Gå til innhold

Bør man si i fra når man planlegger å si opp?

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter ny jobb etter bare et år i mitt nåværende arbeid. Grunnen er at arbeidstidene er (bokstavelig talt) borti natta, og det er langt for meg å pendle til å fra jobb. Dessuten er ikke jeg og sjefen akkurat god-venner. Vi aksepterer hverandre, men respekten ligger langt inne.

Nå har det seg sånn at i morgen skal jeg på et jobbintervju, for drømmejobben. Saken er den at snart er også frist for å melde seg på et bindende kurs med avgift 300,- i min nåværende jobb. Kurset høres kjempeflott ut, så dersom jeg ikke får jobben vil jeg selvfølgelig være med. Det plager meg likevel at dersom jeg får jobben har jeg ikke mulighet til å være med på kurset. Jeg føler at jeg "svindler" min arbeidsgiver for 300,-.

Hva ville du ha gjort? Er det forresten generelt lurt å si i fra til arbeidsgiver dersom man planlegger å bytte jobb i nær fremtid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er på utkikk etter ny jobb etter bare et år i mitt nåværende arbeid. Grunnen er at arbeidstidene er (bokstavelig talt) borti natta, og det er langt for meg å pendle til å fra jobb. Dessuten er ikke jeg og sjefen akkurat god-venner. Vi aksepterer hverandre, men respekten ligger langt inne.

Nå har det seg sånn at i morgen skal jeg på et jobbintervju, for drømmejobben. Saken er den at snart er også frist for å melde seg på et bindende kurs med avgift 300,- i min nåværende jobb. Kurset høres kjempeflott ut, så dersom jeg ikke får jobben vil jeg selvfølgelig være med. Det plager meg likevel at dersom jeg får jobben har jeg ikke mulighet til å være med på kurset. Jeg føler at jeg "svindler" min arbeidsgiver for 300,-.

Hva ville du ha gjort? Er det forresten generelt lurt å si i fra til arbeidsgiver dersom man planlegger å bytte jobb i nær fremtid?

absolutt ikke lurt å si ifra om det. Du kan risikere å miste den nåværende jobben, Og på toppen av alt ikke få den jobben du var på intervju for. og 300kr? det er jo en dagslønn for en lærling med 30% lønn. Så det tror jeg ikke er så farlig.

Lenke til kommentar

Meld deg på kurset. Du har en jobb i dag, og der er kurset relevant.

Hva som eventuelt skjer i fremtiden, det er såvidt jeg forstår fortsatt på "planleggingsstadiet". Ikke for å være frekk, men du har vel ikke fått den nye jobben ennå heller ...

Og hvis du blir tilbudt ny jobb, så blir det jo alltid snakk om lønn og betingelser, og da kan du jo nevne de 300 kronene ... Hvis de vil ha deg, så tipper jeg de ikke har store problemer med å betale 300 kr. ekstra i "overgangssum" slik at du kan få gjort opp med din nåværende arbeidsgiver.

Jeg tror heller ikke din fremtidige arbeidsgiver ville se negativt på det om du tok opp temaet. Tvert i mot, det er et uttrykk for din ansvarsfølelse, noe som sjelden teller negativt i en arbeidsgivers øyne.

Lenke til kommentar

Problemet er løst! Har meldt meg på kurset og følte meg egentlig litt dum når jeg sto der med løsningen rett foran nesen på meg. De vil jo selvfølgelig ansette en ny person i mitt sted, og hva er vel bedre enn å sende en nyansatt rett på kurs som omhandler salgsteknikk? Uansett, om jeg får jobben og sier opp min nåværende jobbvil jeg tilby meg arbeidsgiver å betale tilbake kursavgiften.

Viss du får jobben tar det jo en måned før du kan begynne der, dermed kan du jo vere med på kurset vel?

Her snakker vi om en bedrift som planlegger langt fram i tid. Kurset er ikke før i mai.

Lenke til kommentar

Jeg var så dum at jeg fortalte min forrige arbeidsgiver at jeg skulle slutte nå i april.. Problemet var at jeg fortalte det i oktober. Det gikk to uker og jeg ble fratatt ansvar og oppgaver i firmaet, og plassert på et team jeg absolutt ikke ønsket å være på.

Jeg er helt sikker på at det var min sjefs hevn fordi jeg ville bytte jobb. Og som et resultat ba jeg om å få begynne i min nye jobb i mars i steden slik at jeg kunne levere oppsigelsen min umiddelbart (hadde 3 mnd oppsigelse).

Så mit råd er å ikke si noe før du MÅ, og husk en oppsigelsesperiode er en hel kalendermåned. Sier du f.eks. opp 2. mars, får du ikke slutte før 30 april

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar
Jeg var så dum at jeg fortalte min forrige arbeidsgiver at jeg skulle slutte nå i april.. Problemet var at jeg fortalte det i oktober. Det gikk to uker og jeg ble fratatt ansvar og oppgaver i firmaet, og plassert på et team jeg absolutt ikke ønsket å være på.

Jeg er helt sikker på at det var min sjefs hevn fordi jeg ville bytte jobb. Og som et resultat ba jeg om å få begynne i min nye jobb i mars i steden slik at jeg kunne levere oppsigelsen min umiddelbart (hadde 3 mnd oppsigelse).

Så mit råd er å ikke si noe før du MÅ, og husk en oppsigelsesperiode er en hel kalendermåned. Sier du f.eks. opp 2. mars, får du ikke slutte før 30 april

Jeg vurderte å gjøre det med en jobb fordi de er så ille ute om noen slutter. De rekrutterer internt, og når gruppen de henter fra allerede er liten, så sliter de når noen slutter.

Men etter behandlingen til sjefen når jeg var syk, så sa jeg bare opp og gadd ikke gi dem noe tid.

At jeg fikk en langt bedre jobb kort tid etterpå var selvfølgelig tilfeldig :p

Lenke til kommentar

Jeg er helt sikker på at det var min sjefs hevn fordi jeg ville bytte jobb.

Vel, hvis du holdt på med noe som var av verdi for bedriften, så ville de vel sannsynligvis putte en annen person inn på din plass for å ta over etter deg; en person som kanskje ikke hadde noen umiddelbare planer om å slutte?

Å kalle det "hevn" synes jeg er å ta litt hardt i. (Men nå vet jeg ikke hva du ble satt til å gjøre heller, da.)

Poenget er uansett at det ikke nødvendigvis er til din fordel å fortelle arbeidsgiver at du skal slutte, så utsett det i det lengste hvis du kan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...