Gå til innhold

Spørsmål ang RAID-oppsett

Anbefalte innlegg

Hei! Først vil jeg bare si at jeg er helt blank på dette med RAID :roll:

Oppsett:

Nå har jeg 4 harddisker installert: 1x500gb intern, 2x250gb intern og 1x500gb ekstern. Alle bare med en partisjon hver. OS er da på den første 250gb, mens data som jeg vil beholde er på de to 500gb, altså en intern og en ekstern.

Visst alt går som planlagt får jeg OS på min nye 37gb raptor som jeg skal sette inn, mine 2x250gb interne er satt i RAID 0 og delt inn i to partisjoner. De to 500gb er sånn som de var før.

Spørsmål:

Hvordan skal jeg sette opp RAID? Holder det at jeg går inn i RAID-instillingene i BIOS?

Må jeg sette opp alt hardware og formatere før jeg begynner å installere OS på nytt?

I hovedkortmanualen så står det dette under Mainbord Specifications:

NV Raid supports 4 SATA II ports (SATA1-4) Transfer rate up to 300 MB/s. Supports RAID 0, 0+1 and JBOD mode.

Silicon Image's SATARAID supports another 2 SATA II ports (SATA5/6). Transfer rate is up to 300 MB/s. Supports RAID 0 and 1 mode.

Skal jeg bruke NV Raid eller Silicon Image?

Må jeg passe på at hardware er satt opp riktig på hovedkortet? Eller er det det samme hvor jeg setter sata-koblingene til harddiskene?

Vil det være noe fare for å miste dataen som jeg har på de to 500gb når jeg skal formatere de resterende diskene og sette de i raid? (å miste data er ikke et alternativ)

Specs:

Windows XP Professional

Gigabyte K8N Diamond

2x250gb Hitachi Deskstar

1x500gb WD Caviar

1x500gb My Book

1x36,7gb WD Raptor

Tusen tusen takk for alle svar som jeg måtte få, har prøvd å søke en del etter dette, men fant ikke noe særlig som svarte på akkurat det jeg lurte på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...