Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av Allround objektiv ca 2000kr

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er nybegynner på foto, og vurderer å kjøpe meg et Canon EOS400D

og lurer på hvilket objektiv jeg bør velge til det, kommer bare til å kjøpe ett objektiv, så må være et allround objektiv.

hvis det trengs noe mer info så bare spørr

spesifikasjoner:

-MAKS 2500 helst mindre

-nybegynnervenlig

-allround

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
50mm 1,8.

Ingen zoom, men veldig praktisk blender åpning, som åpner mange nye muligheter.

Billig er det også =)

Koster vel drøye 900,-

Men fantastisk lite praktisk som eneste objektiv...

Siden du har Canon, melder 18-55IS seg som et klart alternativ. Optisk er det milevis foran kit-objektivet, selv om det er like billig bygget. Vil du ha et objektiv som er betydelig bedre bygget, og fremdeles mye bedre enn kitobjektivet optisk, er Sigma 18-50 også et godt alternativ. Det er også så rimelig at du kan kjøpe nevnte 50mm f/1.8 i tillegg, dersom du skulle ønske det.

Strekker du deg opp mot 2500 kr, kommer kandidater som Sigma 18-200 og 17-70 inn. Førstnevnte gir deg et meget behagelig zoomomfang, mens sistnevnte gir deg en del bedre optikk. Dersom du ikke er veldig kresen (det yter bedre enn det vanlige kit-objektivet), eller at du kan tenke deg å utvide med fastoptikk senere, er 18-200 et utmerket valg. 17-70 f/2.8-4.5 er et bra budsjettobjektiv, også rent optisk. Byggekvaliteten er nokså god på begge to, i hvert fall når vi tar prisen i betraktning.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Ser ikke hvordan det er fantastisk lite praktisk?
Det funker på fullformat, men 50mm som eneste objektiv på en 400D blir for trangt i svært mange sammenhenger. Selvfølgelig vil det alltids fungere for noen, men å kalle det "allround-objektiv" er i beste fall en solid overdrivelse...
Lenke til kommentar
Ser ikke hvordan det er fantastisk lite praktisk?

Hadde det som eneste objektiv selv i ett par mnd. Og fram til jeg mista det i gulve forrige uke var 50mm påmontert kamera ca 80% av tiden ^

Fastoptikk er fint, men det er definitivt ikke for alle - som eneste objektiv. Er 100% sikker på at OP ikke vil se på en fast 50 som tilfredsstillende når han skriver "kommer bare til å kjøpe ett objektiv, så må være et allround objektiv"

Hva du (og jeg, for den del) bruker og er fornøyd har i grunn liten relevans. En 50 i tillegg til en normalzoom som f.eks 18-55IS derimot....(fortsatt innenfor budsjettet)

Synest k-ryeng har kommet med greie anbefalinger.

Lenke til kommentar

Hva med å leve på nudler en uke?

Rett over 3000,- får du Tamron 17-50/2.8 eller Sigma 18-50/2.8. Jeg vet det er noe over ditt budsjett, men da får du enda bedre objektiv både hva gjelder optikk og lysstyrke, samt forhåpentligvis fotoglede. Det vil alltid finnes noe bedre, kan man hele tiden tenke, men disse Tamron/Sigma-objekivene er faktisk så gode at du vil ha glede av dem i veldig lang tid, uten stort behov for å oppgradere til vesentlig dyrere originaloptikk med tilsvarende egenskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...