Slacks Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Hei! Har problemer med skjermoppløsningen i Ubuntu på maskinen min. Jeg har en bærbar pc (IBM Thinkpad x41) som via docking er koblet opp til en Samsung Syncmaster 226BW. Denne har oppløsningen 1680x1050. Det som skjer er at skjermen ikke fungerer skikkelig i denne oppløsningen. Deler av skjermen er svart (noen av kantene) og skjermbildet er ikke sentrert. Er det noen måte å få fikset dette på, og vil jeg være nødt til å gjøre dette igjen hver gang jeg docker PC-en? Lenke til kommentar
olear Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 (endret) Widescreen+VGA? I så fall fungerer ikke det i xorg-server 1.3 (fungerer med nVIDIA sin egen driver). Synes derfor det er veldig rart at distroer shipper denne versjonen. Endret 4. februar 2008 av olear Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 Widescreen+VGA? I så fall fungerer ikke det i xorg-server 1.3 (fungerer med nVIDIA sin egen driver). Synes derfor det er veldig rart at distroer shipper denne versjonen. Jepp, bruker vga. Er det noe å gjøre med dette da? Vil dette endre seg i neste versjon av ubuntu? Håper jeg finner en løsning på dette, ettersom jeg bortsett fra dette er svært fornøyd med Ubuntu. Lenke til kommentar
olear Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Jeg har hatt dette problemet siden august/oktober, i alle fall siden xorg-server 1.3 landet i Slackware, og siden i alle andre. Jeg har testet problemet NØYE, da jeg bare har widescreen og VGA (utennom internskjermen på bærbare). Problemet forsvinner hvis jeg putter i et nVIDIA-kort og installerer driver til denne, alle andre kombinasjoner feiler (ikke widescreen fungerer topp). Eneste mulighet hvis du bruker frie drivere er å bruke X.org 7.3. Neste Ubuntu har dette tar jeg ikke feil. Du kan søke litt rundt og se om du finner noe, personlig har jeg gitt opp. Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 Jeg har hatt dette problemet siden august/oktober, i alle fall siden xorg-server 1.3 landet i Slackware, og siden i alle andre. Jeg har testet problemet NØYE, da jeg bare har widescreen og VGA (utennom internskjermen på bærbare). Problemet forsvinner hvis jeg putter i et nVIDIA-kort og installerer driver til denne, alle andre kombinasjoner feiler (ikke widescreen fungerer topp). Eneste mulighet hvis du bruker frie drivere er å bruke X.org 7.3. Neste Ubuntu har dette tar jeg ikke feil. Du kan søke litt rundt og se om du finner noe, personlig har jeg gitt opp. ok:) Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå