Gå til innhold

Alternativ til Nikkor 70-200mm f/2.8 VR ?


Anbefalte innlegg

Jeg drar til California i mars og jeg har fått et tilbud med blant annet en Nikkor 70-200mm f/2.8 VR.

 

Minuset med dette objektivet er i mine øyne at det er stort, og derfor litt upraktisk. Har dere noen alternativer som dere kan anbefale i omtrent samme prisklasse og kvalitet?

Jeg hadde tenkt ut minimum f/2.8 for å kunne bruke en converter uten å miste for mye lys.

Har forresten Nikkoren her innvendig zoom? Dvs at den ikke utvider seg med høyere brennvidde?

Hvordan opplever dere som har objektivet størrelsen? Det kommer til å bli montert på en D300 etterhvert.

 

Evt et fastobjektiv på rundt 200mm som kan anbefales?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har forresten Nikkoren her innvendig zoom? Dvs at den ikke utvider seg med høyere brennvidde?
Ja, det har den. Er bygget som en tanks forøvrig, fantastisk byggekvalitet...

 

Hvordan opplever dere som har objektivet størrelsen? Det kommer til å bli montert på en D300 etterhvert.

 

Evt et fastobjektiv på rundt 200mm som kan anbefales?

Jeg har det ikke selv, men opplevde ikke størrelsen som noe problem da jeg fikk prøve Jamm sitt litt i butikken der jeg jobber en dag.

 

Dersom du ønsker noe vesentlig mer kompakt, må du ned på brennvidde, til Sigma 50-150. Ellers er jo Sigma sin 70-200 litt mindre og lettere enn Nikons, og Tamron er på trappene med en enda lettere utgave. Den ser du dog neppe noe til før utpå vårparten, Canon-utgaven er meldt i begynnelsen av mars.

 

200mm fast er det lite av til Nikon av nyere dato... Du har 200mm f/4 Micro, men den er antakelig litt for sær ;-) Dessuten har du 200mm f/2 VR, men da kan du likegjerne velge 70-200VR.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er når Nikon kommer med en oppgradert utgave av 70-200.

Noe som bør skje snart :)

 

En vanlig oppgradering er ofte VR, men når denne har det fra før av så går jo ikke det. Og med tanke på at det allerede er brukt utrolig godt glass i den fra før av, så tviler jeg på at det kommer noen ny... Prisen vil mest sannsylig øke uansett, og er ikke 15k nok? Tviler på at mange punger ut 20k for den...

Lenke til kommentar
Spørsmålet er når Nikon kommer med en oppgradert utgave av 70-200.

Noe som bør skje snart :)

 

Uansett er det et knallobjektiv, og ønsker du noe mindre og lettere er nærmeste alternativ Sigma 50-150 :) Jeg tror du setter pris på de 20 i den viden enden, fremfor de 50 i den smale enden :)

Sigma mangler vel VR/OS på sine alternativer. Med håndholdt brennvide opp mot 200mm foretrekker jeg hjelpemiddler som OS/VR.

Lenke til kommentar
Jepp... Jeg kunne ønske meg en normalzoom med VR
Nå er det jo dager siden 16-85VR kom da, men den er kanskje ikke lyssterk nok?

 

Nei tenkte på en f/2.8, eller f/3.5. Bedre med f/2.8 enn VR... Har det kommet prisantydning på 16-85mm'ern. Hadde ikke det sist jeg sjekket. Tenkte på en ny Nikkor 17-55mm f/2.8, til et par tusenlapper mindre...

Lenke til kommentar
Jepp... Jeg kunne ønske meg en normalzoom med VR
Nå er det jo dager siden 16-85VR kom da, men den er kanskje ikke lyssterk nok?

 

Nei tenkte på en f/2.8, eller f/3.5. Bedre med f/2.8 enn VR... Har det kommet prisantydning på 16-85mm'ern. Hadde ikke det sist jeg sjekket. Tenkte på en ny Nikkor 17-55mm f/2.8, til et par tusenlapper mindre...

 

På dpreview forumet er det en som skriver at 16-85VRII kommer til å koste rundt 600 euro, dvs ca 5000 kroner (om det er med el uten moms vet jeg ikke). Flere fra USA har påpekt at den kommer til å koste omtrent like mye som en 18-200 VR. Høres litt for dyrt ut, kan vel håpe på at den har minst like gode egenskaper som 18-70 (som k-ryeng har påpekt i en annen tråd).

Endret av Autoxave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...