H80 Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 I dag oppdaget jeg en ulyd i min 95 Peugeot 306 1.4. Ulyden kommer kun med varm motor/drivverk, liten/ingen drivverksbelastning og lite rattutslag (clutch inne eller i fri, eller med bilen i gir og minimalt gasspådrag), og kun i hastigheter over 50 km/t. Ulyden opphører ved akselrasjon/motorbrems og ved svinger både til høyre og venstre. Når drivverket er kaldt, er det ingen ulyder. Siden jeg byttet begge hjullagrene foran for 9 måneder/20 000 km siden, regner jeg med at dette er drivknutene/-akslingene som er utslitt. Bilen er 13 år gammel og har gått 95 000 km. Er dere enige i min diagnose eller kan dette være noe annet rart? Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Hva slags lyd er det (uling/knepping/smell ...) og hvor kommer den fra. Sjekk at alle hjulboltene er strammet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Clutchløserlageret? Kan du høre om lyden kommer og går når du trykker clutchen inn og slipper den ut (i fri)? Lenke til kommentar
citronen Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Disse bilene er syke. Holder en knapp på trøstelageret - men du kan ha rett hvis lyden er "rasling/skraping". Jekk opp bilen, og dra frem og tilbake og kjenn etter sklærk. Fadern har samma problem på sin 605. Etter å ha sjekket drivakslene, ble feilen pekt ut som utløserlageret. Uhyggelig jobb på disse bilene. Tvilsomt at det er lagrene, med mindre det er feil på dem - eller du har glemt å sette dem inn med fett! Som du sier, opphører lyden ved motorbrems og når drivverket er kaldt - hadde lagra hylt like jævlig selvom du bremser med motor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå