nightzirch Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Latterlig title men men Jeg har skaffet meg ASUS Formula Maximus SE (X38 brikkesett) og jeg retter nå øynene mot skjermkort som jeg bevisst har ventet med til Februar mnd. X38 støtter ikke SLI og vil vel heller aldri gjøre det, så jeg tenker litt på CF med to ATI-kort. Men jeg har egentlig et litt bedre forhold til Nvidia basert på både erfaringer og tester. Men jeg sitter og vurderer om det lønner seg å kjøre 2stk av HD3870X2 i Crossfire eller å heller gå for GF9800GX2 som var originalidéen. Jeg vil ganske klart påstå førstnevnte gir bedre ytelse (noen motkommentarer?), men er det verdt det? Det koster jo litt ekstra og jeg har lest at man ikke kan kjøre multiscreens hvis du går for CF? Har nemlig tenkt å ha min 17" til gaming og kjøre evt MSN, Winamp, mIRC på min 15". Har jeg fortsatt mulighet til å gjøre det? En annen ting jeg lurer på er om det kommer til å bli en kraftig flaskehals i systemet mitt. Jeg har: - Intel C2D Q6600 - ASUS Formula Maximus SE - 8GB OCZ PC2 6400 5-4-4 Prosessoren er jo av den svakeste typen innenfor firekjerner (og uheldigvis B3-stepping, men har det noe å si?), men den vil vel være en så kraftig sinker for ytelsen? Så var det siste tingen jeg lurte på. Faren min er for øyeblikket i USA så jeg har mulighet å få kjøpt disse kortene derfra som vil gjøre lommeboken min litt gladere enn å blakke seg helt ut her i Norge. En kompis av meg påsto det var forskjellige "formater" på skjermkortene, litt tilsvarende NTSC og PAL. Er dette 100% bull eller er det fakta? Kan jeg kjøre skjermkort kjøpt fra USA på mitt system uten problemer, som om det hadde vært kjøpt fra en norsk nettbutikk? Ble litt lang tekst, men håper noen har tolmodighet og godvilje til å svare meg på dette kritiske problemet mitt Lenke til kommentar
CrossfireX Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Kan ikke gi deg så mange råd når det gjelder GF9800GX2 i og med at alle spesifikasjonene fortsatt ikke er kjent. Men det er vel liten tvil om at GF9800GX2 vil slå en HD3870X2 i ren ytelse. Men prisen på en GF9800GX2 kommer nok til å bli rimelig stiv, og spørsmålet er da om du får mest ytelse for pengene ved å gå for 2x HD3870X2 i et Quad CF oppsett. En annen vesentlig ting å huske på her er hvordan Nvidia og ATI klarer å utvikle sine drivere. I enkelte spill ser en at HD3870X2 faktisk har dårligere ytelse enn et 8800GT-kort, og dette skyldes i hovedsak umodne drivere. Så min anbefaling er å vente noen uker til GF9800GX2 er lansert og til ATI kommer med sine Quad CF drivere. Først da vil det være mulig å sammenligne kortene skikkelig. Husk også at begge kortene sannsynligvis vil bli vesentlig bedre i ukene og mnd som kommer etterhvert som driverne blir mer og mer oppdatert. ATI lanserer stort sett nye drivere hver mnd, og det samme gjelder stort sett for Nvidia. Går du for HD3870X2 kan det og være lurt å vente noen uker. Mesteparten av kortene på markedet i dag er referansekort, men fabrikkoverklokkede versjoner har så smått begynt å dukke opp i hyllene. En annen sak når det gjelder HD3870X2 er at det om få uker er forventet kort med GDDR4-minne i motsetning til dagens referansekort med GDDR3. Det kan gi en liten ytelsesøkning, men selvsagt mot en litt høyere pris. Håper dette var til hjelp! Lykke til! Lenke til kommentar
nightzirch Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 Takk for svar Faren min drar hjem torsdag og har onsdagen å shoppe på, så da må jeg evt. vente til vinterferien når han blir i San Fransisco en ukes tid. Men da venter jeg ikke for drivernes skyld, men for GDDR4? Driverne kommer uansett, om jeg har kjøpt kortene eller ikke. Men hva med kompisen min sin uttalelse om forskjellig "format" på kortene? Lenke til kommentar
nightzirch Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 Sorry, må bumpe denne. Er det mulig å kjøre CF og allikevel ha 2 skjermer? Lenke til kommentar
haalo Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 http://techreport.com/articles.x/13967/3 Lenke til kommentar
nightzirch Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 Nice. Takk skal du ha! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå