Gå til innhold

Blits til en semiamatør...

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen!

Jeg har tenkt til å gå til anskaffelse av en blits til mitt Canon EOS400D.

Jeg er ganske ny innen fotografering og lurer derfor på hvilken blits jeg bør velge?

Jeg har sett på Speedlite 580EX: http://www.bhphotovideo.com/c/product/4867...X_II_Flash.html

og Speedlite 430EX : http://www.bhphotovideo.com/c/product/3976..._TTL_Flash.html

eller kanskje 550EX? https://prisguiden.no/product.php?productId=8773

Jeg vil gjerne ha godt utstyr, men bruker det jo ikke veldig avansert. Det jeg lurer på er derfor om det er helt overkill å gå for 580 ettersom den vel er litt mer avansert.. Eller om det er bedre å "hoppe i det" og kjøre på med den "mest" avanserte....

Noen som ha rnoen råd og komme med?

På forhånd takk for alle svar!

Endret av superandreas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fikk denne til jul: Speedlite 430EX til mitt EOS 400D, mer enn nok avansert for meg i hvert fall. Etter råd fra forumet her, valgte jeg å ønske meg den, tror jeg har en del "å vokse på" med den blitzen ja.

RandiA

Takkf or svaret! Er nok det jeg heller mot også... er ikke vits med en blits jeg bruker 10% av funksjonaliteten på! Er du fornøyd med 430EX sålangt?

Lenke til kommentar
Jeg har 430ex og kan anbefale Blaue crane understandig 580/430ex videoen, den va genial,,, skal se den for tredje gang i kveld :)Lære masse på en gang :)

Så du mener denne:Understanding the Canon Speedlite 580EX / 430EX ...er verdt pengene da? (Ca kr.250). Lærer mer av denne enn å eksperimentere selv? Det var ikke mye innviklede saker på den da?

Amazon og flere firmaer har den. Men tror det er like greit å kjøpe den fra Norge.

Video

Video

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Har lært mye på egenhånd, men va jo nesten sjokk å se filmen, var mye jeg ikke hadde fått med meg, er ganske allergisk mot bruksanvisninger :)

Sikkert innviklede saker om vi skulle finne ut av alt på egenhånd, men i filmen får du alt forklart på en lettfattelig måte med eksempler

Men helt klart verdt 250,- ja det vil jeg si.. Bortsett fra at du blir å bestille off-shoe cord til kameraet ditt etter å ha sett filmen, så da bruker du 250,- til :)

Lenke til kommentar

jeg hadde samme problemstilling da jeg skulle bestille meg blits for en mnd siden. er helt fersk med kamera. men bestilte meg 580ex II fra b&h. tenkte at jeg kunne like godt legge i litt ekstra (er jo ikke så mange kroner ekstra det er snakk om), så slipper jeg å irritere meg over at den blitsen jeg valgte ikke har funksjoner og styrke som jeg kunne ønsket meg (når den dagen en gang kommer) hvis jeg hadde valgt å spare noen kroner å kjøpt 430 feks

Lenke til kommentar

Egentlig veldig enkelt, drøyde å lenge før jeg prøvde fordi jeg trodde det var skummelt, men det eneste som er skummelt er at man handler fort MYE mer enn det man egentlig hadde tenkt fordi at det er så billig :) Bare husk å være kritisk til selger og sjekk negative/positive tilbakemeldinger og at du sjekker hva kostnaden blir med frakt til Norge, ofte er det et produkt med dyrere pris, men billigere frakt som viser seg å være billigst..

Har endt opp med å kjøpe masse småduppeditter for en billig penge, om de gjør bildene mine bedre er jeg ikke sikker på enda, men det ser lovende ut..

Fikk idag paraply, hotshoe og paraply/blits-holder, testet dette kjapt med en gammel blits jeg har liggende mens jeg hadde 430ex på kameraet, syns resultatene virker lovende, forventer enda bedre resultat når kabelen til blitsen kommer så jeg får 430 av kameraet og jeg lærer mer:)

Se selv

Oppsettet

post-15209-1202413212_thumb.jpg

Resultatet

post-15209-1202413489_thumb.jpg

Hadde kanskje blitt bedre om jeg hadde husket å vaske gutten :)

Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøpe blits bør du også tenke på at du kanskje trenger en ST-E2 eller kabel til blitsen. Om du bare har tenkt til å bruke blitsen inne fungerer det fint (fordi du kan reflektere i taket) men ellers vil du bli skuffet, fordi du enten må velge mellom flatt lys, eller ha noe å reflektere på (siden de bare kan brukes på kameraet). Jeg gjorde feilen å investere i blits før jeg hadde råd til kabel eller ST-E2, og nå bruker jeg blitsen nesten aldri.

Lenke til kommentar
Jeg har 430ex og kan anbefale Blaue crane understandig 580/430ex videoen, den va genial,,, skal se den for tredje gang i kveld :)Lære masse på en gang :)

Prøvde å sende en bestilling på denne til Amazon.com (Bruker vanligvis Amazon.UK, men de hadde den ikke), den kostet ca $19, men det ble enormt til frakt på den, så jeg droppet det der. Må finne et annet sikkert sted å kjøpe den. (?)...(Ser jeg trenger den, brukte blitzen inne i dag, og det ble ikke vellykket, kan ikke noe på den :no: )

RandiA

Lenke til kommentar
Har lært mye på egenhånd, men va jo nesten sjokk å se filmen, var mye jeg ikke hadde fått med meg, er ganske allergisk mot bruksanvisninger :)

Sikkert innviklede saker om vi skulle finne ut av alt på egenhånd, men i filmen får du alt forklart på en lettfattelig måte med eksempler

Men helt klart verdt 250,- ja det vil jeg si.. Bortsett fra at du blir å bestille off-shoe cord til kameraet ditt etter å ha sett filmen, så da bruker du 250,- til :)

Tenker å bestille denne. Finnes visst bare i region 1, så med ikke-sonefri DVD-spiller går det dårlig å spille av denne. Går det greit å spille av denne region 1-DVD-en på PC-er her i landet? Ser Amazon advarer mot at noen DVD-er har "Regional Coding Enhancement" hva nå det er for noe.

Edit: skriveleif

Endret av FnoFFen
Lenke til kommentar

Trodde bare det var video-tape jeg som var vanskelig å kjøre på det norske systemet, DVD-er går vel OK. Har ikke funnet noe sted å kjøpe denne DVD-en fra uten at det blir enormt med frakt. De har den ikke på Amazon.UK. Tar gjerne imot tips om et Europeisk firma som selger denne til brukbar pris.

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...