Gå til innhold

Mitt første DSLR kamera

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp begynt å interessere meg i fotografering og vil derfor investere i mitt første speilrefleks kamera (jeg håper at jeg kan delta i et foto kurs i nærmeste fremtid) :dribble: . De fleste anbefaler Nikon D80…. Skal jeg satse på det? :hmm:

I tillegg trenger jeg litt hjelp med å velge riktig objektiv. I begynnelsen blir det bare bilder av familie, dyr og ikke minst feriebilder/natur (alt dette i varierende lysforhold). :D

Jeg ble anbefalt Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC OS og Sigma 70-300mm DG autofokus makro eller Sigma 70mm f/2.8 EX DG Macro (siden jeg ønsker å ta bilder av mynt, frimerker etc).

Det er ikke lett å velge riktig objektiv siden utvalget er helt enormt! Likevel er det en klar økonomisk fordel å bestille en ”pakke løsning”.

Kunne noen hjelpe meg med et konkret forslag?

På forhånd takk! ;)

Endret av bambynor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nikon D80 + Nikkor 18-135mm AFS-DX (Kitlens) + 50mm f1.8 AF-D + SB600 Speedlight

Alternativt bytter du Nikkor 18-135mm mot Tamron 17-50mm f2.8 Nikon-mount om du har en tusenlapp og to ekstra.

Helt klart et par brukbare alternativer her. Jeg er mer tilhenger av 17-50 enn 18-135. Og jeg hadde nok droppet 50mm'eren og gått for Sigma 70mm som portrett og macro objektiv istedet. Ulempen er at den er ikke lyssterk, slik som 50mm'eren.

edit: Andre lyssterke objektiv som du kan vurdere er Sigma 30mm f/1.4 eller Nikon's 35mm f/2. Disse er for bruk inne ved dårlig lys.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
...

edit: Andre lyssterke objektiv som du kan vurdere er Sigma 30mm f/1.4 eller Nikon's 35mm f/2. Disse er for bruk inne ved dårlig lys.

...

Absolutt relevant, men også rundt 2000,- dyrere en nevnte 50mm f1.8

Nikon 35mm f2 synes jeg later til å ha mer for seg på en Nikon D300 som kan både kompensere for litt småplukk optisk og det tapte lystrinnet- gleder meg til å prøve ut den kombinasjonen om et par dager.

edit: DOH!

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar
...

...

Absolutt relevant, men også rundt 2000,- dyrere en nevnte 50mm f1.4

Nikon 35mm f2 synes jeg later til å ha mer for seg på en Nikon D300 som kan både kompensere for litt småplukk optisk og det tapte lystrinnet- gleder meg til å prøve ut den kombinasjonen om et par dager.

Nå nevnte vel du 1.8, ikke 1.4?

Jeg tror på at 35mm vil være en fin kombinasjon på en D300. Men er Nikons 35mm like kompakt som Canon sin?

Tom

Lenke til kommentar
tomsi- takk for korreksjonen, jeg mente selvsagt 50mm f1.8!

Nikkors 35mm f2 AF-D er superkompakt! Synd den er så treeeeg og at 28mm f1.4 er så dyyyyr..

Canon's 35mm f/2 er ikke heldigvis ikke treg; men Canon har ikke 28mm f/1.4 - det hadde vært snadder. De har derimot en rådyr 24mm f/1.4!

Tom

Lenke til kommentar
Canon's 35mm f/2 er ikke heldigvis ikke treg; men Canon har ikke 28mm f/1.4 - det hadde vært snadder. De har derimot en rådyr 24mm f/1.4!
Ikke sammenliknet med Nikkor 28mm f/1.4 (går brukt for $3500+ på eBay).

Men Canon har også en aldeles utmerket 35mm f/1.4L - som er en del bedre optisk enn 24mm f/1.4L... Det objektivet kunne jeg godt tenke meg til min Samsung :o)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...