RC3 (Refresh 2 som Microsoft liker å kalle det) av Service Pack 3, og jeg kan ikke se noen nye funksjoner. Bare at sikkerhetssenteret (som jeg fjernet men nLite) og litt sånt har kommet tilbake.

Ingen har vel påstått at tilleggsfunksjonaliteten nødvendigvis er synlig?

Det dokumentet jeg linket til (indirekte) er på 11 sider, og 3 av dem omhandler "New and Enhanced Fuctionality". De som vil ha flere detaljer finner det der. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar

AtW

Du overså med vilje resten av innlegget mitt?

Der jeg forteller om min erfaring, og det fremkommer at jeg har Vista installert?

Dessuten er det hans jobb å dokumentere egne påstander, synes det begynner bli en god del udokumentert "svartmaling" av MS og spess Vista ifra hans side nå.

Ja, og din erfaring er i samme størrelsesorden som 700. Det er greit nok at det er hans jobb å dokumentere ting, men når det er såvidt enkelt å undersøke selv, så er det ofte ikke nødvendig å måtte ty til annen dokumentasjon for å se om det er riktig.

AtW

Lenke til kommentar
Ja, og din erfaring er i samme størrelsesorden som 700. Det er greit nok at det er hans jobb å dokumentere ting, men når det er såvidt enkelt å undersøke selv, så er det ofte ikke nødvendig å måtte ty til annen dokumentasjon for å se om det er riktig.

AtW

Nei, det er den slettes ikke, mitt minnebruk er på totalt 600-650 MB.

Han snakker om at Vista alene bruker 750 MB.

Når jeg feks spiller ett spill er bruken på rundt 500 MB, foruten minnet spillet bruker.

Derfor er min etterlysning av dokumentasjon enda mer på sin plass, pga min erfaring stemmer overhodet ikke overens med bildet han tegner.

Uansett er det hans jobb å underbygge sine påstander, som i MS og Vistas tilfeller stortsett er krisemaksimering og svartmaling.

Endret av sony123
Lenke til kommentar

Hvor mye minne Vista bruker er en lang og kjedelig historie, men på min maskin bykset minnebruken opp til over 1GB da jeg fikk 4GB RAM, 6-700 er sikkert riktig dersom man har 2GB tilgjengelig. Nå skal det legges til at jeg ikke har undersøkt noe særlig hva som bruker minne og jeg har heller ikke gjort noe aktivt for å senke minnebruken(alt dilldall er på) ettersom jeg faktisk har nok minne tilgjengelig.

Det eneste som jeg har merket meg at at dersom maskinen går i dvale, er det nesten kul umulig å vekke den igjen.. Nesten som en vinterdvale.... registrer med stor fryd at dette blir fikset, krysser fingrene for at jeg ikke har noen av problemdriverne...

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Hvor mye minne Vista bruker er en lang og kjedelig historie, men på min maskin bykset minnebruken opp til over 1GB da jeg fikk 4GB RAM, 6-700 er sikkert riktig dersom man har 2GB tilgjengelig. Nå skal det legges til at jeg ikke har undersøkt noe særlig hva som bruker minne og jeg har heller ikke gjort noe aktivt for å senke minnebruken(alt dilldall er på) ettersom jeg faktisk har nok minne tilgjengelig.

Det eneste som jeg har merket meg at at dersom maskinen går i dvale, er det nesten kul umulig å vekke den igjen.. Nesten som en vinterdvale.... registrer med stor fryd at dette blir fikset, krysser fingrene for at jeg ikke har noen av problemdriverne...

Desto mer minne du har i maskinen, desto mer vil Vista laste inn i minnet via Super prefetch. Denne ser på bruken av programmene dine, og "gjetter" hva du kommer til å bruke av programmer, og legger så de da klare i minnet slik at de skal starte raskere.

Jeg kjører x64 med 3,5 GB (chipset begrensning) og merker at Vista bruker lang tid før harddisken stopper ved oppstart, samtidig som minneforbruket går oppover, men dette er bare super prefetchen som legger opp sin cache.

[quote nam

Lenke til kommentar

Desto mer minne du har i maskinen, desto mer vil Vista laste inn i minnet via Super prefetch. Denne ser på bruken av programmene dine, og "gjetter" hva du kommer til å bruke av programmer, og legger så de da klare i minnet slik at de skal starte raskere.

Jeg kjører x64 med 3,5 GB (chipset begrensning) og merker at Vista bruker lang tid før harddisken stopper ved oppstart, samtidig som minneforbruket går oppover, men dette er bare super prefetchen som legger opp sin cache.

[quote nam

Minnebruken som vises i vista er ikke inkluder prefetch. Det kan man se om man tar opp performance-fanen når man er på task manager, inkludert prefech så brukes nesten hele minnet opp. Mao de ca 700 MBene er uten denne funksjonen.

