Gå til innhold

yrke mitt: servitør

Anbefalte innlegg

Jeg utdanner meg som servitør og lurer på om hva dere tenker om dette yrket? Har fått hørt en del nedsettende ting om dette yrket, altså at det ikke er noe særlig _kult_ yrke, at det er for slasker og at folk rett og slett ser NED på slike som utdanner seg som det..

jeg synes det er et flott yrke, man må kunne utrolig mye om ALT, man får omgås masse forskjellige folk og må kunne håndtere alle de forskjellige folkene...osv...

hva synes dere?:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lavtlønnede yrker har som regel dårlig status.

Man omgås mange forskjellige folk i de fleste yrker. Enten det er bussjåfør, konduktør eller høyesterettsdommer.

Forskjellen er hvordan disse er lønnet.

Et godt eksempel på dette er læreryrket.

I Finland er læreryrket et statusyrke og er i tillegg meget godt betalt.

I Norge er lønna lavere og lærere har en langt lavere status, til tross for tidligere status (feks 2.verdenskrig).

Edit: Beklager om jeg var noe "kvass" i innlegget mitt. Jeg mener at det er mange yrker som ufortjent får en lav status, grunnet lav lønn. Bla. bussjåfører, som har ansvaret for mange hundre mennesker daglig. Enig med de to nedenfor! :) Lykke til!

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Et meget krevende og givende yrke. Det setter store krav til både kropp og hode.

Gå så gjerne for yrket, og ikke la deg trekke ned av ignoranter. De vet slett ikke hva de snakker om.

:)

Lenke til kommentar

Vil bare si en ting når det gjelder lønn...nå kommer det jo seff litt annpå hvor man jobber, men veldig mange plasser så utgjør tips ekstremt mye. Selv har jeg tidligere jobbet på en populær take-away restaurant. Og selv til den lille plassen, så lå jeg på på 3-600 kroner dagen i tips. Men dette varierer jo veldig mye fra plass til plass. Catering servitører har vel kanskje ikke den store tipsen, noen restauranter får litt tips, mens noen drar inn flere tusen om dagen i tips:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...