Supernaut_ Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Hei, dette er vell kanskje på grensen til å høre hjemme i politikk forumet men siden Bill Hicks drev med ganske politisk/kritisk standup så syntes jeg dette burde få plass her på forumet. Om en moderator vill flytte så får det bare gjøres. "The world is like a ride in an amusement park. And when you choose to go on it, you think it's real because that's how powerful our minds are. And the ride goes up and down and round and round. It has thrills and chills and it's very brightly colored and it's very loud and it's fun, for a while. Some people have been on the ride for a long time and they begin to question, is this real, or is this just a ride? And other people have remembered, and they come back to us, they say, "hey - don't worry, don't be afraid, ever, because, this is just a ride..." And we... kill those people." Hva tror du han mener med dette? Endret 5. februar 2008 av Supernaut_ Lenke til kommentar
Ballemannen Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Bill Hicks var rå på politisk satire. Jeg tror han mener at vi i vesten er noen selvopptatte jævler som er preget av alt pisset som media fôrer oss med, at vi glemmer hva som virkelig er de viktige ting i livet. Vi skal ha underholdning, vi skal tjene penger, vi vil ha alt vi peker på. Vi vil ikke tro annet enn at det er dette som er ekte. Det er bortkastet å hjelpe andre og ofre noe av vår overflod. Vi vil være på berg- og dalbanen så lenge som mulig. Samfunnet overkjører oss med sin skremselspropaganda. Vi skal frykte terrorister, global oppvarming, krig, drap og elendighet. Kjøp flere gønnere (i hvert fall i USA) og kraftigere låser. Lukk deg selv inne, ikke bry deg om hva som skjer i verden. Sjekk heller de siste nyhetene om Britney Spears. Ignorance is bliss. (Ja, jeg vet at Hicks døde nesten før Britney var født, men dere forstår kanskje allikevel). Bill Hicks mener at man med enkle grep kan gjøre denne berg- og dalbanen meningsfylt. F.eks. uten krigsindustrien kunne vi heller ha mettet alle verdens mennesker flere ganger, i tillegg til å gi dem klær og utdanning. Det er mye som er føkt opp her på jorda, og vi kan takke oss selv. Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Bill Hicks var en fantastisk komiker. Synd han døde så ung, han hadde nok hatt mye interessant å si om sittende regjering i USA. Uansett, Ballemannens tolkning er den som virker mest logisk. Det Hicks mener er nok at media og forbruksindustrien vil at vi skal henge på "berg- og dalbanen" og glemme at det finnes noe utover forbrukersamfunnet i vesten. Og de som prøver å minne oss på at det finnes andre verdier enn de forbrukersamfunnet og storindustrien promoterer blir tiet ihjel eller oversett. Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 Veldig bra innlegg ballemann, satt pris på det. Er enig i det du skrev om jorda er ganske ute å kjører, og på veldig feil spor. Er alt for få som åpner øynene og gjennomskuer hvor fucked up samfunnet og hvordan alt er bygd opp å henger sammen. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Jeg tror sitatet stikker dypere enn bare den moderne overflod av skremselpropaganda og fargerike distraksjoner. Som mennesker har vi alltid hatt et apparat til å lage vår egen skremselpropganda og vår egne fargerike distraksjoner, nemlig hjernen vår. Hjernen er utstyrt med med instinkter som tilsier at vi skal være redd for den mørke kroken, den ukjente skogen, det fremmede, det annerledes, og alt som potensielt leder til fare, og vi har alltid hatt en tiltrekking til å la oss distrahere, ofte av det fargerike, eller enkelt og greit det enkle. Velge enkle løsninger istedetfor å innse vår egen hjernes begrensninger og jobbe med dem. Så jeg tror at sitatet på mange måter henger sammen med dette: How about a positive LSD story, that would be newsworthy. Don't you think? Anybody think that? Just once, to hear a positive LSD story. "Today, a young man on acid, realised that all matter is merely energy condensed to a slow vibration. That we are all one consciousness experiencing itself subjectively, there is no such thing as death, life is only a dream, and we are the imagination of ourselves... here's Tom with the weather. Noe som er helt korrekt. Vi er alle kun energi, vibrasjoner tilfeldig bundet sammen, og det vi kaller livet er bare en drøm hvor vi ser oss selv subjektivt som en enhet selvom vi essensielt sett er like uløselig knyttet til alt annet i universet som vi er til det vi opplever som oss selv. Dermed er døden bare en illusjon. Og det å skremmes vekk fra å ta kontroll over berg-og-dalbane-turen vår, enten om den er påført av massemedias skrekkampanjer eller bare av egen frykt for de mørke kroker, er å se seg selv som et uvillig offer for livet, å oppleve denne ene berg-og-dal-bane-turen vi får som et mareritt. Men siden livet er bare en drøm, og døden ikke eksisterer utenfor vår frykt, så er det vel bedre å innse at det bare er en drøm, en berg-og-dal-bane, og ta kontroll over det lille livet vi har. Og når man tar kontroll, så bør man vel helst prøve å gjøre noe vettugt og bra. Så konklusjonen blir det samme som i Ballemannens tolkning. Eneste forskjellen er at det er allmengyldig, og ikke bare gyldig for moderne vestlig samfunn. Tror jeg, tralala. Endret 5. februar 2008 av Niskivara Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Hva tror du han mener med dette? Bill Hicks var både tung bruker og begynte å bli paranoid, noe han også selv hadde morro med, og han hadde mange gode poeng, men jeg synes ikke egentlig at dette var ett av dem. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Jeg syns det var et av de beste sitatene hans jeg. For å tilføye litt til det som allerede er sagt kan jeg også si at uansett hvor jævlig livet ditt er, så betyr det ikke noe. Fordi det er 'just a ride'. Du trenger aldri være redd mer, for det tar slutt fort nok. En fattig trøst kanskje, men når du er død så er det likegyldig om du hadde et bra eller dårlig liv. Kosmos driter i deg og de mikroskopiske 100 årene du var med på denne 'riden'. Så når man ser hva potensialet til den snakkende apen er, og hva det har blitt, er det greit å innse at det ikke betyr noe uansett, hvis ikke hadde man jo bare blitt depressiv. Hvem er det som kommer til å bry seg om hva som skjedde i år 2008 på en liten planet i en tilfeldig galakse et eller annet sted i universet om 50 milliarder år liksom? Ingen. Endret 6. februar 2008 av teflonpanne Lenke til kommentar
cnon Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Jeg syns det var et av de beste sitatene hans jeg. For å tilføye litt til det som allerede er sagt kan jeg også si at uansett hvor jævlig livet ditt er, så betyr det ikke noe. Fordi det er 'just a ride'. Du trenger aldri være redd mer, for det tar slutt fort nok. En fattig trøst kanskje, men når du er død så er det likegyldig om du hadde et bra eller dårlig liv. Kosmos driter i deg og de mikroskopiske 100 årene du var med på denne 'riden'. Så når man ser hva potensialet til den snakkende apen er, og hva det har blitt, er det greit å innse at det ikke betyr noe uansett, hvis ikke hadde man jo bare blitt depressiv. Hvem er det som kommer til å bry seg om hva som skjedde i år 2008 på en liten planet i en tilfeldig galakse et eller annet sted i universet om 50 milliarder år liksom? Ingen. Jeg ser faktisk på det som en oppmuntring. Jeg finner mer trøst i Bill Hicks sin filosofi, enn det jeg finner i hva religiøse institusjoner har å tilby. Jeg er en realist og en skeptiker, og jeg søker kunnskap i den retningen, noe religion ikke tilbyr. Religion tilbyr bare "kontroll". Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Jepp, jeg ser på det som en oppmuntring jeg også. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Jeg finner mer trøst i Bill Hicks sin filosofi, enn det jeg finner i hva religiøse institusjoner har å tilby. Jeg er en realist og en skeptiker, og jeg søker kunnskap i den retningen, noe religion ikke tilbyr. Religion tilbyr bare "kontroll". Nå bærer mye av Hicks materiale flust av referanser til både religion og ting han selv erfarte av religiøs karakter da, samt at hele filosifien hans er klassifiserbar innenfor etablerte religioner. Han var en flott fyr og glimtet til ofte, men han var også en tung misbruker som gjorde ham paranoid og deprimert. At dere hyller ham som en profet og vil etterleve hans egne dogmer er ikke noe han hadde ønsket. Det var faktisk en av hans største frykter, at en gjeng rasshøl, som han selv sa, i fremtiden ville gjøre noe slikt, samt at han ville dø av kreft fra å bruke så mye dop... tro om han ikke var fremsynt alikevel. Han hadde hvertfall fått et kick ut av det :!: Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Det er riktig at han hadde flust av referanser til organisert religion ja -- utelukkende negative. De religiøse opplevelsene hans var det LSD og sopp som stod for, så når han snakket om gud er det naturlig å tro at det var i en panteistisk, symbolsk eller personlig form. Hvertfall ikke i sammenheng med en etablert religion. Det var ganske langt opp på hatlista hans. Hvilke dogmer var det han hadde sa du? Og hva mener du egentlig? Han fortalte hvordan han så på verden, rett og galt, men ville egentlig ikke at andre skulle være enige? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå