South_Bridge Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 jeg har nettopp begynt med PHP og mySQL og har laget et script som leser fra databasen min. Den leser fra nyhetstabellen min. Alt funker, men jeg vil feks kun tillate at de 5 nyeste elementene leses, hvordan gjør jeg det? Prøvde meg å installere en variabel men fikk det ikke helt til. while($row = mysql_fetch_array($result)) { echo "<h1>" . $row['title'] . "</h1>"; echo "<p><font size=-1><i>Skrevet " . $row['date'] . " av " . $row['postby'] . "</i></font></p>"; echo "<p>" . $row['msg'] . "</p><br />"; } Hva kan jeg gjøre med denne biten slik at den kun leser de 5 nyeste(feks)? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 (endret) Du kan sikkert skrive $count = 1; while(($row = mysql_fetch_array($result)) && $count <= 5) { //koden din kommer her $count ++ } ... men jeg tror den beste måten er å begrense resultatsettet du får fra MySQL. Se på limit-funksjonen til MySQL. Endret 4. februar 2008 av G2Petter Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 Du kan sikkert skrive $count = 1; while(($row = mysql_fetch_array($result)) && $count <= 5) { echo $count; $count ++ } ... men jeg tror den beste måten er å begrense resultatsettet du får fra MySQL. Se på limit-funksjonen til MySQL. Jeg fikk ikke dette til å fungere. Det bugga bare output helt og fikk feks bare "Skrevet av" spytta ut... kan være jeg gjorde det feil, men jeg prøvde meg med LIMIT som du tipset om og det fungerte fint! $query = "SELECT * FROM news ORDER BY ID DESC LIMIT 2"; takk for hjelpa! Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Jeg testet at loopen min fungerte, og så kopierte jeg den rett inn uten å tenke på å fjerne debuggingsdelen av den. echo $count skulle bare sørge for at jeg så at den kjørte 5 ganger. //koden kommer her betyr altså all kode du har lyst til å putte inn. Kjekt å huske på dersom du noen gang har lyst til å gjøre noe et gitt antall ganger. Lenke til kommentar
grimjoey Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 SELECT col, col2, colN FROM tabell ORDER BY datofelt DESC LIMIT 5; Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå