Gå til innhold

Blits til en semiamatør...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
RandiA, syns nu heller den e dyr den 430ex du har kjøpt, men ikke kan bruke:)

Om du lære å bruke blitsen så vil jo bruksverdien stige:)

Har du ikke bursdag snart eller nå?

Joda, du har et poeng der...fikk blitzen i julegave, (etter ønske)...bør nok overveie den DVD-en ja... :yes:

Spesielt hvis den er så "lære-bort-god" som det sies...

RandiA

Lenke til kommentar

Hei

Jeg tenker litt på og kjøpe en blit til 400D

men kan lite om det.

I de fleste situasjoner er blitsen på kameraet grei men den blir for treg da jeg tar en del bilder av folk om danser.

Lurer litt på hva ledetall er

Leser at på noen må man stille lukkertid manuelt, noe som blir for tunkgvint for meg.

Har dere noe og anbefale

Lenke til kommentar

Ledetallet er maksimal avstand til motivet ved korrekt eksponering ved f/1.0. For å finne avstanden ved andre blenderåpninger så dividerer du bare ledetallet på blenderverdien. For å finne ledetallet ved en annen ISO så multipliserer du med rota av forholdstallet mellom ISO verdiene. Så bytter du fra ISO 100 til ISO 400 så multipliserer du med sqrt(400/100) = 2.

For å ha noen nytte av ledetallet så må du vite om det er målt i fot eller meter og ved hvilken ISO. Skal du sammenligne mellom forskjellige blitzer så må også ledetallet være oppgitt med samme brennvidde siden moderne blitzer har motorzoom.

I 99% avtilfellene så lar du kameraet gjøre jobben og automatikke sørger for en utmerket eksponering.

Hvis du kjøper denne: https://prisguiden.no/product.php?product_id=36178 så har du alt du trenger.

Lenke til kommentar
RandiA, syns nu heller den e dyr den 430ex du har kjøpt, men ikke kan bruke:)

Om du lære å bruke blitsen så vil jo bruksverdien stige:)

Har du ikke bursdag snart eller nå?

DER...handlet jeg på Ebay for første gang...skummelt å bruke sitt kredittkort der da? (Har bare handlet på Amazon, Apple og Elkjøp safe før jeg :!: )...håper det gikk bra...ser ikke at det er trukket fra banken enda, men det var noe om å sette opp en Account...tror jeg har gjort det. Frakten ble mye høyere enn prisen på DVD-en likevel ble det noe rimeligere enn fra Norge. (bare det ikke tilfaller toll i tillegg så, men her er det vel 200kr som er grensen for hva varen koster og ikke varen med frakt?)

RandiA

Lenke til kommentar
Apropos valg av blits - Hordan er Sigma Electronic Flash EF 530 DG ST i forhold til Canon Speedlite 430 EX?

Sigma bruker jo å være litt billigere enn Canon på objektiver i samme klasse så jeg lurer på om denne kan være mye for pengene. Den koster bare fra ca 1500 kr mens Canon 430 EX koster fra ca 2100 kr.

hører også at sigma kan brukes som slave med internblits som master

eller er jeg helt på jordet

vurderer og kjøpe en sigma blitz

akle

Lenke til kommentar
Ikke som master med E-TTL-systemet, men du kan fyre av Sigma-blitsen som en "dum" slave. Da må du stille inn manuelt på blitsen, og den kan trigge samtidig som internblitsen.
Lenke til kommentar
Ikke som master med E-TTL-systemet, men du kan fyre av Sigma-blitsen som en "dum" slave. Da må du stille inn manuelt på blitsen, og den kan trigge samtidig som internblitsen.

Jeg har 2 Sigma EF 500 DG Super selv og begge "fyrer" fint i eTTL, selv sammen med ST-E2.

Testet dette sammen med gutta (Roar) i FotoVideo.

Bruker ofte den ene som "headlight/backlight", med den andre montert på kamera (bruker alltid Omnibounce på hovedblitzen). "Slaven" kan justeres i "power" (lysstyrke).

Bruker Sigmaen mye (den ene er over 2 år) og de fungere OK.

Byggekvaliteten er ikke like god som på Canons, men så bruker jeg dem heller ikke som golfkøller.

Det eneste jeg savner på Sigmaen er ekstern powerpack (for rask opplading av blitzen).

Prisen er også bra - 2 Sigma for 1 canon 580 (og de har like kraftig lys).

Har ikke testet Sigma EF-530 DG Super Canon (2495,- i butikk), men dataene ser OK ut.

Metz har også bra blitzer, så en MÅ ikke ha Canon blitz til Canon kamera.

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar
Jeg har 2 Sigma EF 500 DG Super selv og begge "fyrer" fint i eTTL, selv sammen med ST2e.

Hva er ST2e og hva trenger man av utstyr for å få ekstern blits?

Så vidt jeg har fått med meg:

- Ett stk Canon EOS kamera

- To stk Sigma EF 5x0 DG Super eller kamera med innebygget blits + én slik blits

- En ST2e (hva nå det måtte være)

Stemmer dette?

Redigert: Sigma EF-530 DG Super Canon til 2318 kr

Redigert: Jeg fant ut hva ST-E2 er for noe.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Skal man kjøpe "uorginal" blitz ville jeg sett på Metz fremfor Sigma.

Metz 48 AF-1 kan brukes som master, og har usb-port for oppdatering av firmware om det skulle være nødvendig.

Har selv en 430EX og en ST-E2 som jeg er godt fornøyd med.

Det eneste jeg har å utsette på blitzen er at det kan være litt vrient å trykke på knappene siden noen sitter litt langt inn.

Her brukt sammen med softbox og en liten Metz 28 til bakgrunnsbelysning:

2306233933_83d9359044_m.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har 430ex og kan anbefale Blaue crane understandig 580/430ex videoen, den va genial,,, skal se den for tredje gang i kveld :)Lære masse på en gang :)

Takk for tipset, Pirmin, i dag kom DVD-en som jeg kjøpte på Ebay (mitt første Ebay-kjøp..så kan jeg det til en annen gang :thumbup: ), med frakt og det hele rett i postkassen: 170.52 NOK...smart. Nå er det bare å sette i gang da.

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...