arsenal82 Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Profibus brukes for det meste i industriel automasjon til styring av prosesseri industrien og er vel den ledende industristandarden. Det jeg lurer på er om det brukes i det hele tatt innenfor byggautomatisering og hvor i såfall?? Lenke til kommentar
2rgeir Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Jeg vil anta at profibus går mye på pls-styring. Vil tro at det er litt overkill i en standard byggautomasjon da man ikke trenger de egenskapene pls har. Lenke til kommentar
arsenal82 Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 Jo stemmer nok det. Tenkte kansje til styring av ventilasjonsanlegg i bygg f.eks...frekvensomformere, trykkfølere og diverse som kan være i en ventilasjonsaggregat. Hva brukes vanligvis på sånne anlegg? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 ofte vanlig skjermet / uskjermet kabel, 0,75 / 1 / 1,5 kvadrat Har lagt div sensor kabler i dag, da brukte jeg MPRXCX, TCX og ÖLFLEX (maritimt anlegg) Lenke til kommentar
2rgeir Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Jo stemmer nok det. Tenkte kansje til styring av ventilasjonsanlegg i bygg f.eks...frekvensomformere, trykkfølere og diverse som kan være i en ventilasjonsaggregat. Hva brukes vanligvis på sånne anlegg? De fleste ventilasjonsanlegg idag blir levert som kompaktaggregat. Dvs at de har all den styringen i seg. Eneste kablingen elektrikkeren trenger å tenke på er til trykkfølere ute i anlegget som Behydro nevner. samt en kabel til SD-anlegget Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå