Gå til innhold

Vidvinkel eller Ekstrem vidvinkel til ski/snowboard fotografering?

Anbefalte innlegg

Hei, skal snart kjøpe meg et 400D som jeg skal bruke endel til snowboard fotografering (i alle fall det jeg håper å gjøre) og lurer på hva slags vidvinkel linse som er best til dette.

Eller om det ikke er egnet til sånn bruk. Er helt ny innen fotografering så jeg kan være helt på villspor, men det blir vel en kul effekt på vidvinkel objektiver, men må jeg da kjøpe ekstrem vidvinkel for å få en slags effekt eller holder det med vanlig vidvinkel? Vil ikke ha såkalt fisheye effekt, det blir alt for mye, men det finnes vel endel mellomting?

Må bare unnskylde om det allerede er tråder om akkurat det samme på forumet, sitter på jobb nå og skriver for harde livet for å ikke snike meg unna for lenge ;)

MVH

Kenneth

Endret av SkyFish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vidvinkelt kameraer er som regel dyre, og jeg vil ikke foreslå å begynne med det. Et vanlig råd til nybegynnere er kom deg nærmere det du skal ta bilde av, i dette tilfellet er det vanskelig. Man kan jo ikke stå en meter ifra den personen som hopper på ski. Jeg vil heller foreslå en telelinse, og stå langt unna. En fastlinse får du bedre kvalitet for mindre penger, men du vil nok få mest ut av en tele-zoom som ny. Ikke noen kraftige greier, kanskje 70-200 eller lignende. Siden du tenker på 1,6 crop, vil jeg foreslå å gradvis få dekket området mellom 25/30mm-150/200mm.

Etterhvert kan du også kjøpe deg blits og transmitter. De profesjonelle ski/snowboard-fotografene bruker som regel alltid blits på utøveren for å få et interresant lys.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig med Abbarve. Kjøp deg en ekstrem vidvinkel eller et fisheye-objektiv og kom deg nærme de som hopper på ski/snowboard. Den som intet våger...

Med en blitz eller to, samt velvillige posører å ta bilde av, kan det bli enda bedre. Skateboard-gutta har oppdaget dette for lenge siden. Se f.eks. her. Og her.

Lenke til kommentar

Hadde han spurt om det til skateboard hadde jeg vært enig. I ski/snowboard fotografering er det lengre distanser det er snakk om og større høyder. Du vil i nesten alle tilfeller få med mer enn du trenger. En normalzoom kan være like greit det. Kjenner en del som driver med både skateboard/ski/snowboard-foto, og de tar aldri med de ekstreme vidvinklene de bruker på skateboard fotografi med i bakken. steller seg heller langt unna, slapper av, setter opp noen blitser og knipser.

Lenke til kommentar

Oki, jeg skal kjøpe meg et 400D til å begynne med med kit objektiv siden jeg er helt ny når det gjelder fotografering, men regner med det ikke tar så lang tid før kit objektivet ikke strekker til. Det var egentlig da jeg tenkte på et evt vidvinkel objektiv, har sett at ekstrem vidvinkel objektiver er mye dyrere enn vanlig vidvinkel, var egentlig derfor jeg lurte på hvordan "vidvinkel" følelsen ble med vanlig vidvinkel kontra ekstrem vidvinkel.

Såkalt fisheye effekt er kult på skateboard, men jeg vil helst ha noe litt mer moderat når jeg tar bilder på feks halfpipe og bigjumps. Men dersom et vanlig vidvinkel objektiv ikke gir noe spesiellt kule effekt tror jeg jeg heller kjøper tele og prøver meg frem, blir jo langt fra bare nærbilder, så det er kanskje bedre å investere i som abbarve sier.

Setter veldig stor pris på tips og tilbakemeldinger, så takker og bukker :)

-Kenneth

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...