Gå til innhold

*Ny* Tokina AT-X 116 Pro DX 11-16mm f/2.8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva var grunnen til at du solgte det da?

Gikk over til D700, og har et Nikon 17-35 mm som "erstatning". Egentlig litt synd siden jeg sjelden bruker vidvinkel. Har en mistanke om at objektivet vil bli brukt mye mindre nå enn på DX. Uansett så var det godt å vende tilbake til "røttene"!

Endret av magneska
Lenke til kommentar
Temmelig lei av å vente nå. Vurderer å kjøpe tokina 12-24 isteden. Er det lurt når jeg har et tamron 17-50?

Det du mister er 2 mm vidvinkel (har lest et sted at det objektivet du nevner ikke har 12 mm brennvidde, men faktisk 13 mm), og lysstyrke. Hva som er viktig for deg kan vel bare du avgjøre? På en måte er det jo mer anvendelig med 12-24, enn 11-16.

Lenke til kommentar
Når du velger å vente, burde du også tenke hvilke bilder du kunne ha gått glipp av ved å ikke ha en skikkelig vidvinkel. Jeg hadde bla. ikke hatt dette i min portefølje hvis jeg hadde ventet. Et av mine beste landskapsbilder. :)

 

Very nice!

 

Tok meg den frihet å bla gjennom resten av bildene dine: Jeg er imponert!

 

Ja, jeg har tenkt på hva jeg går glipp av mens jeg venter. Hadde en Sigma 10-20 en stund, men kvittet meg med den. Den ble altfor soft i alt utenfor senter.

Men skal jeg være helt ærlig, så går jeg nok ikke glipp av slike bilder som du tar...

Ennå ;)

Lenke til kommentar

Hehe. Hyggelig å høre.

 

Jeg var så og si nødt til å ha en vidvinkel til sommeren, da jeg skulle på 5-dagers fototur til Rondane. Har allerede vært på tur og du så kanskje noen av bildene fra den i porteføljen. Jeg angrer mao. ikke på kjøpet. Og nå blir det uansett D700 på meg, så da hadde 11-16mm vært en tapt sak. Men for all del - har du tolmodighet, så vent.

 

Ønsker bare å påpeke hvor håpløst det er når folk sier de skal avvente med kamera- og utstyrskjøp for å vente på lavere priser og tilbud. Gjør man det, kan man vente i det evige, for det går alltid nedover i pris med tiden. Jeg synes derimot at bildene jeg kan klare å prestere på den tiden er verdt mer en hundrelappene jeg kan spare. Selv om det ofte kan være tusenlapper. Det er sikkert mange som fortsatt venter på D90, men Nikon har jo ikke sagt en dritt, og folk velger å smøre seg inn med tolmodighet. Tullete...

Lenke til kommentar
Hehe. Hyggelig å høre.

 

Jeg var så og si nødt til å ha en vidvinkel til sommeren, da jeg skulle på 5-dagers fototur til Rondane. Har allerede vært på tur og du så kanskje noen av bildene fra den i porteføljen. Jeg angrer mao. ikke på kjøpet. Og nå blir det uansett D700 på meg, så da hadde 11-16mm vært en tapt sak. Men for all del - har du tolmodighet, så vent.

Har ikke sett noen i bildekritikken ...

 

Ønsker bare å påpeke hvor håpløst det er når folk sier de skal avvente med kamera- og utstyrskjøp for å vente på lavere priser og tilbud. Gjør man det, kan man vente i det evige, for det går alltid nedover i pris med tiden. Jeg synes derimot at bildene jeg kan klare å prestere på den tiden er verdt mer en hundrelappene jeg kan spare. Selv om det ofte kan være tusenlapper. Det er sikkert mange som fortsatt venter på D90, men Nikon har jo ikke sagt en dritt, og folk velger å smøre seg inn med tolmodighet. Tullete...

Du har et godt poeng her. Jeg er helt enig.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg bestilte mitt fra Matsuiyastore på ebay forrige uke.. tok 5 dager å få det, og kosta under 4000,- inkludert frakt :-)

Det er det samme som jeg betalte fra BHphoto, inkludert moms. Synes å huske at prisene hos Matsuiyastore var høyere, men du har kanskje ikke betalt moms? Synd at det er utsolgt hos BHphoto.

Lenke til kommentar

Jeg er også blandt dem som vurderer dette objektivet, dog har jeg lest at på D80 kan det hende at autofokusen kan være problematisk.

At den jager og jager uten å finne noe å fokusere på.

 

Drøyer det nok litt til, selv om jeg vil ha en viiiid vidvinkel. Enten det eller så får jeg se etter en 12-24 Nikkor.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

post-72420-1219088112_thumb.jpg

Jeg er også blandt dem som vurderer dette objektivet, dog har jeg lest at på D80 kan det hende at autofokusen kan være problematisk.

At den jager og jager uten å finne noe å fokusere på.

 

Drøyer det nok litt til, selv om jeg vil ha en viiiid vidvinkel. Enten det eller så får jeg se etter en 12-24 Nikkor.

 

Jeg har dette objektivet på en D80. Kjøpt på ebay.

 

Jeg har ikke merket noe til jagende autofokus. Det jeg har merket er at ved mindre blender enn f/13 kommer det noen skyggeprikker noen plasser. Vet ikke hva dette er, men håper noen vet.

 

Se eksempelbilde. Prikkene kommer på samme plass hver gang.

Endret av ThePoooh
Lenke til kommentar
Jeg har ikke merket noe til jagende autofokus. Det jeg har merket er at ved mindre blender enn f/13 kommer det noen skyggeprikker noen plasser. Vet ikke hva dette er, men håper noen vet.

 

Se eksempelbilde.

 

Det kalles flare, og kommer fra sterke lyskilder, i dette tilfellet solen.

Mer info her

Det er vel heller støvet på sensoren han snakker om! Er masse støv her gitt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...