Gå til innhold

bygge vakuum tunnel


agail

Anbefalte innlegg

Så ett programm på tv om mag-lev tog.

Der sa de at det var noe som kunne ta over istedet for fly om noen år.

 

Så jeg tenkte at vis dem da skulle legge togbane slik at man kunne ta tog fra f.eks Spania til Tyskland, kunne dem da ikke lage en tunnel med vakuum.

 

Man ville jo trenge mye mindre energi for å kjøre den lange strekningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både det å bygge tunellen og det å pumpe ut lufta i tunellen vil antagelig kreve såpass mye energi og store investeringer at prosjektet blir totalt ulønnsomt. Det å utforme togsettet veldig strømlinjeformet (aerodynamisk) er antagelig både like effektivt og dessuten myyye billigere å bygge og drive.

 

Maglevtog finnes allerede, både i Tyskland, Japan og Kina, og har allerede oppnådd hastigheter på opptil 581 km/t. Rutefly oppnår ca. 700-800 km/t, men flyplasser ligger flere mil utenfor bykjernene mens jernbanestasjoner ligger midt i sentrum. Når man regner med reisene til og fra flyplassene og ventetiden der vil man derfor komme raskere fram med maglevtog.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Maglev_train

Lenke til kommentar

Dessuten, for å oppnå fullstendig vakuum må jo toget først kjøre inn i et kammer hvor lufta pumpes ut av kammeret før det deretter åpnes inn til vakuum-tunnelen. Dette vil jo ta en del tid samt at det vil kreve store mengder energi for hvert tog. En annen mulighet måtte ha vært å hatt spesielle dører i toget s.a. toget til enhver tid befinner seg i vakuum mens dørene fungerer som sugekopper og forsegles rundt en åpning som passasjerene kan gå inn gjennom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...