Gå til innhold

Hva er din motivasjon for utdanningen du tar? penger vs interesse

cppdude

Anbefalte innlegg

hei! Hva er egentlig din motivasjon, for at du tar akkurat den linja du tar? høy lønn når du er ferdig, rein interesse for emnet, eller kanskje begge? :-)

Skal selv starte på elektronikk neste år...er rett og slett meget interessert i emnet, driver selv på med det i fritiden. har heller ikke peiling på hva en utdannet elektroingeniør tjener, spiller egentlig ikke stor rolle for meg nå.

men har møtt en god del folk som skal blir advokat eller lege KUN pga. god lønn når de er ferdige, uten spesielt stor interesse for jobben..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er det som er morsomt. En som drømmer om å bli lege eller advokat har kanskje ikke gode nok karakterer, fordi noen med høyt snitt velger det for det høres fint ut eller for å høre på pappa eller mamma! :) Selv skal jeg ha meg en utdannelse innen IT, bryr meg fint lite om hva. Jeg elsker data, til sommeren har jeg 2 år på elektro (kan begynne i lære som elektriker) og 3 år på allmenn med tre realfag. Alt grunnet interesse, det er det som driver meg. Jeg kunne fint klart meg som bussjåfør, elektriker eller noe annet... er ganske lite jeg definitivt ikke kan se meg selv jobbe som. Det handler bare om data fordi jeg liker det.

Penger er ok, jeg vil helst tjene 400.000 og oppover. Det kan jeg leve med. Det er bare kjekt å få godt betalt når man gjør noe man trives ;)

Lenke til kommentar

Data_jepp: Det er ikke hvem som helt som passer til å være verken lege eller advokat. Du må faktisk være faglig sterk, det er vanskelige yrker og du må kunne mye. Hvis du har kjempelyst til å bli lege eller advokat så klarer du det, du må bare jobbe målrettet.

Selv skal jeg studere fysikk og matematikk til neste år. Enten sivilingeniørstudier på NTNU, "frie fag" på UiO eller NTNU, eller CPGE i Frankrike. Det gjør jeg utelukkende på grunn av interesse. Hadde jeg gått for pengene hadde jeg blitt lege (for all del, medisn er kjempespennende) eller siviløkonom (økonomi er også spennende). Alt er spennende, men fysikk og matematikk står mitt hjerte nærmest.

Lenke til kommentar

Det lå liksom i kortene at jeg skulle ta høyere utdannelse. Dels fordi studentlivet er gøy :), dels fordi jeg tok allmennfag. Så noe måtte jeg velge da jeg var ferdig med vgs. Jeg valgte jus. Dette fordi jeg visste at det var temmelig teoretisk og komplisert, og slikt liker jeg. Jeg tror jeg ville kjede meg dersom jeg hadde en enkel og monoton arbeidssituasjon. Dessuten er det fint å arbeide med noe viktig. Pengene var ikke noen spesielt motiverende faktor, selv om det alltid er kjekt om en slipper å frykte strømregningen og avdraget på boliglånet.

Mitt råd er å velge utdannelse ut fra faglig interesse, og ikke ut fra hva man vil tjene. Uten faglig interesse gjør man det generelt ikke så veldig bra, og må kanskje ta til takke med de dårligst betalte jobbene. Og attpåtil har man foran seg kanskje 40 år med arbeid man ikke synes er spennende. Dessuten finnes det andre verdier enn de økonomiske :)

Lenke til kommentar

Jeg tok økonomi fordi jeg ikke kom inn på befalskolen eller juss, men spesialiserte meg innen HR, så fant noe jeg trivdes med.

Skulle jeg ha luksusproblemet med flere jobber, så ville jeg ha valgt det jeg trivdes best med. Feks søkte jeg en forsikringsjobb hvor lønn inkl bonus begynte på 300' og kunne gå til 375, mens ass. butikksjef i en mobilbutikk kunne ende på maks 280'. Jeg vurderte da å ta sistnevnte fordi jeg trivdes best med det faktisk.

Men stort sett vil jeg ha jobber hvor jeg får brukt meg og ikke jobber hvor jeg egentlig er overkvalifisert.

Lenke til kommentar

ble vel elektro en del pga interesse, og synes ikke det var noen andre linjer jeg kunne like meg på, da jeg ikke er glad i mye skolearbeid. men det er vel grei lønn på en del av jobbene man kan få også, og skal vist være sikkert å kunne få jobb her jeg bor, så hadde vel litt og så det også.

Lenke til kommentar
hei! Hva er egentlig din motivasjon, for at du tar akkurat den linja du tar? høy lønn når du er ferdig, rein interesse for emnet, eller kanskje begge? :-)

Skal selv starte på elektronikk neste år...er rett og slett meget interessert i emnet, driver selv på med det i fritiden. har heller ikke peiling på hva en utdannet elektroingeniør tjener, spiller egentlig ikke stor rolle for meg nå.

men har møtt en god del folk som skal blir advokat eller lege KUN pga. god lønn når de er ferdige, uten spesielt stor interesse for jobben..

Valgte medisin for å tjene gode penger samtidig som jeg kan holde helvete med pasientene. Alle sytkuker og slarvekjerringer skal få høre det hvis jeg blir legen dems.

Lenke til kommentar

20% penger, 80% interresse, ca. Tok siv.ing-utdannelse, det gir en god basislønn nesten uansett, så valgte jeg den linja jeg synes hørtes mest spennende ut. Innbakt i penger-delen er selvfølgelig at jeg er nærmest sikret jobb når jeg er ferdigutdannet.

Lenke til kommentar

j0nas: Noen er "multidisiplinære" og kan lære akkurat hva de selv vil. Så selv om de ikke har så veldig lyst til å bli lege, så er det nok noen som finner ut at jeg SKAL lære meg det her og så får de det til. Dog, de får nok lyst til å bli lege underveis i studiet, eller så bare går det opp for dem at det er det som er meningen. Om du skjønner...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg gikk studiespesialisering med musikk, men slutta med det fordi jeg ikke hadde nok interesse for musikk til å øve på tre instrumenter ukentlig. Nå går jeg vanlig studiespesialisering, og den største grunnen til det er at jeg får mange interessante fag, masse valgmuligheter og man har større sjans til å bli tatt opp i utenlandske utdanningsprogram hvis man går studiespesialisering. Hva jeg tjener i et evt. kommende yrke gir jeg faen i. Jeg er ikke tilbøyelig til å bruke livet mitt på noe jeg ikke liker, bare for å få penger. Penger gjør en ikke lykkelig.

Lenke til kommentar

Jeg går studiespesialisering VG1 nå, og har valgt realfag for neste år med Fysikk, IKT, Matte R (vanskeligst) og teknologi&forskning. Jeg valgte det av interesse og de mange tekniske studiene/yrkene som jeg kan velge i. Lønna er i bakhodet ofte. Fysikk og Matte R tar jeg for studienes skyld, IKT og teknologi&forskning for moro skyld :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...