toth Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 I MARS 2006 ble da 15 år gamle Shaquanda Cotton fra Texas dømt til fengsel på ubestemt tid. Forbrytelsen hennes var at hun som 14-åring hadde dyttet en skolevakt som ikke ville slippe henne inn en dag hun kom tidlig på skolen. Under rettssaken i domstolen for mindreårige kom det fram at vakten ikke fikk noen skader, men at Shaquanda selv fikk hjernerystelse og et kutt på hånden. Dommen på ubestemt tid innebar at hun kunne risikere å sitte innesperret fram til hun var 21 år. http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/02/04/525840.html Hva skjer med USA? Hvorfor finnes det i det hele tatt en straffeutmåling som heter "ubestemt tid", for barn?! Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Det er helt, HELT håpløst. Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Deler av USA har dessverre et særs primitivt syn på straff av forbrytere (i dette tilfellet kan nok ordet "forbryter" settes i hermetegn). Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Tviler på at alt kommer fram i denne saken. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Tviler på at alt kommer fram i denne saken. Hva er det som kan rettferdiggjøre å fengsle en 14-åring i 1 år (dømt ubestemt tid)? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Leste artikkelen litt tidligere i dag, og fikk en spontan lyst til å poste noen harmdirrende synspunkter på at USA (som er en av våre nærmeste venner) er det landet i verden som bare må bure inn sine egne, i et slikt omfang at selv "terrorstater" rødmer i forlegenhet. Tviler på at alt kommer fram i denne saken. Nei, la oss nå virkelig håpe at ikke alt heller kommer frem da ... Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Viss USA greier å bure inne tennåringer i flere år. Hvordan blir da voksne fanger behandlet? Triste greier. Lenke til kommentar
toth Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 Viss USA greier å bure inne tennåringer i flere år. Hvordan blir da voksne fanger behandlet? Vel, du har jo f.eks "three strikes out"-loven i flere stater, som sørger for at du havner i fengsel for resten av livet dersom du f.eks nappet en veske for 10 år siden, ble tatt med hasj for 12 år siden, og imorgen blir tatt for å slå ned fyren som prøvde å voldta dama di på byen. (jada, jeg fremstiller worst-case, men det er fordi worst-case faktisk har skjedd. En kar som hadde to naskedommer mange mange år tilbake i tid, og så havnet i slagsmål etter at loven var innført. Rett i buret for life.) Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Viss USA greier å bure inne tennåringer i flere år. Hvordan blir da voksne fanger behandlet?Triste greier. Voksne fanger blir behandlet jævlig. Søk opp Tommy Silverstein og les om han. Han havnet i fengsel for ran som 19 åring. Så drepte han en annen som prøvde å drepe han i fengsel. Fikk livstid og drepte så en fangevokter som trakkasserte ham. Har etter det sitti 20 år i et murkott uten å snakke med noen 23 t. døgnet - bare mat gjennom en luke og 1 t trening alene i et murrom........ Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Viss USA greier å bure inne tennåringer i flere år. Hvordan blir da voksne fanger behandlet? Vel, du har jo f.eks "three strikes out"-loven i flere stater, som sørger for at du havner i fengsel for resten av livet dersom du f.eks nappet en veske for 10 år siden, ble tatt med hasj for 12 år siden, og imorgen blir tatt for å slå ned fyren som prøvde å voldta dama di på byen. (jada, jeg fremstiller worst-case, men det er fordi worst-case faktisk har skjedd. En kar som hadde to naskedommer mange mange år tilbake i tid, og så havnet i slagsmål etter at loven var innført. Rett i buret for life.) "Three strikes out" følger et godt prinsipp synes jeg, der gjengangere blir straffet strengere enn førstegangsforbrytere; men loven er selvsagt implementert feil i USA, da tre småforbrytelser ikke rettferdiggjør livstidsstraff. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Viss USA greier å bure inne tennåringer i flere år. Hvordan blir da voksne fanger behandlet? Vel, du har jo f.eks "three strikes out"-loven i flere stater, som sørger for at du havner i fengsel for resten av livet dersom du f.eks nappet en veske for 10 år siden, ble tatt med hasj for 12 år siden, og imorgen blir tatt for å slå ned fyren som prøvde å voldta dama di på byen. (jada, jeg fremstiller worst-case, men det er fordi worst-case faktisk har skjedd. En kar som hadde to naskedommer mange mange år tilbake i tid, og så havnet i slagsmål etter at loven var innført. Rett i buret for life.) Da tenker jeg han lærte ... Lenke til kommentar
toth Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 Viss USA greier å bure inne tennåringer i flere år. Hvordan blir da voksne fanger behandlet? Vel, du har jo f.eks "three strikes out"-loven i flere stater, som sørger for at du havner i fengsel for resten av livet dersom du f.eks nappet en veske for 10 år siden, ble tatt med hasj for 12 år siden, og imorgen blir tatt for å slå ned fyren som prøvde å voldta dama di på byen. (jada, jeg fremstiller worst-case, men det er fordi worst-case faktisk har skjedd. En kar som hadde to naskedommer mange mange år tilbake i tid, og så havnet i slagsmål etter at loven var innført. Rett i buret for life.) "Three strikes out" følger et godt prinsipp synes jeg, der gjengangere blir straffet strengere enn førstegangsforbrytere; men loven er selvsagt implementert feil i USA, da tre småforbrytelser ikke rettferdiggjør livstidsstraff. Vel, tanken er god, ja. Om vi snakket om grov vold, ran og drap. Men ikke veskenapping. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Nå har ikke dagbladet rykte på seg for å kunne gi en objektiv situasjonsbeskrivelse av noe som helst, spesielt ting som angår våre venner i vest. Det er igrunn trist, fordi at det er noe fundamentalt gale med rettsystemet i USA, men siden media gang på gang kommer med saker som denne så hindrer de en sunn debatt på temaet fordi folk er ledet på ville veier. Angående selve hendelsen, så vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Jeg tror at ungdomskriminaliteten ikke kan stoppes ved et rettsystem, jeg tror det er sammfunnsendringer som er eneste virkemiddelet her. Spesielt når det er enkelte områder som er så belastet som de er. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Nå har ikke dagbladet rykte på seg for å kunne gi en objektiv situasjonsbeskrivelse av noe som helst, spesielt ting som angår våre venner i vest. Det er igrunn trist, fordi at det er noe fundamentalt gale med rettsystemet i USA, men siden media gang på gang kommer med saker som denne så hindrer de en sunn debatt på temaet fordi folk er ledet på ville veier. Angående selve hendelsen, så vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Jeg tror at ungdomskriminaliteten ikke kan stoppes ved et rettsystem, jeg tror det er sammfunnsendringer som er eneste virkemiddelet her. Spesielt når det er enkelte områder som er så belastet som de er. Hva tror du om det USA som det landet som har fengslet flest av sine borgere i verden? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Det er nok en konsekvens av at de på den ene siden har mye fattigdom, men på den andre siden så har de mye politi og et rettsvesen som fungerer greit (i forhold til mange andre land). Men det at det sender ut symptomer på at noe er galt ser jeg absolutt. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Viss USA greier å bure inne tennåringer i flere år. Hvordan blir da voksne fanger behandlet? Vel, du har jo f.eks "three strikes out"-loven i flere stater, som sørger for at du havner i fengsel for resten av livet dersom du f.eks nappet en veske for 10 år siden, ble tatt med hasj for 12 år siden, og imorgen blir tatt for å slå ned fyren som prøvde å voldta dama di på byen. (jada, jeg fremstiller worst-case, men det er fordi worst-case faktisk har skjedd. En kar som hadde to naskedommer mange mange år tilbake i tid, og så havnet i slagsmål etter at loven var innført. Rett i buret for life.) Leste på nettet at i Texas (selfølgelig) ble en kvinne tatt for "three strikes out" fordi hun stjelte 3 doruller fra en resturant. Altså bare en forbrytelse, men siden hun ikke stjelte 1, men hele 3 doruller så ble hun tatt av den låven. Vet ikke om hun fikk livstid da. Lenke til kommentar
Eryk Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Medfører nok neppe riktighet. All aktuell informasjon har nok ikke den nettavisen fått tak på. Samme gjelder nok saken tråden er dedikert til. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Viss USA greier å bure inne tennåringer i flere år. Hvordan blir da voksne fanger behandlet? Vel, du har jo f.eks "three strikes out"-loven i flere stater, som sørger for at du havner i fengsel for resten av livet dersom du f.eks nappet en veske for 10 år siden, ble tatt med hasj for 12 år siden, og imorgen blir tatt for å slå ned fyren som prøvde å voldta dama di på byen. (jada, jeg fremstiller worst-case, men det er fordi worst-case faktisk har skjedd. En kar som hadde to naskedommer mange mange år tilbake i tid, og så havnet i slagsmål etter at loven var innført. Rett i buret for life.) Leste på nettet at i Texas (selfølgelig) ble en kvinne tatt for "three strikes out" fordi hun stjelte 3 doruller fra en resturant. Altså bare en forbrytelse, men siden hun ikke stjelte 1, men hele 3 doruller så ble hun tatt av den låven. Vet ikke om hun fikk livstid da. Kilde? Lenke til kommentar
toth Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 Viss USA greier å bure inne tennåringer i flere år. Hvordan blir da voksne fanger behandlet? Vel, du har jo f.eks "three strikes out"-loven i flere stater, som sørger for at du havner i fengsel for resten av livet dersom du f.eks nappet en veske for 10 år siden, ble tatt med hasj for 12 år siden, og imorgen blir tatt for å slå ned fyren som prøvde å voldta dama di på byen. (jada, jeg fremstiller worst-case, men det er fordi worst-case faktisk har skjedd. En kar som hadde to naskedommer mange mange år tilbake i tid, og så havnet i slagsmål etter at loven var innført. Rett i buret for life.) Leste på nettet at i Texas (selfølgelig) ble en kvinne tatt for "three strikes out" fordi hun stjelte 3 doruller fra en resturant. Altså bare en forbrytelse, men siden hun ikke stjelte 1, men hele 3 doruller så ble hun tatt av den låven. Vet ikke om hun fikk livstid da. Stemmer nok ikke, det er tredje dommen som gjelder. Man må altså ha to separate dommer, også kan den tredje bli tredje "strike" og man er ute(inne). Medfører nok neppe riktighet. All aktuell informasjon har nok ikke den nettavisen fått tak på. Samme gjelder nok saken tråden er dedikert til. Hvorfor "gjelder nok det samme saken tråden er dedikert til"? Med mindre du har en mer pålitelig kilde med annen informasjon er jo påstanden din grunnløs. Og uansett er fengsel på ubestemt tid for 14-åringer absurd. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Fengsel på ubestemt tid er ikke noe for en 15-åring. Fengsel i det hele tatt er ikke noe for en 15-åring. Fengsel for ett dytt som ikke gir noen skade, er da et fryktelig dårlig grunnlag for fengsel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå