Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Div spørsmål rundt ATV..

Anbefalte innlegg

Hei er snart 16 og tenkte jeg skulle kjøpe meg 4 hjuling å kjøre med det ;) MEN jeg må vel ha traktor lappen da vel? OG hvor mye koster traktor lappen ca? Vannskelig å bestå?

Og ang. valg av atv... Hvor mange kubikk kan jeg ha? 150? eller mindere for å kjøre den når jeg er 16år?

og jeg tenkte om det går ann og få sånn atv jeg kan kjøre KAN man få de med automat? Og noen som vet noen jeg kan søke på på nettet som er helt greie og kjøre å skru osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært mye diskusjon om det er lov eller ikke . Jeg husker å ha lest et sted at hvis atven var over 400ccm ble den regnet som traktor om man ønsket det . Det har også vært noen diskusjoner om "traktorer" kan kjøre på vei eller bare krysse . Jeg mener de kan ,men siden usikkerhet tok meg bryet å sendte en e-post til vegvesenet så får nok en fasit snart .

Lenke til kommentar

Jeg mener det er slutt på å registrere atv som traktor. Tror de bare regges på gule og svarte skilt, og da kan man bare krysse vei.

Selv har jeg en 400 ccm atv som er reg. som traktor. Dette er altså en stund siden, men så lenge det er gjort, er det lov.

Det var snakk om at hvis man hadde tatt lappen til traktor FØR 01/01/2007 elns, trengte ikke traktoren å plombes ned til 40.

MEN, de nye traktorene nå går fortere enn 40, en kompis av meg sin går i 60, så tror egentlig det er lov å kjøre fortere når den er reg. som traktor.

Men så er det jo også slik at politiet ikke klarer å huske alle reglene, og når de ser vognkortet og det står at den er reg. som traktor, og du har traktorbevis, kommer du nok til å slippe unna :)

Lenke til kommentar

Fikk svar i dag . Synes det ble litt dårlig så tar nok en telefon . de sier at det ikke vil være mulig å "bygge" om en atv til traktor .

Hei Kjøretøy id: Definisjonen av traktor og de forskjellige klassene finnes i Kjøretøyforskriften kap.2 §2-4.Etter 1/7-2005 er de tekniske kravene til traktor så omfattende at det ikke vil være mulig å bygge om en 4-hjulsmotorsykkel (ATV) til å tilfredsstille disse kravene.Her er et utdrag av førerkortforskriften angående hva du har førerett for som 16 åring med førerkort kl. T.§ 3-18. Førerett i klasse TFørerett i klasse T gjelder for kjøring i Norge for:1. Traktor og motorredskap, med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger. Frem tilførerkortinnehaveren har to års erfaring eller fyller 21 år er føreretten begrenset til traktor og motorredskap, medeller uten tilhenger, med samlet tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg. Vekt begrensningen gjelder ikke når førerettklasse T erverves etter fylte 21 år.2. Klasse M kode 147. Dersom mopedens egenvekt er over 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift), måfører være fylt 18 år.3. Motorredskap som ikke er innrettet for transport av personer eller gods og som ikke kan kjøres fortere enn30 km/t, med eller uten tilhenger. Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side. Med hilsenStatens vegvesen Stor-Oslo distriktKjøretøy hallkontroll

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Visst du registerer en ATV som traktor så har du faktisk kun lov til å krysse offentlig vei. Ikke kjøre på den som vanlig. (i allefall det jeg har fått beskjed om)

Beste er at du skaffer deg en 50ccm og kjører da på mopedlappen.

Endret av xcpk
Lenke til kommentar
Visst du registerer en ATV som traktor så har du faktisk kun lov til å krysse offentlig vei. Ikke kjøre på den som vanlig. (i allefall det jeg har fått beskjed om)

Beste er at du skaffer deg en 50ccm og kjører da på mopedlappen.

Dette er FEIL!

Hvis du har en ATV som er reg. som trakot på hvite skilt, kan du kjøre på veien. Hvis du har en som er reg. på svarte/gule skilt, kan du bare krysse vei.

Og sånn uansett, så får man ikke registere ATV som traktor lengre ;)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Det er nå etter 2008 kommet en ny regel: ATVen må ha traktorsete med 10 cm fjæring, traktorspeglar og blombert ned til 40 km/t. i dag er det berre polaris og yamaha som har komt med dette!

du får faktisk grizzly 700 og 500 på kvite skilt som traktor,

polaris sportsmann 500!

dagens regler for traktorlappen:

når man har tatt traktorlappen etter 2005/2006 kan du maks kjøyre ein traktor som går maks 40 km/t

Lenke til kommentar

Ja, det er sant som du sier. Men jeg har en ATV som er registrert i 1998, som traktor på hvite skilter. Kan da kjøre den med traktorlappen, men kan ikke kjøre fortere enn 40 km/t, men dette er det MEGET få som vet om (godt eksempel er her på forumet), så blir ikke så skremt av den regelen, enda ;)

Lenke til kommentar
Ja, det er sant som du sier. Men jeg har en ATV som er registrert i 1998, som traktor på hvite skilter. Kan da kjøre den med traktorlappen, men kan ikke kjøre fortere enn 40 km/t, men dette er det MEGET få som vet om (godt eksempel er her på forumet), så blir ikke så skremt av den regelen, enda ;)

Eg har sjølv hatt ein traktorregistrert ATV på kvite traktorsikt! det var ein Bombardier outlander 400 2005 mod.

det var siste modell som gikk an å registrere som traktor på kvitee skilt. eg er 17 år enda, og angra som fan på at eg solgte den:P de holder seg godt i pris;) ja, det er ingen som veit presist om desse reglane:P veldig frustrerande faktisk, ^^.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...