tundra Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Jeg ønsker å lære meg å bruke exchange 2003, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Jeg har windows server 2003 og exchange 2003 installert på serveren. Jeg har et domene.local, og noen få brukere i active directory. Er det noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg setter opp exchange serveren? Jeg er komplett ny på exhange, har aldri rørt det før. Har prøvd å lest på diverse guider rundt på nettet, men finner bare om hvordan man tilpasser exhange og ikke hvordan man starter. Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Har du forsøkt å installere Exchange? Jeg har selv eksprimentert med Exchange server hjemme, og jeg har fått det til.. Jeg klarer ihvertfall å sende og motta mail. Men om jeg har satt den opp riktig med tanke på sikkerheten med mer, er jeg usikker på. Jeg startet med installering. Denne gir deg en guide på hvilke tilleggsprogrammer du må installere med mer. Det er stort sett å trykke "next-next-next-finish".. Selve tuning etter installering er jeg ingen ekspert på. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Exchange er tung materie, du bør nok starte med å lese en rimelig fet bok. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Sett deg inn i DNS og SMTP grundig før du begynner med Exchange. Mangel på kompetanse på underliggende teknologier gjør at spesielt mange setter opp epost feil. Lenke til kommentar
tundra Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 exhange har jeg installert. det andre som må være på server er også installert. jeg er nok ganske sikker på at alt som skal til for å få det til å fungere, er på plass på serveren. dns har jeg kompetanse på, men ikke mye når det gjelder smtp. i active directory kan jeg høyreklikke brukerne og la dem få en epost-konto fra exchange serveren. men hvordan settes denne eposten opp på arbeidsstasjonene, jeg skjønner jeg har et svært hull her, men håper noen kan hjelpe meg litt på vei. vil dette fungere på noe vis når jeg har et domene.local? har dette noe å si? kan noen forklare meg med litt stikkord hva jeg bør vite om exchange i forhold til å sette det opp og bruke det i et testmiljø? Lenke til kommentar
enden Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Når du legger til en e-postkonto i Outlook velger du at den skal være en Exchange-konto. Selv en apekatt forstår den veiviseren som starter da .local vil fungere internt mellom klientene dine. Vil du ha en reell e-postserver må du ha et domene, peke MX til serveren din (med fast offentlig IP selvfølgelig) og åpne port 25 i brannmuren begge veier. Du må også legge til en recipient policy for domenet du vil at serveren skal håndtere e-post til. Et lite tips er å sette SMTP-connectoren til å levere e-post via ISP-ens server. Da slipper du å bli svartelistet på den første mailen du sender ut. For å unngå å bli svartelistet er det en rekke tiltak å ta, og det fremste er å sette opp reverse lookup fra IP til host hos din ISP. Jeg har bevisst ikke gått inn i detaljer, men gitt deg noen knagger å henge ting på. Det er bare å søke, lese, teste og spørre mer konkret Lenke til kommentar
tundra Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 Tusen takk, fikk akkurat det svaret jeg trengte Lenke til kommentar
tundra Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Jeg har fått satt exchange serveren opp slik at vi får sendt og mottatt mail på lokalnettet, så nå tenkte jeg å prøve å få det til eksternt også. Finnes det noen gratis alternativ til domene? Og er det andre ting jeg bør ordne? (bortsett fra fast offentlig IP selvfølgelig) Lenke til kommentar
enden Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Jeg vet at dyndns.org tilbød MX før, men usikker på om de gjør det lenger. Personlig kan jeg ikke fatte og begripe at seriøse mennesker som vil være med i den digitale verdenen ikke skaffer seg et skikkelig domene - om ikke annet så i alle fall til e-post. Før gmail så jeg faktsk ofte folk som betalte penger til aktører som runbox for en @runbox.no-adresse. Dette var større summer enn man betaler for et webhotell med fem kontoer og litt diskplass inkl domene Men dette var litt utenfor temaet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå