Gå til innhold

Billig H.K m/ CrossFire?

roy_nor

Anbefalte innlegg

Skal sette sammen en billig gamer PC for en venn av meg, og trenger et ok ATX hovedkort med støtte for CrossFire.

Skal i første omgang kjøpe et ATI 3870 kort, og som oppgradering senere sette inn et likt kort.

Sokkel har ikke noe å si.

Edit: Lurer litt på om MSI K9A Platinum er løsningen!? :)

Endret av roy_nor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk litt penger på et bra HK, det pleier å lønne seg. Ellers er Asus Maximus Formula et bra valg. Kjører selv 3780 i CF på det, og det går som hakka møkk :new_woot:

Men uansett tror jeg det lønner seg å gå for x38/x48 i stede for P35, da jeg har lest flere steder at X38/X48 er bedre på CF enn P35.

(BTW gå for socket 775, da C2D er råere enn AMD sine CPUer) NB! Subjektiv mening!! :tease:

Lenke til kommentar

Litt begrenset budsjett å gå på (~5000,- for hele PC-en) så ~800,- i hovedkort er maks.

Så lenge 2x 3870 kort yter like godt som 1x 8800 GTX / Ultra på hovedkortet jeg har valgt over så tror jeg at jeg går for det.

Så lenge det er CrossFire støtte på hovedkortet så har det ikke så mye å si på "resten av teknologien" på kortet?

Altså: Selve skjermkort-ytelsen vil være den samme på hovedkortet jeg har nevnte i 1.post, og et x38 hovedkort?

Lenke til kommentar

Jeg ville også vurdert et MSI K9A2 CF-F evt storebroren MSI K9A2 Platinum. Da får du et AM2+ kort, 790 chipset og god støtte for CF. Prisen på MSI-kortene er heller ikke avskrekkende, og du får relativt god ytelse. Hiver du i tillegg inn f.eks en AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz, så vil du ha en ok spill-maskin i lang tid fremover til en overkommelig pris. Fordelen med ovennevnte hovedkort er også at du kan hive inn en 45nm AMD Phenon Quad Core CPU på et senere tidspunkt når disse lanseres senere i år. Et HK med AM2+ socket vil og være bakoverkompatibelt når AMD lanserer sine AM3 CPU'er en gang i 2009.

Så med tanke på fremtidig oppgradering så er K9A2-serien et godt og billig valg.

En AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz kan du nå få for ca 1100 - 1200 kr.

Et MSI K9A2 CF-F går for ca +/- 700 kr, mens et MSI K9A2 Platinum går for ca 1200 kr.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Spørs jo litt på hva slags generell ytelse du har tenkt på - det er ikke noen hemmelighet at AMD sliter grusomt på alt annet enn billigmarkedet - der er de fremdeles ganske konkurransedyktige - har du tenkt å overklokke forresten?

Mest mulig ytelse for 5000,- selvfølgelig. :D

Det går mest i HL2 + mods, og vil kjøre StarCraft 2 / Age of Conan med god flyt når de spillene lanseres. (vi snakker 1680x1050 på rundt "medium" settings med en 40+ fps = happy)

Edit: Kan forsåvidt nevne om at CPU blir AMD 5000+ Black Edition + en god Arctic Cooling/OCZ luftkjøling = 3.0GHz burde vi klare på hovedkortet vi ønsker.

Edit2:

Jeg ville også vurdert et MSI K9A2 CF-F.

Lykke til!

Er AM2+ hovedkort bakoverkompetable med AM2 CPU? Isåfall ble jo valget relativt enkelt. :)

Bytte ut ram/cpu samtidig som vi kjøper et ekstra skjermkort er jo ypperlig som senere oppgradering.

Hovedkortet klarer å kjøre DDR2 ram med en AM2 CPU?

Endret av roy_nor
Lenke til kommentar

Ja, i alle utgavene av DDR2 hhv PC2-4300, PC2-6400 og PC2-8500 skal funke fint på et K9A2 HK. AMD vil ikke komme med støtte for DDR3 før de lanserer AM3 serien i 2009. Men da er også planen at man skal kunne benytte DDR2 (altså bakoverkompatibelt) i AM3 hovedkort. Mao absolutt valgfrihet!

Et K9A2 kort har også gode overklokking/tweaking-funksjoner. Siden du allerede har en 5000+ Black Edition, så bør det ikke være noe problem å ta ut 3-3,4 GHz av denne CPU'en. Med unlocked multiplier så går jo overklokking som en drøm, og man trenger ikke ha spesielt gode kunnskaper for å få til en god overclock. Mye av begrensningen ligger jo i kjølingen, men jeg ser jo ut fra innlegget ditt at du vurderer to gode kjølere.

Med MSI K9A2, 5000+ BE og 2x3870 i CF, så bør du ha mye spillglede de neste 3-4 åra.

NB! Hvis du kjøper en HD 3870X2 i stedet for to 3870 så får du samme/bedre ytelse, og du kan i tillegg spare noen hundrelapper, forutsatt at kabinettet ditt er stort nok til å takle en 3870X2 da. Er det det, kan du og senere kjøpe enda et 3870X2 kort, og i teorien kjøre Quad CrossFire, når AMD/ATI har utviklet gode nok drivere (medio mars tenker jeg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...