Gå til innhold

*Ny* Tokina AT-X 116 Pro DX 11-16mm f/2.8

Anbefalte innlegg

Og dette igjen er noe å ta i betrakning når vi studere bildene på Flicr. Vi vet ikke engang om det er fra prototyper eller fra ferdige eksemplarer. Eller gjør vi det?
Denne "testen" er nok basert på et produksjonseksemplar, så vidt jeg kan forstå. Er i hvert fall veldig dårlig gjort å ikke informere om det, dersom det ikke er det.

Ellers er det ingenting som tyder på at Ken sitt testeksemplar var en prototyp heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva er årsaken til at de lager nikon-objektivene uten motor, når tilsvarende canon-objektiv har innebygd fokusmotor?

Vil det ikke være bedre å gjøre det, da det kan virke som fremtiden til Nikon betyr hus uten fokusmotor...derfor vil ikke disse være like aktuelle for Nionkameraer

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvor kjøpte du det og til hvilken pris?

Hvordan er det på f/2,8?

På f2,8 er objektivet ok, har tatt ca 350 bilder til nå. Men når jeg bruker f2,8 i svært lite lys så setter jeg manuelt-tommel fokus før jeg tar bilde. Har sammenlignet med bildene oppimot min 24-70f2.8 på samme blender og forskjellene er eksremt marginale jeg må lete leeeeeenge for å se det, differansen er irrelevant for meg, kansje litt mer dybde i fargene på canon linsen (vet sammenligningen er feil), men dog.

Jeg har også kjøpt 24mm f1,4. Driver og sammenligner disse 3 linsene, når jeg har xxxx bilder bak meg så skal jeg poste noen komentarer.

Slik jeg ser det så har er Tokina et røverkjøp, og den linsen ser jeg ingen alternativ til idag på 1,6 sensor.

Forresten, hvem ser hva bildene er fra? :-)

Endret av taylorm
Lenke til kommentar

Meget bra, bedre enn forventet. Det er detekterbar KA ut mot kantene men så lite at det sikkert kan fjernes uten problemer med software i de tilfellene det er synlig.

Hvis du får sjansen så vil jeg gjerne se hvordan punktlyskilder blir i hjørnene på f/2.8. Helst stjerner men andre fjerne lys kan også fungere. Hvis det også fungerer bra så er det vel bare å bestille nytt objektiv.

Lenke til kommentar

Man kan jo lese "...l Perk" på menyen oppe til venstre, så det bildet var jo biff. Det andre vet jeg ikke.

Jeg har et halvbra eksemplar av Sigma 10-20mm. Høres ut som det er aktuelt å bytte en gang i løpet av året.

Lenke til kommentar

Man kan jo lese "...l Perk" på menyen oppe til venstre, så det bildet var jo biff. Det andre vet jeg ikke.

.

Om du ser på skiltet som står på utsiden av bokbutikken, ser du det står Notting Hill, og et bilde av Julia Roberts. Lett å lese på dette skarpe og fine bildet. Tror jeg må føre opp dette objektivet på ønskelista mi.

Endret av onslow123
Lenke til kommentar

Det objektivet her blir mer og mer fristende, må jeg si. At det er litt uskarpt i hjørnene på f/2.8 er jo nærmest umulig å unngå. Blendet ned til f/5.6 så det ut til å være fullt på høyde med konkurrentene, og de fleste av dem går ikke lenger opp enn til f/4.

Lenke til kommentar
Det objektivet her blir mer og mer fristende, må jeg si. At det er litt uskarpt i hjørnene på f/2.8 er jo nærmest umulig å unngå. Blendet ned til f/5.6 så det ut til å være fullt på høyde med konkurrentene, og de fleste av dem går ikke lenger opp enn til f/4.

post-132889-1209315978_thumb.jpg

40D f2,8 ISO800 12mm 1/10 håndholdt, tre bilder i serie dette ble "skarpt". Situasjoner som dette er det jeg har kjøpt linsen til, liten tid , ingen tripod og lite lys. Poenget er at jeg fikk et bilde som er noen lunde brukendes pga f2,8.

post-132889-1209316013_thumb.jpg

40D f7,1 ISO200 11mm 1/1600 Skarpt nok i mine øyne.

post-132889-1209316050_thumb.jpg

40D f5,6 ISO400 11mm 1/25 Håndholdt.

Lenke til kommentar
40D f5,6 ISO400 11mm 1/25 Håndholdt.
Det siste eksemplet viser at kantskarpheten er virkelig god ved f:5.6. Det ser og ut som det er fullt akseptabelt ved full åpning.

Ellers så virker det som du har problemer med å holde rett. Alle bildene du har vist tilter noen grader. Dette er ikke lett. Det blir så mye informasjon i søkeren å forholde seg til, lett og la seg villlede av de fallende linjene. Kan kanskje være en ide å zoome ut litt ekstra ut for å gi seg selv litt rom å croppe på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...