Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU vifte på laptop streiker?

Anbefalte innlegg

Heisann!

I hele dag har min Acer Aspire 4520 plutselig skrudd seg av da jeg kjørte krevende programmer. Jeg kom da på at det kanskje var CPUen som ble overopphetet så jeg fant et program som overvåkte CPU tempraturen. Den var visst oppe i 90 - 100 grader :ermm: (Da den kom over 110 grader skrudde den seg av..)! For å holde tempraturen i sjakk fant jeg frem en gammel kabinett vifte, og nå holder den seg på 70 - 80 grader.. Jeg vet egentlig ikke om det er vifta som streiker en gang, men har en liten følese at det kan ha noe med at jeg uheldigvis klarte å få den ene USB porten dyttet inn i dataen (En minnepenn ble dyttet for langt inn). Jeg fikk alle løse deler ut igjen da!

Er det egentlig noe jeg kan gjøre? Hvor mye vil en eventuell reprasjon koste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis CPU-vifta er skadet som følge av en skade du selv har påført maskinen (vært uforsiktig), kan du ikke reklamere på den, men må betale rep. kostnader selv.

HVIS CPU-viften ikke går i det hele tatt og dette er fordi du har blokkert vifta med løse deler etter å ha knekt USB-porten, er det jo en enkel sak for en tekniker å få den igang igjen. Dersom du må bytte hovedkort pga USB-porten blir det selvsagt dyrere.

Billigste rep alternativ (fjerne løse deler): rundt 1000,-

Bytte av hovedkort: 3000+

Dette blir selvsagt gjetting, da ingen egentlig vet hva som må gjøres med maskinen din.

Med programmer som f.eks. Everest eller SpeedFan vil du kunne lese av omdreiningstallet på CPU-viften. Prøv det først.

Lenke til kommentar
Hvis CPU-vifta er skadet som følge av en skade du selv har påført maskinen (vært uforsiktig), kan du ikke reklamere på den, men må betale rep. kostnader selv.

HVIS CPU-viften ikke går i det hele tatt og dette er fordi du har blokkert vifta med løse deler etter å ha knekt USB-porten, er det jo en enkel sak for en tekniker å få den igang igjen. Dersom du må bytte hovedkort pga USB-porten blir det selvsagt dyrere.

Billigste rep alternativ (fjerne løse deler): rundt 1000,-

Bytte av hovedkort: 3000+

Dette blir selvsagt gjetting, da ingen egentlig vet hva som må gjøres med maskinen din.

Med programmer som f.eks. Everest eller SpeedFan vil du kunne lese av omdreiningstallet på CPU-viften. Prøv det først.

Det er nok min egen feil dette her, så jeg må nok betale reparasjoner selv..

For meg virker det som om det ikke er løse deler som hindrer vifta å gå rundt (Fikk rista ut det aller meste).

Men vifta er heller ikke helt en cpu vifte. Mer en "allround" vifte som cpuen er koblet til via et rør.

Ser heller ikke ut som om den er festet på selve hovedkortet. Har du noen anelse hvor mye det vil koste for å skifte ut en vifte? (Ellers er det hovedkortet som det har blitt noe rot med, og da er jeg like langt)

Prøvde forresten SpeedFan. Fant visst ingen vifter :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...