AtW

Lenke til kommentar

Når jeg feks spiller ett spill er bruken på rundt 500 MB, foruten minnet spillet bruker.

Derfor er min etterlysning av dokumentasjon enda mer på sin plass, pga min erfaring stemmer overhodet ikke overens med bildet han tegner.

Uansett er det hans jobb å underbygge sine påstander, som i MS og Vistas tilfeller stortsett er krisemaksimering og svartmaling.

Jaja, ro deg ned. Hvor mye minne du har totalt spiller for eksempel inn, samt om du har endret på noen standard-instillinger, etc.. Også har man sidevekslingsfila som man ikke må ta med i disse målingende, etc...

Hos meg har jeg i skrivende stund 280MB ledig av 1GB ram (sidevekslingsvil utelatt). Mao har jeg ca 25% ledig til diverse bruk..

---

Men noe jeg lurer på: er det så smart å bake inn SP1 i CD/DVD-ene før de har sluppet produktet for nedlastning? Det kan jo tenkes de møter på problemer som beta-testen ikke fant, og da blir det kjedelig om man må trykke opp alle CD/DVD-ene på nytt...? Men men, får satse på at de har kalkulert inn dette i regnestykket.

Lenke til kommentar
Og hvis alt fungerer som det skal, så blir all cache minne released når du kjører et spill som trenger minne.. Windows skal på ingen måte ta opp unødvendige resurser.

Men påstandene her er at Vista bruker 750 MB, som da ikke kan brukes til noe annet.

Dvs, har du 1024 MB er kun 274 MB tilgjengelig for andre programmer og spill.

Deenne påstanden ønsker jeg dokumentasjon på.

Lenke til kommentar

Jaja, ro deg ned. Hvor mye minne du har totalt spiller for eksempel inn, samt om du har endret på noen standard-instillinger, etc.. Også har man sidevekslingsfila som man ikke må ta med i disse målingende, etc...

Hos meg har jeg i skrivende stund 280MB ledig av 1GB ram (sidevekslingsvil utelatt). Mao har jeg ca 25% ledig til diverse bruk..

---

Men om du feks starter ett spill, vil du da kun ha 280 MB til rådighet for spillet? ;)

Lenke til kommentar
<..> Vistas svinn er på omtrent 750 MB. <..>
Hmm, snodig... Hvordan kan det ha seg at jeg kun bruker rundt 600-650 MB ram totalt? Altså 1446-1398 ledig av 2048?? En feil hos meg altså? Kan du komme med noen dokumentasjon?

Stikkordet er omtrent. Noen opplever høyere minnebruk, andre mindre. Rundt 750 MB er det jeg har sett hyppigst på nettet og stemmer ganske bra med egen erfaring (som var noe over 700 MB på en ren installasjon). Jeg ser ingen grunn til å intervjue f.eks 100 personer og kontrollsjekke minnebruken deres på en ren installasjon for å føle at påstanden min om circa 750 MB er troverdig nok. Sier du 600-650 MB så stemmer det sikkert i ditt tilfelle på din maskinvare. Jeg tviler ikke på det.

Lenke til kommentar

Mener du at ett tilfelle med 600-650 MB minnebruk kan kalles over hodet ikke over ens med min påstand om circa 750 MB?

Det må da gå an å være skuffet over et produkt og ta opp problemområder uten at det skal bli kalt for krisemaksimering og svartmaling?

Lenke til kommentar
<..> Vistas svinn er på omtrent 750 MB. <..>
Hmm, snodig... Hvordan kan det ha seg at jeg kun bruker rundt 600-650 MB ram totalt? Altså 1446-1398 ledig av 2048?? En feil hos meg altså? Kan du komme med noen dokumentasjon?

Stikkordet er omtrent. Noen opplever høyere minnebruk, andre mindre. Rundt 750 MB er det jeg har sett hyppigst på nettet og stemmer ganske bra med egen erfaring (som var noe over 700 MB på en ren installasjon). Jeg ser ingen grunn til å intervjue f.eks 100 personer og kontrollsjekke minnebruken deres på en ren installasjon for å føle at påstanden min om circa 750 MB er troverdig nok. Sier du 600-650 MB så stemmer det sikkert i ditt tilfelle på din maskinvare. Jeg tviler ikke på det.

Men mener du at Vista alene legger beslag på 700-750 MB konstant??

Også når du feks spiller?

Eller vil endel av de påståtte 750 MB bli frigitt for spillet?

Lenke til kommentar

At det er bare et par drivere som må reinstalleres rundt om, så skal man måtte vente over en måned på å få laste den ned? Greit det bør fikses før automatic updates, men det bør da ikke gjelde de som er i stand til å reinstallere et par drivere!!

Nei MS, se å få den ut på download nå så fort som mulig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...