Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[løst]Forferdelig storebror, hva skal jeg gjøre?


Gjest Gjest_PER

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Problemet er vel at han har et helt eget rom med TV, seng OG databord. Vet egentlig ikke hvorfor han ikke benytter seg av det heller.

Kanskje han syns det er ålreit å sitte "der ting skjer"? Og om ingen har tatt en skikkelig alvorsprat med han, forstår jeg at han fortsetter å sitte der. Kommentarer om at en bruker plass, ledningen roter til gulvet og slikt er ikke ting som går inn ;)

Lenke til kommentar
Gjest *TRÅDSTARTER*
Problemet er vel at han har et helt eget rom med TV, seng OG databord. Vet egentlig ikke hvorfor han ikke benytter seg av det heller.

Kanskje han syns det er ålreit å sitte "der ting skjer"? Og om ingen har tatt en skikkelig alvorsprat med han, forstår jeg at han fortsetter å sitte der. Kommentarer om at en bruker plass, ledningen roter til gulvet og slikt er ikke ting som går inn ;)

 

Jeg antar du har rett.

 

Personlig sitter jeg på loftet noe som er litt isolerende fra andre.

 

Problemet er at ingen tørr å si ifra på en skikkelig måte. Jeg antar hvis noen sier ifra at man får tilbake som svar at alle de bra stedene er allerede okkupert (jeg fikk rom på loftet da jeg fylte 14, neststorebror kjøpte en stasjonær pc og etablerte seg inne på et kontor hvor det allerede er 2 pcer). Skal nevnes at han ble temmelig sur da neststorebroren min kjøpte seg datamaskin og etablerte seg der.

 

Jeg antar han slår tilbake ved å sitte i salongen å grise, ikke vet jeg.

Lenke til kommentar

Vi minner om reglene for gjesteposting. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

 

Et smileysvar er også fjernet.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar

Orker ikke å lese mer enn første siden, men jeg må si jeg kjenner meg igjen i å si "hold kjeft" når mine mindre søsken prøver å være veslevoksen.. Det er utrolig irriterende, hehe :D Og du blir fort gjennomskuet når du prøver å få moren din sur for det med brødet, sånne ting merker man med en gang som storebror. Husk at han er ca 4 år eldre enn deg og har prøvd det samme selv på dere når han var yngre..

 

Men som løsning på problemet ditt får du vel prøve å ikke hisse han opp, når du gjør noe idiotisk som irriterer så skal det lite til for å fyre oppunder mer.. Han innser vel en eller annen gang at han oppfører seg dårlig og, selv om jeg tipper han synes du er idioten..

Lenke til kommentar

Herregud! Ikke vær så vanskelig og slutt med sytingen!

Selvmord fordi han plager deg? Patetisk!

Det er jo faktisk DU som lager mesteparten av kvalmen mellom dere.

Jeg er yngst av 4 brødre, og jeg ser jo selv at det du gjør er sykt provoserende. Det virker nesten som om du oppsøker trøbbel ved å gjøre og tenke det du gjør.

 

Vær litt mann, gå litt inn deg selv. Ikke se etter andre sine feil og skylde på deres feil og mangler, for du kan mest sansynlig ikke gjøre så mye med det. Se hva du gjør feil, og prøv å forbedre deg selv.

 

Hvis han kommer uprovosert bort til deg og begynner å bølle, så ikke ta imot dritten, gi han en leiving så han lærer.

 

Å sitte seg ned å snakke med han dr. phil-style, det tror jeg ikke hjelper så veldig.

 

 

Jeg hadde det sånn som du har det nå,(bortsett fra selvmordstanker, grining etc.) og jeg ga han en skikkelig mølings rett i plexus, og etter det har det ikke vært noen nevneverdige problemer, og ja, han truet meg med kniv og hagle, så det er bare å ta igjen, for de er ikke så tøff når det kommer til stykket.

Lenke til kommentar

les innleggene til eskhyo på nytt de er rent gull..

 

i eksempelet ditt er det jo tydlig at du provoserer han og lager problem ut av ingenting.. f.eks med toasten, ville det vært ett problem å la han få lage en toast før du legger den i kjøleskapet? det å nekte han i å lage toast fordi du skal spare noen sekunder på morgenen er jo jævlig egoistisk..

 

storebroren din vil ha respekt av deg.. noe du aldeles ikke gir, du sier til og med at du føler deg bedre enn han, og det merker han... og siden han ikke får respekt av deg på noen annen måte så prøver han å få respek ved hjelp av frykt(altså at han banker deg..) visst du bare begynner å gi han mer respekt kommer nok oppførselen hans til å bedre seg. og hverdagen til begge til bli bedre, både for deg og for han.. for det virker som om han er ganske usikker på seg selv, og selv om det kanskje kan virke sånn så tror jeg ikke at han syntest det er så gøy å måtte banke deg for å få litt annerkjennelse..

 

så med andre ord.. ikke kritiser han (hvertfall ikke så mye) med det brød greiene kunne du jo spurt om han skulle ha mer brød, og visst ikke kunne du lagt det tilbake i skoffen.. ikke gjør noe for å provosere han, og visst han prøver å provosere deg prøv å hold deg rolig og upåvirket..(ikke gi han en reaksjon) visst han prøver å banke deg spør han rett ut "hvorfor gjør du dette?, jeg vil ikke dette.." og gå vekk..(det kommer til å få han til å tenke..men ikke nødvendigvis slutte..) som de andre har sagt la han vinne noen diskusjoner, team opp med han i diskusjoner, slutt å hat han gi han en ny kjangs.. og generellt vir mer respekt og annerkjennelse til han..

 

kan love at dette ikke kommer til å bli lett og det kommer ikke til å bli unnagjort over natten.. men en av dere må være mannen i dette og sette en strek, og det ser ikke ut til at det blir han. og når du tenker på resultatet så er det vel verdt det? ( og please ikke begynn med tanker som "ikke faen om jeg skal gjøre alt jobben er han får ta seg sammen han også!!" det funker bare ikke...)

 

Lykke til!! :)

Lenke til kommentar

Storebrødre er sikkert pain, men prøv 2 storeSØSTRE, hehe! Eg hadde alltid lyst på storebror, som eg kunne herje og slåst med. Om det verkeleg er så ille at du har vurdert suicide (!!?) så er det vel best å berre komme på godfot med han og forklare at du ikkje taklar oppførselen hans. Men herre min hatt, den toast-episoden var rimelig drøy da..

Lenke til kommentar

JEg har ikke lest noen av de andre inleggene, men det som traff meg her, er at trådstartet kanskje er litt hårsår ?

HVorfor tror du at storebroren din blir forbanna ? Er det ikke litt unødvendig å legge hele toastjærnet inn i fryseboden ? i verste fall blir det ødelagd, pga kondens, og ikke nokk med det, ingen andre kan bruke det i mellomtiden. jeg ville også fint blitt forbanna der! snakk om å være egoistisk...

Har du vurdert å endre oppførsel ? grunnen til at han blir slik, er jo pga du irriterer han på en eller annen måte.

 

Uansett, syntes broren din oppfører seg barnslig, og ikke som en 20 åring - men du må også ta skylden for det!

 

 

Forøvrig er jeg enig i dette:

Herregud! Ikke vær så vanskelig og slutt med sytingen!

Selvmord fordi han plager deg? Patetisk!

Det er jo faktisk DU som lager mesteparten av kvalmen mellom dere.

Jeg er yngst av 4 brødre, og jeg ser jo selv at det du gjør er sykt provoserende. Det virker nesten som om du oppsøker trøbbel ved å gjøre og tenke det du gjør.

 

Vær litt mann, gå litt inn deg selv. Ikke se etter andre sine feil og skylde på deres feil og mangler, for du kan mest sansynlig ikke gjøre så mye med det. Se hva du gjør feil, og prøv å forbedre deg selv.

 

Hvis han kommer uprovosert bort til deg og begynner å bølle, så ikke ta imot dritten, gi han en leiving så han lærer.

 

Å sitte seg ned å snakke med han dr. phil-style, det tror jeg ikke hjelper så veldig.

 

 

Jeg hadde det sånn som du har det nå,(bortsett fra selvmordstanker, grining etc.) og jeg ga han en skikkelig mølings rett i plexus, og etter det har det ikke vært noen nevneverdige problemer, og ja, han truet meg med kniv og hagle, så det er bare å ta igjen, for de er ikke så tøff når det kommer til stykket.

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar
JEg har ikke lest noen av de andre inleggene, men det som traff meg her, er at trådstartet kanskje er litt hårsår ?

HVorfor tror du at storebroren din blir forbanna ? Er det ikke litt unødvendig å legge hele toastjærnet inn i fryseboden ? i verste fall blir det ødelagd, pga kondens, og ikke nokk med det, ingen andre kan bruke det i mellomtiden. jeg ville også fint blitt forbanna der...

Har du vurdert å endre oppførsel ? grunnen til at han blir slik, er jo pga du irriterer han på en eller annen måte.

 

Uansett, syntes broren din oppfører seg barnslig, og ikke som en 20 åring.

 

Jeg tok opp dette også, og leste ikke mer... han har visst fått pepper for dette av de andre, men dette viser jo bare at problemet ligger hos trådstarter..

Lenke til kommentar
Jeg kjenner et søskenpar som er helt like. Han eldste slår den yngre fordi han finner den yngre så irriterende at ikke klarer å kontrollere seg selv, så det hele ender med mange ufine ord og noen hete 'uppercuts'.

De kan da umulige være helt like.

Ingen er helt like og når den ene tyr til vold og den andre ikke, så er de i hvert fall ikke helt like!

Lenke til kommentar

jeg er selv storebror og for emg så virker det som du gjør det litt for å få han til å klikke med vilje, min lillebror oppfører seg på samme måte, jeg har gjort 1000 ting for han uten å si noe, men med en gang jeg glemmer å rydde et fat eller glass så klager han, og sånt er drit irriterende når du har ryddet etter han uten å klage flere ganger, og det med å okkupere stuen gjør min lillebror og jeg har bare spurt om han kan flytte litt på PC-en å rydde opp etter seg så gjør han det, prøv å si det på en fin måte ikke en sur eller en måte som får det til å virke som du er ute etter han

btw er dette broren din?

Lenke til kommentar

Den toastjern-greia var bare helt tåpelig. Du kan ikke forlange å la nista di ligge inne i toastjernet over natta hvis andre vil bruke det. Og når du veit at broren din har kort lunte, så får du heller bare kutte kontakten med ham og gjøre det du kan for ikke å starte krangler.

Endret av selters
Lenke til kommentar

Hmm.. det greiene du laga toas i, hjernet, ta å smell det i hue på han og skrik "FITTEJÆVEL!". Du vil straks føle deg bedre, også får du satse på at han får hukomelsestap.

 

Realistisk svar?

Si det til foreldrene dine, og si dette til storebroren din: "Du er storebroren min, det er meningen du skal støtte meg og hjelpe meg, ikke denge med i fillebiter og drive terror mot meg! Jeg jo faen meg glad i deg, og du bare slår meg ned. Jeg hater deg, hører du? HATER DEG!"

 

Si det. Da vil han ikke gjøre en dritt med deg og om han ikke er en psykopat med stor P, så vil han ta kontakt med deg og fortelle HVORFOR han gjør alt dette.

 

Min anelse:

Jeg er 14 år og eldst i min søskenflokk, jeg vet hvordan det er å ha avsky mot sine foreldre og samle opp et enormt sinne og hat. Etterhvert kan dette utvikle seg til å manipulere folk og utnytte mennesker, til slutt drepe!

Lenke til kommentar
Gjest *TRÅDSTARTER*

Hei igjen!

 

Takker for alle svar og vil si at alt har på en måte løst seg. Det er fortsatt litt amper stemning mellom oss to, og jeg sier så lite som mulig, mm. det er positivt.

 

Hvorfor jeg skrev "selvmord" i førstepost tror jeg har noe med impuls å gjøre (skrev det trossalt etter alt skjedde), kan vel trygt si at dette er bare vås.

 

Ønsker derfor at tråden stenges, da problemet mitt er løst, så hvis noen kan rapportere til en moderator hadde det vært fint :).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...