strayder Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Etter å ha besøkt utallige forum, både ateist forum og teist forum, i inn og utland og skummet igjennom videoer på youtube om evnet samt lest en del bøker er det en ting jeg sitter igjen med og det er at religiøse er fryktelig ignorante! De verste tilfellene av dette finner man i USA virker det som. De fleste religiøse der kan omtrent ikke en dritt om ting utenfor sin egen lille hverdag, de kan til og med fryktelig lite om sin EGEN religion annet enn grunntanken på at de MÅ tro! En innringer på en video jeg så var så ignorant at han ikke visste at muskelene styres av elektriske impulser engang og da han ble gjort oppmerksom på dette klarte han kunststykket å nekte på det og som "bevis" påsto han at han da i såfall ville fått støt hver gang han dusjet!! Holdt på å tisse på meg av latter jeg, for jeg trodde ikke det gikk an å bli så utrolig ignorant om alt mulig annet enn seg selv og sin tro, men tydeligvis gjør det det. Her hjemme er trenden omtrent den samme, men her er kunnskaps nivået litt høyere gennerelt blandt de religiøse, noe som gjør dem litt mindre ignorante. De kan ihvertfall følge med på litt gennerell anatomi og tror ikke lenger at jorden er flat...... Det er forskjell på å ikke se noe og la være å se med vilje og DET tror jeg går for en del religiøse her i landet også. De er "trygge" der de er, det er kjent og kjært og når noen "angriper" dette blir de fornærmet og vil ikke vite av det. De gjør det motsatte av vår kjære Kakestykket, som faktisk hadde og har mot nok til å lese annen literatur enn bibelen i sin søken eter viten, de velger heller å forbli ignorante isteden for å måtte gå ut av den trygge "boksen" sin... En annen ting med religiøs ignoranse som aldri slutter å forbløffe meg er kravet til bevis. I ALT annet i de religiøses liv vil de ha bevis på at det stemmer. De ville aldri ha betalt en parkerings bot på 600 kroner uten bevis på at de faktisk hadde stått ulovelig parkert men når det kommer til deres tro er null bevis nødvendig. De fleste vil ikke tenke tanken på noe bevis engang, de VIL tro og dermed basta. (Har noen ganger fått reaksjoner på at jeg er ignorant den andre veien, at jeg ser på alle religiøse som dumme osv og når sant skal sies så gjør jeg vel på en måte det, men det har en grunn. For meg er troen på at det finnes en gud så TOTALT utelukket som det kan bli!! Jeg er på det området kanskje mer ateist enn de aller fleste ateister da jeg er TOTALT overbevist om disse gudene ikke finnes og til mer jeg leser og lærer om disse gudene til mer bevis finner jeg på at det IKKE finnes noen gud(er) og er også overbevist om at dette er et eventyr funnet på av mennesker som søkte og søker makt og det er her min ignoranse ligger tror jeg, for jeg klarer heller ikke helt å forstå hvorfor andre inteligente oppegående mennesker kan tro på dette! Da "mangler" de evnen til å se dette logisk i mine øyne) Men for all del, det er bare å fortsette å være ignorante, det er bare veldig synd at dette arves av de ignorantes barn og deres barn igjen. Hadde det ikke vært bedre om barn fikk bestemme hva de ville tro på selv isteden for å "arve" sine foreldres tro? Hva er de redde for? At barnet skulle få en annen tro, eller enda verre, ingen tro i det hele tatt? Skulle gjerne skrevet ned flere syns punkter ang ignoranse, men har ikke tid.... Be back.... Endret 5. februar 2008 av strayder Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 ahh, nok en av de samfunns greiene......ahh.....bare følg bølgene.... Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Vil si meg 100% enig i deg her strayder. Ignoranse er dessverre noe religion baseres på.. Men ikke fortvil ;-) Håper all religion fordufter og Vitenskap tar over Selv om vitenskap i dag regjerer i den moderne verden Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Hvor ignorant er det mulig å bli? Kent Hovind Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Jeg er enig med trådstarter. MEN Jeg vil legge til at dagens samfunn DYRKER ignoranse. Se bare på skoleprestasjonene til Norske elever Seriøst, klassen min vet ikke en drit. Jeg går TREDJE ÅRET på videregående, og ca. 75% av klassen visste ikke følgende: Hvem Julius Cæsar var Hva som skjedde ved Hastings i 1066 Hva som skjedde på Stiklestad i 1030 (vi bor faenmeg like ved!) Når vi fikk grunnloven Når vi ble en selvstendig stat Når første verdenskrig var Når andre verdenskrig var Hva Holocaust var Hvem Mussoloni var Hva Stalin stod for (de trodde han "bare" var kommunist) Hvem Yuri Gagarin var (faen, det er jo latterlig) Hvem som var først på månen Hvorfor Berlinmuren var der, og hvorfor de rev den ned Sist men ikke minst: De aner ikke hvorfor de betaler skatt. Så klager de over at læreren kaller de uviten. Faen, de skulle lært alt dette i løpet av GRUNNSKOLEN! Det som er skummelt å tenke på, er at den tidligere sovjet-staten Hviterussland har det samme pensum som er andreåret almenn på videregående, i ÅTTENDEKLASSE. Hvis landet vårt skal styres av en slik gjeng med fehoder i fremtiden, flytter jeg til utlandet. PS: Jeg har også merket at dette tjenestesamfunnet ikke fungerer. Seriøst, når jeg går inn i et bakeriutsalg KREVER jeg at de bak disken vet hva de selger. Men gjør de det? Næææh. Ikke faen. De har ikke peiling på forskjellen mellom hvetebrød og rugbrød, bortsett fra at det er forskjellig mel som brukes. Tjenestenæringen i dag baserer seg på å selge så mye som mulig, ikke yte KVALITETSSERVICE. Ta f.eks. Elkjøp. En av de verste butikkene i hele by'n. Oi, som de lover gode priser og at de skal få inn varen før mandag, men de gjør det aldri. Jeg har aldri opplevd å bli løyet så kraftig opp i fjeset som i en Elkjøp-butikk. Jeg måtte vente i et halvt år på service på mobilen min, før de fant ut at de ikke hadde sendt den ut av lageret til reparasjon, fordi de hadde "glemt" å lagt den inn i registeret. De presterte også å kalle ei espressomaskin for ekspresso, og visste bare at den laget kaffe. Resten av det de sa om den var bare bullshit, av det lille jeg har lært om slike maskiner igjennom min jobb på restaurant/cafe. Samfunnet trenger en eller annen form for opplysnings- og kvalitetsrevolusjon. Endret 5. februar 2008 av Zaran Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Jeg vil legge til at dagens samfunn DYRKER ignoranse. Salige Bill Hicks ville vært fullstendig enig. Det er for så vidt jeg også. Når folk vet hvem som vant Idol i fjor, men ikke har den fjerneste anelse om hvem f.eks. Machiavelli eller Spinoza var, så er det bare deprimerende (nå skal jeg selvfølgelig ikke skryte på meg å gå rundt med den komplette biografien deres i hodet, men jeg vet da i det minste hvorfor de har satt spor etter seg i historien). Lenke til kommentar
fox Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Jeg vil legge til at dagens samfunn DYRKER ignoranse. Machiavelli eller Spinoza var Spinoza, sammen med Descartes er litt for avansert blant dødelige folk Men ellers er jeg enig med dere ang uvitende blant folk. Mange trodde at Hitler er den ondeste i verden, jeg blir bare trist når noen sier det. Det finnes mange verre enn ham. Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Jeg vil legge til at dagens samfunn DYRKER ignoranse. Machiavelli eller Spinoza var Spinoza, sammen med Descartes er litt for avansert blant dødelige folk Men ellers er jeg enig med dere ang uvitende blant folk. Mange trodde at Hitler er den ondeste i verden, jeg blir bare trist når noen sier det. Det finnes mange verre enn ham. Hehe, tja. Jeg blir litt snurt hver gang jeg er hos min mor og tar henne i å lese Donald-pocket. Mennesket er snart 44 år, men leser ikke noe mer avansert enn Donald, VG og Dagbladet Menmen, each to their own. Hitler blir vel gjerne sett på som den ondeste i verden fordi Holocaust får, og har fått, mye mer oppmerksomhet enn det f.eks. Stalin drev med (Hitler sto for drapet på ca. 11 millioner mennesker, Stalin sto for drapet på minst 20 millioner mennesker.. Go figure). Nazismen var en forkastelig ideologi, men det finnes mennesker med langt mere blod på hendene enn Hitler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Mange lærere er helt bortinatta... Hadde ei lærerinne som bastant påsto at stalin drepte 100 milliarder og ga 6 til en i klassen når han åpenbart improviserte alt av årstall og fakta. I tillegg mente hun at jeg var sosialdarwinist når jeg sa at jeg ikke trodde at noen gud skapte oss. Lenke til kommentar
fox Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Hitler blir vel gjerne sett på som den ondeste i verden fordi Holocaust får, og har fått, mye mer oppmerksomhet enn det f.eks. Stalin drev med (Hitler sto for drapet på ca. 11 millioner mennesker, Stalin sto for drapet på minst 20 millioner mennesker.. Go figure). Nazismen var en forkastelig ideologi, men det finnes mennesker med langt mere blod på hendene enn Hitler. Rett meg gjerne opp, men jeg mener å huske at det finnes ikke bevis at Hitler står bak Holocaust. Kun ene gangen han stod i tale og sa at han støttet dem som drev med Holocaust. Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Mange lærere er helt bortinatta... Hadde ei lærerinne som bastant påsto at stalin drepte 100 milliarder og ga 6 til en i klassen når han åpenbart improviserte alt av årstall og fakta. I tillegg mente hun at jeg var sosialdarwinist når jeg sa at jeg ikke trodde at noen gud skapte oss. 100 milliarder er jo nært det mange estimerer som det totale antall mennesker som noen gang har levd, så enten har læreren din hatt ekstremt dårlige mattekunnskaper, eller så har hun vært dritings og/eller dopa. http://en.wikipedia.org/wiki/World_populat...have_ever_lived Og hvordan hun kunne få benektelse av kreasjonismen til å bli sosialdarwinisme er for meg uforståelig. Hitler blir vel gjerne sett på som den ondeste i verden fordi Holocaust får, og har fått, mye mer oppmerksomhet enn det f.eks. Stalin drev med (Hitler sto for drapet på ca. 11 millioner mennesker, Stalin sto for drapet på minst 20 millioner mennesker.. Go figure). Nazismen var en forkastelig ideologi, men det finnes mennesker med langt mere blod på hendene enn Hitler. Rett meg gjerne opp, men jeg mener å huske at det finnes ikke bevis at Hitler står bak Holocaust. Kun ene gangen han stod i tale og sa at han støttet dem som drev med Holocaust. Jeg er ikke 100% sikker på akkurat det der selv, men jeg vil tro at Hitler i alle fall var klar over hva som foregikk og at de som styrte konsentrasjonsleirene hadde hans velsignelse. At andre kom på selve ideen bak Holocaust er vel korrekt, men Hitler var jo tross alt øverst i NSDAP, så sånnsett kan man jo argumentere for at han var ansvarlig. Selv vil jeg vel heller legge skylden både på Hitler, toppene i NSDAP, de som ledet konsentrasjonsleirene, soldatene i konsentrasjonsleirene og store deler av det tyske folket som nok var klare over at noe foregikk, men allikevel valgte å overse det. http://www.remember.org/imagine/limits/gabriel.htm http://en.wikipedia.org/wiki/The_Holocaust#Origins Endret 5. februar 2008 av Eldritch Lenke til kommentar
strayder Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Noen ganger har jeg følelsen av å tilhøre en generasjon som faktisk kun leser VG og Dagbladet og det er alt de leser. Det fineste syntes jeg er når jeg en sjelden gang er på en fest eller annet og en eller annen begynner å debatere/kommentere det de har lest i disse blekkene... i den tro at det de leser faktisk er både sant og troverdig! Det er faktisk like mange på fakta avdelingen hos vg/dagbladet som det er ansatt hos se&hør, altså ingen! Det er skremmende å se hvor lite folk i dag bryr seg generelt. Alle har liksom alt og driter ignorant i resten. Og ignoranse er vi på en måte alle flinke til. Bare se hvor "flinke" det norske folk er til å gi til alle de sultne barna i afrika eller lignende ved tv aksjoner. Jeg blir helt kvalm når jeg vet at disse pengene er med på å forlenge lidelsene til disse folkene med flere år i krig, nød og elendighet. Men det gjør så GODT å gi ikke sant? Og tro at pengene kommer akkurat dit de trengs mest... og heller snu oss vekk når rapporter om våpenkjøp, korrupsjon og masseslakting og masse drap av barn og etniske rensing kommer på dags orden! For DET er ihvertfall ikke vi skyld i!!! Vi ga penger vi og har INGEN skyld i at noen blir drept på grunn av disse pengene. Det driter både vi og de som tar i mot pengene i... Jeg er overbevist om at vi, som de "gode" samaritanere vi her i landet er, har holdt liv i kriger, sult og elendighet like lenge som vi har gitt penger ned der! Hadde vært langt LANGT bedre å faktisk VIST dem hvordan de dyrker sin egen mat, hvordan de kan bore etter sitt eget vann osv enn å bare gi dem penger, det er situasjonen i afrika et meget godt bevis på. For hva har endret seg? Er det færre sultne der i dag? Nei, det er det ikke, tvert i mot! Det vi har gjort er å gi penger til de som heller skulle fått lov til å klare seg selv! Heller hjulpet dem til selvhjelp, men klart, hadde vi gjort det kunne vi jo ikke sendt misjonærer dit heller for å lempe enda en stein på byrden deres ved å gi dem noe å krige for også!!! Det vi ser helt soleklare frukter av i dagens afrika er feilslått flyknings politikk. Men å gjøre noe med dette? Nei, hvorfor det? Det er da ikke vi som får hender og føtter kuttet av, er det vel? Men vi har ihvertfall gitt penger til våpen og ammunisjon og det skal vi være stolte av syntes jeg!! JEG har ikke gitt en krone siden dette gikk opp for meg og har til og med blitt kalt nazist fordi jeg nektet å gi til nok en kampanje som samlet inn penger til sultne barn i afrika. Er det mulig å være så ignorant sier jeg! Penger styrer alt, ikke hvor sultne noen er! Og hvor mange organisasjoner tror dere som har rent mel i posen? Ikke engang røde kors har det vist seg.... for ikke å snakke om alle de andre snylterne som skal ha pengene dine under dekke av nød og elendighet... Hele den bisnissen gjør meg kvalm! Men skyld gjerne på de som lager våpen, det er jo enkelt.... Det er så mye ignoranse at det er til å bli sprø av. Forsvaret vårt, eller det lille som er igjen av det, er et annet område. Vi skal spare sies det, men hva skal vi egentlig spare for å få råd til? Kurs i russisk? Er det mulig å bli så utrolig naive og ignorante som å tro at "glasnost" har tatt helt over i russland? Fordi de ikke er kommunister lenger er ikke det samme som å tro at de ikke kan okkupere lille norge for det.... Og vi skal jo i følge et av partiene i den sittende regjeringen melde oss ut av Nato også... wow, sterkt, for hvis vi gjør det flytter jeg ihvertfall omgående, for jeg har null ingen lyst til å føle hvordan det er å bli voldtatt av den store bjørnen fra øst... men å lulle oss inn i ignoranse er vi jammen flinke til!!! Det eneste vi kan være sikre på er at ting endrer seg! Sånn har det alltid vært og sånn vil det alltid komme til å være...... Spasiba Endret 5. februar 2008 av strayder Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Jeg er overbevist om at vi, som de "gode" samaritanere vi her i landet er, har holdt liv i kriger, sult og elendighet like lenge som vi har gitt penger ned der! Det er så mye ignoranse at det er til å bli sprø av. Forsvaret vårt, eller det lille som er igjen av det, er et annet område. Vi skal spare sies det, men hva skal vi egentlig spare for å få råd til? Kurs i russisk? Er det mulig å bli så utrolig naive og ignorante som å tro at "glasnost" har tatt helt over i russland? Fordi de ikke er kommunister lenger er ikke det samme som å tro at de ikke kan okkupere lille norge for det.... Og vi skal jo i følge et av partiene i den sittende regjeringen melde oss ut av Nato også... wow, sterkt, for hvis vi gjør det flytter jeg ihvertfall omgående, for jeg har null ingen lyst til å føle hvordan det er å bli voldtatt av den store bjørnen fra øst... men å lulle oss inn i ignoranse er vi jammen flinke til!!! Det ironiske er at Norge, som liker å se på seg selv som en fredsnasjon, er en av verdens største våpeneksportører i forhold til folketall (jeg har sett Norge rangert fra sjette største til verdens største, så vi ligger et sted mellom der). Når det gjelder Russland, så er det nok liten sjanse for at de vil angripe Norge, selv om de liker å vise muskler for tiden. Resten av Europa kjøper store mengder gass og olje fra norge, så om Kamerat Ivan gikk til krig mot oss og invaderte Norge, så ville nok en del nasjoner på kontinentet murret i bartene og gått til krig mot Russland. USA ville nok også satt inn en del styrker, ikke fordi de nødvendigvis bryr seg så mye om Norge, men for å hindre at Russland fikk tilgang til kyststripen vår og olje/gassindustrien vår. Pluss at det ville blitt handelsblokkade mot Russland, så i det lange løp hadde nok Russland hatt mer å tape på å angripe Norge enn hva de ville vunnet. Men jeg er for så vidt enig med deg i at styrkene i nordområdene våre burde styrkes, gjerne for å ha bedre kontroll over tyvfiske i området. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Hvor ignorant er det mulig å bli? Kent Hovind Fantastisk mann!!! Slående logikk, og uendelig kunnskap. Det er jo tross alt han som har funnet ut at dinosaurene døde ut fordi riddere likte å spise dragehamburgere! Går det ann å komme med motargumenter mot noe så slående logisk??? Lenke til kommentar
Falstaff Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Ignoranse må bekjempes med åpenhet, men ingen åpne armer for ignoranse. Vi trenger ingen som sier at vi er syndige og har det vondt her på jorden. Det som gjør oss vondt er de sjelløse prester, de onde tunger. Religionens tale om paradis og evig godhet, egoisme kaller jeg det. Vi lever her sammen, vi trenger ikke å tenke på vår sjels syndighet og frykte helvetes ild. Religion lærer oss underkastelse av ledere og fiendtlighet til våre brødre og søstre. Det ser ikke ut som om det er håp for menneskeheten, vi dør nok i hverandres blod og hat. Men noen av oss har sett på historiens feil. Vi har lært oss nestekjærlighet uten noe helvete. En lidenskapelig flamme brenner i vitenskapens kvinner og menn, vi utvider vår forståelse. Opplysningstiden er ikke forbi, bare et svakt lys skinner fra flammene nå. Mitt håp for mennesket og menneskehetens overlevelse er at ingen kvelende teppe av ignoranse skal igjen slukke vitenskapens flamme. Det har vært en mørk periode i vår tid, la det ikke bli noen atomkorstog. Kanskje litt å overdrive, men i mitt hode er religion ignoranse satt i system. Gi oss i dag vårt daglige brød. Så vi kan putte det i ørene. Hva kan man gjøre for å fjerne ignoranse? et godt spørsmål, man kan ikke tvinge kunnskap på noen og tenk på alle som lever uten noe mening når man finner ut at himmelen bare finnes i en vond drøm. Husker jeg likte å tenke på meningen med livet før, så kom jeg på noe, hvor meningsløst det er å fundere over meningen med livet. Senere har jeg funnet ut at det som gir meg mening er å søke visdom, kjærlighet og glede. Det er det jeg lever for, jeg veit ikke hva du lever for, men jeg håper du lever nå. Om jeg ikke tar feil så er utdanningssystemet vårt med på å fjerne uvitenhet, eller skulle vært med på det. Ikke gjøre folk allvitende, men i det minste gi ossen bagasje som man kan bygge på. Endret 5. februar 2008 av Falstaff Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 ignorasne er er farlig ting, jeg skal ærlig si at jeg er en av de mest ignorante menneskene når det kommer til matte, men ellers har jeg god peil på en del, jeg liker å bare vite ting selv om jeg ikke trenger infoen. hvem trenger egentlig å vite at hjertet på en blåhval veier 1 tonn og er på størrelse med en bil. eller at de ble skutt 70 000 artilleri skudd fra fransk side under borodino, jeg bare liker å vite slikt. jeg blir litt sjokert når folk ikke vet forskjellen på alexander den stores invasjon av lille asia og korstogene, selv om de er 1300 år fra hverandre for mange er et sverd et sverd, en rustling en rusting, et gevær et gevær ect. for meg er det ikke slik, jeg liker å kunne plasre ting i historien, jeg liker å vite når og hva skjedde da og da. lærerne mine og sensor kaller det en historisk sans. dette gjør også at religion for meg er og blir feil. ser man på det historisk, er det ingen ting som skiller en religion fra den andre, ingen av dem har noe større sjange for å være riktig enn den andre. sjangsene er like gode/dårlige for et zevs er den ekte guden og den abrahamske guden ikke finnes. eller at shiva sitter og styrere joda. det finnes ikke noe mer bevis for kristendom enn jungel religioner du finner blandt stammer i amazonas Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Hvem Julius Cæsar varHva som skjedde ved Hastings i 1066 Hva som skjedde på Stiklestad i 1030 (vi bor faenmeg like ved!) Når vi fikk grunnloven Når vi ble en selvstendig stat Når første verdenskrig var Når andre verdenskrig var Hva Holocaust var Hvem Mussoloni var Hva Stalin stod for (de trodde han "bare" var kommunist) Hvem Yuri Gagarin var (faen, det er jo latterlig) Hvem som var først på månen Hvorfor Berlinmuren var der, og hvorfor de rev den ned Sist men ikke minst: De aner ikke hvorfor de betaler skatt. Strengt tatt er vel bare det siste punktet der noe alle 'skal' vite. Resten er ting vi regner med at normalt oppegående mennesker vet, eller vet sånn nogenlunde. Feks årstall for andre verdenskrig kommer jo litt an på hvilke samfunn du spør da. En nordmann svarer gjerne noe annet enn en amerikaner. Men som samfunnet dessverre beviser så trenger man ikke kunne noe av det for å leve i dagens samfunn. Når det gjelder årstall så har skolen gått fra å legge vekt på når ting skjedde til å legge vekt på hva som skjedde. Feks er det ikke å farlig om man vet årstallet for Stiklestad, men man bør vite hva som skjedde. PS: Det med at de ikke vet hvorfor de betaler skatt er utrolig dårlig, men kan forklare det politiske liv i Norge. (selv om det kanskje ikke er så mange som betaler skatt i den aldersgruppen da) Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Jeg er enig med trådstarter. MEN Jeg vil legge til at dagens samfunn DYRKER ignoranse. Se bare på skoleprestasjonene til Norske elever Seriøst, klassen min vet ikke en drit. Jeg går TREDJE ÅRET på videregående, og ca. 75% av klassen visste ikke følgende: Hvem Julius Cæsar var Hva som skjedde ved Hastings i 1066 Hva som skjedde på Stiklestad i 1030 (vi bor faenmeg like ved!) Når vi fikk grunnloven Når vi ble en selvstendig stat Når første verdenskrig var Når andre verdenskrig var Hva Holocaust var Hvem Mussoloni var Hva Stalin stod for (de trodde han "bare" var kommunist) Hvem Yuri Gagarin var (faen, det er jo latterlig) Hvem som var først på månen Hvorfor Berlinmuren var der, og hvorfor de rev den ned Sist men ikke minst: De aner ikke hvorfor de betaler skatt. Det er lett å vite alle disse tingene, og mer, men likevel være så uvitende som bare det. Det som burde læres i skolen, enten om man har dagens skoleplikt eller et friere system ikke basert på tvang, bør være kritisk tanke, hvordan gjøre research, sammenligne kilder, etc, etc, slik at man utstyrer folk med verktøy til å finne ut av disse tingene selv. Men da hadde det jo skapt mange problemer, siden elever hadde begynt å spørre om f.eks hvorfor romerrikets keisere i dag fremstilles som viktige for oss, hva vikingtidens slag faktisk innebar for senere historie, hva grunnloven handler om, maktstrukturene i nasjonalstater, hva de underliggende årsakene til verdenskrigene var, hvorfor de allierte godtok holocaust, hva Hitler og Mussolini har hatt å si for moderne propaganda og politisk valgkamp, hvordan Stalin kom til makten, hvorfor det ble "viktig" å reise til månen, hva Berlinmurens fall innebar, og hvorfor de betaler skatt, hva det økonomiske systemet går ut på, hva penger er, og ikke minst hvorfor vi har kommet fra til det systemet vi har. Og hvis elever begynte å stille slike spørsmål, så hadde de kanskje kommet fram til svar som "vi" ikke liker. Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 faen å folka bryr seg om detta ass...ja, er riktig det trådstarter sier... Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Selvinnsikt og forståelse er og forblir 1337. Endret 5. februar 2008 av Ba'al-Sebul Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå