Gå til innhold

Reparere Finepix F30 eller kjøpe F40?

Anbefalte innlegg

Var så dum å ta med meg mitt Fujifilm FinePix F30 ut på byen en helg, og der fikk det seg (selvsagt) en god trykk.

Tilbakemelding fra service er at reparasjon vil koste meg ca 1500 kr. Er kjempefornøyd med dette kameraet, men når jeg ser at f.eks F40 nå selges for under 2000 kr på nettet så gir det meg et aldri så lite dilemma. Problemet er bare alt snakket om at de nye modellene til Fujifilm (F40/F50) sies å ikke være noe spesielt bedre enn F30/F31 hva gjelder bildekvalitet.

Så hva bør jeg gjøre? Akkurat nå holder jeg mer mot å kjøpe et nytt, da gjerne F40, men jeg trenger liksom en liten dytt i den retningen før den endelige avgjørelsen tas. Jævlig kjipt å måtte kaste F30 etter bare ett år... :(

På forhånd takk for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var så dum å ta med meg mitt Fujifilm FinePix F30 ut på byen en helg, og der fikk det seg (selvsagt) en god trykk.

Tilbakemelding fra service er at reparasjon vil koste meg ca 1500 kr. Er kjempefornøyd med dette kameraet, men når jeg ser at f.eks F40 nå selges for under 2000 kr på nettet så gir det meg et aldri så lite dilemma. Problemet er bare alt snakket om at de nye modellene til Fujifilm (F40/F50) sies å ikke være noe spesielt bedre enn F30/F31 hva gjelder bildekvalitet.

Nei, ikke betydelig bedre bildekvalitet, men ikke betydelig dårligere heller. Dessuten er F40fd mye slankere og mer "elegant" enn F30, som egentlig er ganske stor og tung...
Lenke til kommentar
Vet dere forresten om minnekortet og/eller batteriet som jeg har fra F30 vil kunne brukes i F40fd?
Minnekortet vil du kunne bruke, og du vil også kunne bruke SD-kort dersom du har det liggende. Batteriet er nok ikke det samme, dessverre.

Så du mener altså at det bare er å gå for F40fd?
Ja, jeg ville gjort det. Så får du ansiktsgjenkjenning på kjøpet, det hadde du jo ikke i F30. Er faktisk ganske kjekt...
Lenke til kommentar
Vet dere forresten om minnekortet og/eller batteriet som jeg har fra F30 vil kunne brukes i F40fd?
Minnekortet vil du kunne bruke, og du vil også kunne bruke SD-kort dersom du har det liggende. Batteriet er nok ikke det samme, dessverre.

Så du mener altså at det bare er å gå for F40fd?
Ja, jeg ville gjort det. Så får du ansiktsgjenkjenning på kjøpet, det hadde du jo ikke i F30. Er faktisk ganske kjekt...

Ok, takk for synspunktene. Regner ikke med at det følger med minnekort ved kjøp av F40 heller, så det er enda et argument i fordel nytt kamera.

Edit: Ser forresten at du er bosatt i Tromsø k-ryeng, du har ikke tips til hvor det kan lønne seg å kjøpe kamera i byen dersom man ikke handler over nett? Handlet F30 på Expert, men de krevde visst 3000 for F40 nå (som er drøye 1000 lappen over internettpris).

Endret av Haraldfo
Lenke til kommentar

SD-minne koster "ingenting", så evt. vedheng av gamle og dyre xD-kort er ingen bekymring.

Vedr. batteri: Jeg kjøpte 2 stk. uoriginale, men med høyere kapasitet, overlading/kortslutningssikrede, i hvert sitt praktiske plastetui for $5, + $5 i frakt, totalt $10 (kom på ca. kr. 60,-) levert rett i postkassa via eBay. Det er en av en dullion slike sjapper i HongKong som selger slikt. Originalt kostet da 550,- + frakt.

Og ja, det kan selvsagt være mye rart å få derfra, men jeg har kjøpt kamerabatteri til en rekke modeller på den måten, og bare fått gode batterier.

Lenke til kommentar

SD-minne koster "ingenting", så evt. vedheng av gamle og dyre xD-kort er ingen bekymring.

Vedr. batteri: Jeg kjøpte 2 stk. uoriginale, men med høyere kapasitet, overlading/kortslutningssikrede, i hvert sitt praktiske plastetui for $5, + $5 i frakt, totalt $10 (kom på ca. kr. 60,-) levert rett i postkassa via eBay. Det er en av en dullion slike sjapper i HongKong som selger slikt. Originalt kostet da 550,- + frakt.

Og ja, det kan selvsagt være mye rart å få derfra, men jeg har kjøpt kamerabatteri til en rekke modeller på den måten, og bare fått gode batterier.

- Takk for det tipset manskow, kan være greit å vite om ekstra batteri trengs. :thumbup:

Nå vurderer jeg å gå til anskaffelse av ny mobil før et eventuelt nytt kompakt kamera. Har sett litt på Nokia N82, som visst nok skal ha det beste mobilkameraet på markedet p.d.d. Kanskje man kan slå to fluer i en smekk, i alle fall inntil videre.

Lenke til kommentar

Man trenger alltid ekstra batteri. Om du så hadde et bilbatteri hengende på kameraet, hjelper det lite når det er tomt. Når elgen står der i skogsbrynet og gliser av deg som har gått tom for strøm er det veldig greit å kunne kjøre en kjapp "bytt magasin - lad våpen" med et ekstra batteri fra lomma. Jeg har selv reddet gode bilder på den måten mer enn en gang.

Vedr. mobilkamera:

Jeg legger selvsagt hodet på blokka for mobilkamerafantaster, men dagens mobilkamera - uansett barske megapikseltall (som faktisk bare gjør vondt verre på så små forhold) - kan ikke erstatte et rent kamera. Det er greit til MMS- eller e-posthilsen på ferie, men har lite med fotokvalitet å gjøre.

Lenke til kommentar
Jeg legger selvsagt hodet på blokka for mobilkamerafantaster, men dagens mobilkamera - uansett barske megapikseltall (som faktisk bare gjør vondt verre på så små forhold) - kan ikke erstatte et rent kamera. Det er greit til MMS- eller e-posthilsen på ferie, men har lite med fotokvalitet å gjøre.
Jepp. Personlig ville jeg kunne vurdere de beste mobilkameraene ved siden av en speilrefleks, da det faktum at mobilkameraet alltid er med vil veie sterkt. Men som eneste kamera, vil det ikke være tilstrekkelig dersom man ønsker mer enn middelmådig kvalitet på bildene.

De beste mobilkameraene, vil kunne gi helt fine print i 10x15, dersom bildet er tatt i gode forhold. Men straks forholdene (fortrinnsvis lysforholdene) begynner å svikte, merker man raskt at det ikke er rare greiene man holder på med.

Lenke til kommentar
Jepp. Personlig ville jeg kunne vurdere de beste mobilkameraene ved siden av en speilrefleks, da det faktum at mobilkameraet alltid er med vil veie sterkt.

Joda, folks vaner er ulike. Selv skaffet jeg et kompakt et i tillegg til de store nettopp for å ha det i beltet til nærmest en hver tid (i tillegg til snakkebeinet). Alltid beredt, lite og lett..

Lenke til kommentar

Når det gjelder mobilkamera er jeg fullstednig klar over at de under krevende forhold står godt tilbake for kompaktkamera. Men utviklingen går utvilsomt i riktig retning også på den fronten, og testene av kameraet i den nye N82 tyder på at man endelig har utviklet et mobilkamera som kan erstatte kompaktkameraet ved flere tilfeller. Legger ved en link her:

http://www.amobil.no/artikler/nokia_n82/46016/3

Ettersom jeg ikke har skrikende behov for kompaktkamera med det aller første, og uansett skal kjøpe ny mobiltelefon, tenkte jeg like greit at jeg kunne teste ut dette mobilkameraet før jeg eventuelt kjøper et kompakt i tillegg. Blir spennende å se.

Lenke til kommentar

Vel, Amobil skriver i den artikkelen at de "endte opp med bilder av svært god kvalitet".

Jeg er redd vi har litt ulik oppfatning av begrepet svært gode. I forhold til enda dårliger kamera - ja. Men bildene de la ut i artikkelen er iallfall hinsides svært gode. Da foretrekker jeg å la være å ta bilder, om en slik uskarp støygraut er det man får.

Dette styrker iallfall min trang til å fortsatt ha mitt kompakte i beltet fremover....

Men hver sin lyst, bevares.

Lenke til kommentar
Vel, Amobil skriver i den artikkelen at de "endte opp med bilder av svært god kvalitet".

Jeg er redd vi har litt ulik oppfatning av begrepet svært gode. I forhold til enda dårliger kamera - ja. Men bildene de la ut i artikkelen er iallfall hinsides svært gode. Da foretrekker jeg å la være å ta bilder, om en slik uskarp støygraut er det man får.

Dette styrker iallfall min trang til å fortsatt ha mitt kompakte i beltet fremover....

Men hver sin lyst, bevares.

Hehe.. ja det er tydelig at vi har forskjellige behov når det kommer til fotografering. Ikke det at jeg ikke setter pris på god bildekvalitet, bevares. Men som student må man ofte prioritere mellom flere goder. ;)

Ser forresten av signaturen din manskow at du selv er i besittelse av et F40fd - hvor fornøyd er du med dette kameraet?

Lenke til kommentar

Svært godt fornøyd. Jeg har en del år hatt et kompakt som supplementkamera til ultrazoom, men dette er vel soleklart det beste hittil. Først hadde jeg Olympus Mju Mini, som var direkte tragisk innendørs. Deretter Nikon P2, som jeg i grunnen var veldig fornøyd med. Men som med de aller fleste kompakte var det jo begrenset hvor mye moro man kunne ha med høyere ISO. Når jeg så fikk F40fd, åpnet en ny verden seg, jeg trodde ikke - og har fortsatt vanskelig med å tro - hvor lite støy dette leverer på høyere ISO. Det er hovedsakelig innendørs de gangene jeg ikke drasser med ultrasoomen det benyttes mest, og da er lite lys en fellesnevner. Dette er da glimrende i så måte. Alt dette kan du lese mer om på kamerasiden min (se signatur), så slipper vi å tute ørene (eller snarere øynene) fulle på de som har lest preiket mitt nok ganger....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...