Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brukket bein, blir det sterkere?

NextoN

Anbefalte innlegg

Hadde en diskusjon med klassen i dag på skolen ang om beinet blir sterkere der du har knekt beinet.

Eksempel: Knekker jeg armen, er det da lettere å knekke armen på samme punktet i senere tid?

Endret av NextoN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Tror det kommer an på hvor lenge etterpå du mener.

Hos voksne er det ihvertfall "bare" 70-80% styrke etter 3 mnd (altså % av hva du hadde før bruddet)

Etter ca 18 måneder er kalsifiserings-prosessen avsluttet.

Dvs helt fram til 18 måneder er bruddstedet altså det svakeste stedet på det beinet.

Hva som skjer etterpå (etter 18 mnd) med styrken til beinet kan jeg bare spekulere på, men jeg tror ikke det blir sterkere enn resten av organet (beinet) etterpå. Noen som vet noe om det?

Lenke til kommentar
http://images.google.hu/imgres?imgurl=http...l%3Dhu%26sa%3DN

Her er noe lesestoff, ellers så viser jeg kun til en "normal rentbrudd" og ikke knustbein osv..

Takk! Ja, det er mange slike sider på nettet. Som sammenligner bruddstyrken mellom et normalt rent brudd og bruddstyrken etter at bruddsted er behandlet på forskjellige måter. Men det jeg ville vite var benstyrken over callus etter ett normalt rent brudd kontra et bein som ikke har hatt brudd.

Lenke til kommentar
nei, har og hørt at det er lettere å knekke på samme plass igjen (jeg har aldri brukket noe) men flere jeg kjenner har gjort det

Dette kan komme pga sykdommer og mineralmangel. Men for en normal frisk person, vil det jeg sa, være sant. (forusetter at stedet er komplett leget)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...