Gå til innhold

Intel utsetter X48

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med dem som sier at X38 er bra nok foreløpig. I tillegg til liten forskjell fra X38, har X48 en kjedelig "bug" som Intel har sagt at de ikke vil rette opp heller: PCIe følger ikke de elektriske spesifikasjonene i standarden, hvilket betyr at du ikke uten videre kan sette inn et x4-kort i en x16-slot f.eks. Jeg tror Intel kun har tenkt på LGA771-sokkelen når de har laget X48.

Om det er riktig, så er jo det intet annet enn talentløst.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er feil at x48 kun byr på en økning til 1600FSB i forhold til x38, i allefall om man ser på ASUS Rampage Formula. Se denne testen av Anantech. Det viser seg at Rampage gir deg muligheten til å fritt stille MCH(den briken i Intel chipset som er nødvendig for at minne og systembus skal snakke med hverandre). Dette tillater langt lavere latancyes ved overklokking og gir en reel ytelsesforskjell mye høyere enn all annen minneoverklokking på intelplatformer.

Så om du overklokker på et høyt nivå er et x48 et mye bedre kort enn x38.

Lenke til kommentar

Eg har ikke kilden atm men kan finne den fram hvis det blir nødvendig og noen har lyst å se mer i detaljer om mitt utsagn. Men en stor fordel med x48 er for overklokkere og de så vil ha best mulig ytelse ut av sitt hardware. Intel har gitt ekstreme tweaking muligheter på x48 så kjøre minnet så agresivt at AMD sin innebygd minne kontroller i cpu får konkuranse på høgt plan.

Edit: Eg fant den :) Les siden eg linket til evnt hele artiklen for hele bildet av saken.

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3208&p=7

Edit2: Ops ser ut så noen var før meg og allerede spred sanheten. :( jaja :)

Edit3: Min personlig mening om saken, for normale brukere så er det ikke vits å oppgradere hvis du sitter på P35/x38 til x48 med mindre du har lyst på noe der i fra.. flere usb porter eller noe? Har ikke satt meg 100% inn i det enno. Men blir bombastiske utsagn etc når eg har behandlet alt info i hjernen :p

Endret av Unreal_
Lenke til kommentar
Jeg er enig med dem som sier at X38 er bra nok foreløpig. I tillegg til liten forskjell fra X38, har X48 en kjedelig "bug" som Intel har sagt at de ikke vil rette opp heller: PCIe følger ikke de elektriske spesifikasjonene i standarden, hvilket betyr at du ikke uten videre kan sette inn et x4-kort i en x16-slot f.eks. Jeg tror Intel kun har tenkt på LGA771-sokkelen når de har laget X48.

Om det er riktig, så er jo det intet annet enn talentløst.

Ja, ifølge kilden i Simens innlegg i en annen tråd om et lignende emne.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Det blir spennende og se om nvidia 790i kommer før x48. Det er vel lenge til det når opp til kvaliteten på et Intel brikkesett. Kanskje vi får pci-e porter som virker med kontrollere! :)

Mulighet for SLI er vel også fint.

790i kommer vel også i mars? Noen som vet?

Lenke til kommentar

Ligger ikke intel og nvidia i samme sengs nesten? Var snakk om noe samenslåing back in the day?

Edit: Med mindre det var rykter, eg husker at de ikke ble "ilag" men kanskje de enno har tette bånd.

Endret av Unreal_
Lenke til kommentar

Hmm jeg vet ikke helt, fordi jeg kunne på ingen måte tenke meg å bytte mitt Intel chipsett til et halvdårlig Nividia basert-kort. Husk at Nvidia lager chipsett, ikke hovedkort.

Så da kjører jeg med kun 1stk Nvidia 8800GT skjermkort, selv om jeg ønsker de i SLI, siden jeg ikke kan få SLI på Intels chipsett.

Kanskje jeg tom. vurderer Crossfire istedet siden jeg vil ha Intel chipsett. Jeg tviler på at jeg står alene i dette dilemaet.

Hvem taper penger på det nå?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvem taper penger på det nå?

Litt vanskelig å si, da Nvidia sikkert ville solgt flere skjermkort, men færre brikkesett. Jeg gjetter at de ville tjent mer penger kortsiktig, men gjerne ville tapt i det lange løp. Det er flere fordeler i å ha en egen plattform.

Lenke til kommentar
Tipper nvidia har regnet litt på dette selv,og vet hva som lønner seg og ikke :)

AMD/ATi tilbyr Crossfire på Intels chipsett og de har også egne brikkesett. Jeg tror ikke AMD vil tape på det i lengden men heller at det gir dem en alliert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ingen vits i å lansere nye brikkesett, når Intel uansett er på ytelsestoppen. Like greit å melke mest mulig penger ut av eksisterende teknologi først.

Men Intel kan ikke sove i timen, de må være frempå med nye ting kontinuerlig. I løpet av året skal de vel også lansere CPUer med integrerte minnekontrollere?

Hvis AMD ikke klarer å heve seg igjen, vil vi nok se at Intel begynner å sove litt i timen ja. Uten reell konkurranse vil det ta lengre tid mellom hver gang Intel lanserer noe "revolusjonerende" heite saker.

Hver gang man kjøper Intel-var istedenfor fra konkurrente graver man et bittelite spadetak på sin egen grav. På den annen side fortjener ikke konkurrentene at vi skal kjøpe fra de, sålenge de ligger såpass langt etter.

Lenke til kommentar
Tipper nvidia har regnet litt på dette selv,og vet hva som lønner seg og ikke :)

AMD/ATi tilbyr Crossfire på Intels chipsett og de har også egne brikkesett. Jeg tror ikke AMD vil tape på det i lengden men heller at det gir dem en alliert.

Det nesten komiske er at den tiden amd toppet ytelsestronen,hadde "alle" amd cpu med nforce chipset.Nvidia solgte skjermkort i hauger og lass til disse plattformene.Også sli oppsett.

I dag da intel topper det meste,selger ati/amd skjermkort så det skriker på intel plattformen,også med mulighet for cf.

Jeg har alltid sett for meg intel/nvidia som "partnere",og selvsagt det samme om amd/ati,noe som også ble en realitet.

Er det nvidia som er den utro cheateren her? :!:

Lenke til kommentar

Det nesten komiske er at den tiden amd toppet ytelsestronen,hadde "alle" amd cpu med nforce chipset.Nvidia solgte skjermkort i hauger og lass til disse plattformene.Også sli oppsett.

I dag da intel topper det meste,selger ati/amd skjermkort så det skriker på intel plattformen,også med mulighet for cf.

Jeg har alltid sett for meg intel/nvidia som "partnere",og selvsagt det samme om amd/ati,noe som også ble en realitet.

Er det nvidia som er den utro cheateren her? :!:

Vil ikke si at AMD / ATI selger skjermkort så det skriker akkurat ;)

Men jeg skjønner heller ikke helt taktikken til nVidia.

Det er da skjermkort de tjener mest penger på?

Kan ikke fatte det å ikke ha SLi muligheter på de mest populære hovedkortene på markedet (P35 / X38)

skal være noen som helst fordel for nVidia? Verken nå eller på sikt..

nVidia har jo siden nForce4 dagene vist verden at brikkesettene deres ikke er noe å satse på.

Både nForce5 og nForce6 har jo vært en kjempe skuffelse.. nForce780i som egentlig bare er en form for nForce6 rev2 virker ikke så alt for imponerende det heller.

Og jeg tror ikke det å "tvinge" folk over på deres brikkesett fordi det er den eneste måten du får kjørt SLi er rette veien å gå ;)

Verken SLi eller Crossfire er gode nok løsninger, gir store nok fordeler har stor nok betydning i markedet at nVidia kan lykkes med noe sånt. Det er jo bare et fåtall som faktisk benytter seg av SLi, det har jo kun vært i den senere tid SLi har vært fordel aktig når det kommer til pris / ytelse med 8800GT kortene.

Utenom det så har SLi egentlig nesten kun vært praktisk for de som har råd til to av toppkortene for optimal ytelse, SLi har ikke vært noen spesiell økonomisk løsning før 8800GT kom.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Det skyldes vel sikkert at Nvidia har som mål å være en aktør innen chipsetmarkedet - både på desktop og server. Men det grenser nesten til utpressing - "kjøp våre overprisede, oppskrytte og ikke minst feilstinne chipsets - ellers kan du bare glemme SLI!"

Lenke til kommentar
Har Intel hatt støtte for SLI i historiens løp? :)

LA OSS BOIKOTTE BRIKKESETTENE TIL NVIDIA. VI TRENGER IKKE SLI LIKEVEL. :)

Lets make'em pay for their focking sins. :)

Hvorvidt vi trenger / ikke trenger SLi kan diskuteres.

Jeg ønsker heller SLi fremfor Crossfire ;)

Men jeg betaler ikke penger for et ustabilt brikkesett for å få det :p

Det var vell mulig med SLi på Intel 975X kortene, men dog ikke offisielt, det måtte vell en eller annen "hack" til?

Om jeg ikke husker helt feil

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Har Intel hatt støtte for SLI i historiens løp? :)

LA OSS BOIKOTTE BRIKKESETTENE TIL NVIDIA. VI TRENGER IKKE SLI LIKEVEL. :)

Lets make'em pay for their focking sins. :)

Hadde det vært så enkelt - problemet er at Nforce chipset/hovedkort er skrytt opp i skyene - det er fremdeles svært mange som tror det er helt fantastiske saker og anbefaler dem til intetanende stakkarer, hvor mange ganger har jeg ikke hørt/sett f.eks: "det tredje Asus P5N-E SLI kortet mitt har fungert helt perfekt i 2 uker - er kjempefornøyd! Kan anbefales på det sterkeste" ......

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...