Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

kan ikke installere OS

Anbefalte innlegg

hei, jeg har nettopp ''delete volume'' på harddisken min med tanke på at jeg fikk feilmeldinger når jeg startet den opp som single drive, OS på den disken ville ikke fungere. Så jeg brukte min gamle harddisk og brukte min nyeste som en ekstra disk så jeg kunne bare ta å gå på disk management for å delete hele disken....

Så prøvde jeg å sette inn kun den nyeste disken for å installere min Windows XP PRO så etter jeg får de 3 valga.. installere windows - open recovery console - eller cancel. Så jeg trykker på ENTER for å få installert windows. Der kommer problemet i dette posten. Det kommer opp at windows installasjonen kan ikke fortsette fordi den ikke finner noen harddisk å installere den på... trykk F3 for å shut down datamaskinene din.

jeg har prøvd å skifte på IDE/SATA inne på min BIOS for å se om det var noe feil der. BIOS'en finner disken min som er en Samsung 403J hvis jeg ikke tar feil. 400gb disk i alle fall.

jeg har CD-ROM som first prio for BOOTING DEVICE og HDD som second.

Etter jeg deleta disken, så har jeg et spørsmål til dere der ute. Må jeg formatere disken etter jeg har delete volume ???.... kanskje derfor den ikke finner noen disk å installere OS på ??..

Takker for alle forslag

Jim Edvardsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at du ikke finner disken for installasjon er med all sansynlighet at det er en S-ATA harddisk i stedet for gamle IDE-typen, og at du bruker en litt gammel windows installasjons-CD som ikke klarer å finne driverene for S-ATA som den kan bruke for installasjonsprosessen, ergo klarer den ikke å skrive til disken.

Under installasjonsprosessen, kort etter at du får opp den "blå skjermen" der du ser alle driverene lastes inn i bunnen vil du se en beskjed nederst som sier noe som at du må trykke F6 nå om du vil laste inn ekstra drivere.

Her må du ha klar en floppy-disk med S-ATA driverene for ditt chipset, som du kan finne på hovedkort-produsentens side (evt. også medfølgende i pakken klar på diskett).

Evt. med en nyere windows installsjons-CD så kan den finne disse driverene selv, men det fungerer ikke for alle S-ATA kontrollere, hovedsakelig de som har mer avanserte RAID-funksjonalitet. Ofte har hovedkortet både rene S-ATA kontroller-porter, samt RAID-funksjon S-ATA kontrollerporter (ofte farget, mens de "rene" er bare svart eksepelvis). Sjansene for at automatikken på en oppdatert installasjonsCD fungerer mens harddisken er koblet til en av de "rene" portene vil være støtte - og om du ikke bruker RAID uansett, så vil det jo være ett-fett.

Om du har deletet partisjonen må den reformateres ja, altså du må lage en ny partisjon (som gjøres under windows installasjonen) og så formatere den, dog om du har formatert disken på et tidligere tidspiunkt kan du bruke quick-format nå i stedet for den meget trege vanlige formateringen.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...