Gå til innhold

Minnekort: best av extreme og ultra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er best av "SanDisk Extreme III" og "SanDisk Ultra II" ?
Extreme III er best, tåler mest juling og er raskest. Extreme IV er enda bedre.

Personlig går jeg for Extreme III til speilrefleks, og Ultra II til kompaktkameraer. Skulle jeg hatt D3, D300 el.l. ville jeg kanskje valgt Extreme IV, pga hastigheten.

Lenke til kommentar

Man kan sammenligne spesifikasjonene på kortene via prisguiden. Bare huk av for de kortene man vil sammenligne og trykk på knappen sammenlign nederst på siden så får man opp f.eks Sandisk 4GB CF-kort.

For ordens skyld er det skrivehastigheten som er kritisk ved seriebildeopptak.

Skal man ta ~4MB jpg-bilder i seriemodus så gir 10 MB/s 2,5 biler per sekund. 20 MB/s skrivehastighet gir 5 bilder per sekund og 40 MB/s gir 10 bilder per sekund. Bruker man råformat så blir det færre bilder per sekund. NB. Dette er antall bilder per sekund etter at bufferen er full.

Nikon D80 klarer 3 bilder per sekund. 23 jpg-bilder eller 6 råformat-bilder på rad før bufferen er full.

Lenke til kommentar
Ultra II holder i lange baner til D80. Til kamerahus med høyere seriebildehastighet kan det være greit med raskere kort.
Joda, men med kortleser er det kjekt med raskere kort. Kjøper man Sandisk Extreme III SDHC-kort, får man forøvrig med kortleser i disse dager, veldig kjekt :-)
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen.. Jeg har ett 2gb Ultra II kort og et 1gb Extreme III kort skjønner dere... Og jeg lurte på om det var noe vits i å bruke EXtreme III hvis jeg ikke har bruk for 2gb. Men det er vel ikke så veldig vesentlige forskjeller.

Lenke til kommentar
Joda, men med kortleser er det kjekt med raskere kort. Kjøper man Sandisk Extreme III SDHC-kort, får man forøvrig med kortleser i disse dager, veldig kjekt :-)
Jeg må innrømme at akkurat det faktisk taler mot Extreme III for min del... jeg har allerede en ekstern kortleser koblet til PCen, samt en innebygget i skjermen min (som godt nok er litt vanskelig å komme til fordi det står en annen skjerm ved siden av). Jeg føler jeg klarer meg uten flere.

Siden jeg prøver å være litt sånn hobby-miljøvennlig av meg så vil jeg egentlig helst kjøpe elektronikken min i et minimum av emballasje og med minst mulig ekstra dilldall ved siden av som uansett bare er et herk å kaste.

Jeg er enig i at raskere kort kan være kjekt når man skal kopiere bilder fra kortet, men samtidig er det ikke verre enn at man kan ta seg en tur på ramma eller sette på en kopp kaffe på de to-tre minuttene det tar å tømme et 2 Gb Ultra II-kort.

Lenke til kommentar
Jeg må innrømme at akkurat det faktisk taler mot Extreme III for min del... jeg har allerede en ekstern kortleser koblet til PCen, samt en innebygget i skjermen min (som godt nok er litt vanskelig å komme til fordi det står en annen skjerm ved siden av). Jeg føler jeg klarer meg uten flere.
Det er sant nok, og jeg trenger forsåvidt ikke flere kortlesere jeg heller. Men fordi min "olding" av en T40p (blir faktisk fem år i oktober) ikke har innebygget kortleser, er det litt kjekt.

Jeg er enig i at raskere kort kan være kjekt når man skal kopiere bilder fra kortet, men samtidig er det ikke verre enn at man kan ta seg en tur på ramma eller sette på en kopp kaffe på de to-tre minuttene det tar å tømme et 2 Gb Ultra II-kort.
Jepp... Jeg er prisgitt 4GB-kort jeg, 1 og 2GB blir veldig fort snaut når råfilene til GX-10 stort sett ligger på omlag 16MB/stk.
Lenke til kommentar
edit: hmm nesten en dobling av skrivehastighet fra Ultra II til Extreme III på D80...

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_pag...p?cid=6007-8531

Hvis man setter et fullt 2GB kort i leseren så tar det henholdsvis ca 3 minutter og 20 sekunder vs. 1 minutt og 40 sekunder å tømme Ultra-kortet vs. Extreme-kortet. (10 vs. 20 MB/s lesing, 2 GB). Sammenligner man 1GB-kort så synker differansen til 50 sekunder for et fullt kort.

Lenke til kommentar

Jeg mener skrivehastighet TIL kortet Fra KAMERA. Alt annet kommer egentlig litt i bakleksa i forhold i mine øyne. Joda, rask tømming av kortet er en fordel, men det er primært tømming av buffer til kortet som er viktig for meg i hverdagen. Og her viser ex 3 bedre enn ultra II uten at jeg hadde trodd det.

Lenke til kommentar

Jeg tror at grunnen til at det følger med kortleser med SDHC kortene til Sandisk er at ikke alle kortlesere støtter SDHC.

Jeg kjøpte meg et 8GB Sandisk Extreme III til min D80 ettersom jeg kun får plass til rundt 170 NEF bilder på mitt gamle 2GB Extreme III.

Etter første test av kortet skulle jeg importere bildene på laptopen. Jeg puttet kortet inn i leseren som er innebygget i maskinen og ingenting skjedde. Den gjenkjente rett og slett ikke kortet. Jeg byttet til leseren som fulgte med, og vips fungerte alt som det skulle :)

Francis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...