Gå til innhold

*Ny* Tokina AT-X 116 Pro DX 11-16mm f/2.8


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke merket noe til jagende autofokus. Det jeg har merket er at ved mindre blender enn f/13 kommer det noen skyggeprikker noen plasser. Vet ikke hva dette er, men håper noen vet.

 

Se eksempelbilde.

 

Det kalles flare, og kommer fra sterke lyskilder, i dette tilfellet solen.

Mer info her

Det er vel heller støvet på sensoren han snakker om! Er masse støv her gitt...

 

Aha. Leste ikke skikkelig :p

Er nok støv det der ja.

 

Edit: Les: støv på sensor, har ingenting med objektivet å gjøre

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke merket noe til jagende autofokus. Det jeg har merket er at ved mindre blender enn f/13 kommer det noen skyggeprikker noen plasser. Vet ikke hva dette er, men håper noen vet.
Det kommer fordi dybdeskarpheten på vidvinkel med liten blender er veldig stor, og da synes støvet på sensor. Når dybdeskarpheten er mindre vises ikke støvet.
Lenke til kommentar
Jeg har ikke merket noe til jagende autofokus. Det jeg har merket er at ved mindre blender enn f/13 kommer det noen skyggeprikker noen plasser. Vet ikke hva dette er, men håper noen vet.

 

Se eksempelbilde.

 

Det kalles flare, og kommer fra sterke lyskilder, i dette tilfellet solen.

Mer info her

Det er vel heller støvet på sensoren han snakker om! Er masse støv her gitt...

 

Hmm. Det tenkte jeg ikke på. Har aldri sett det på noen andre bilder selv på tamronen på 17mm. Er forsåvidt bra at det er støv på sensor så slipper jeg tenke på om det er objektivet det er noe feil med. Hvordan renser jeg sensoren lett selv? Trykkluft på flaske? Er vel en annen diskusjon enn temaet i tråden, men setter pris på et kjapt svar :-)

Lenke til kommentar
noen som vet når det kommer ser det står uten pris på prisguiden
Den er oppdatert for Nikon. Vet ikke hvorfor den ikke dukker opp for Canon - om det rett og slett ikke er noen som har den med Canon-fatning ennå. JapanPhoto har så vidt jeg vet ikke den med Canon-fatning (og det er de som kommer opp med Nikon-fatning).
Lenke til kommentar
Hvordan renser jeg sensoren lett selv? Trykkluft på flaske? Er vel en annen diskusjon enn temaet i tråden, men setter pris på et kjapt svar :-)

 

Er ikke og anbefale da du får en rask nedkjøling av sensoren pluss dertil støtende kondensproblemer.

Dra på apoteket og kjøp en øreskyllepumpe bruk den til å blåse på sensoren,hvis det ikke hjelper så må du kjøpe deg et sensorswabsett som er beregnet til det formålet.

Er du usikker på hvordan du gjør det så kan du levere kameraet til rens.

Hvis du lurer på mer,så lag en post i digitalt speilrefleks.

 

Beklager OT :)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke merket noe til jagende autofokus. Det jeg har merket er at ved mindre blender enn f/13 kommer det noen skyggeprikker noen plasser. Vet ikke hva dette er, men håper noen vet.
Det kommer fordi dybdeskarpheten på vidvinkel med liten blender er veldig stor, og da synes støvet på sensor. Når dybdeskarpheten er mindre vises ikke støvet.

 

Kan dybdeskarpheten i objektivet forklare hvordan støv på sensoren vises? Var det støv på sensoren ville jeg tro at dette ikke påvirkes av objektivet. Jeg kan heller tenke meg at det er noe støv i objektivet som påvirkes av dette? Eventuelt ujevnheter i linseelementene?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke merket noe til jagende autofokus. Det jeg har merket er at ved mindre blender enn f/13 kommer det noen skyggeprikker noen plasser. Vet ikke hva dette er, men håper noen vet.
Det kommer fordi dybdeskarpheten på vidvinkel med liten blender er veldig stor, og da synes støvet på sensor. Når dybdeskarpheten er mindre vises ikke støvet.

 

Kan dybdeskarpheten i objektivet forklare hvordan støv på sensoren vises? Var det støv på sensoren ville jeg tro at dette ikke påvirkes av objektivet. Jeg kan heller tenke meg at det er noe støv i objektivet som påvirkes av dette? Eventuelt ujevnheter i linseelementene?

 

Det har ikke noe med brennvidde å gjøre om du kan se støv på sensoren, det kommer an på størrelsen på blenderen.

Derimot kan du se støvene på frontelementet om du bruker veldig liten blender på vid-vidvinkel.

 

Den beste måten å finne ut om du har støv på sensoren er å bruke et teleobjektiv og sette fokus til uendelig, blender f16 eller mindre, og ta bilde mot en jevn godt belyst flate nærme kamera, eller sette fokus til nærgrensen og ta bilde mot skyene.

Lenke til kommentar
Det har ikke noe med brennvidde å gjøre om du kan se støv på sensoren, det kommer an på størrelsen på blenderen.
Og jo mindre fysisk blenderåpning - jo mer tydelige støvkorn. Derfor vil det også være tydeligere på vidvinkel enn på tele - på tele blir støvet gjerne mer diffuse flekker. Det har med at "DOF" på sensoren også øker på små blendere, og det er så "dypt" område som er i fokus at støvet tegnes skarpt.
Lenke til kommentar
Jeg har ikke merket noe til jagende autofokus. Det jeg har merket er at ved mindre blender enn f/13 kommer det noen skyggeprikker noen plasser. Vet ikke hva dette er, men håper noen vet.
Det kommer fordi dybdeskarpheten på vidvinkel med liten blender er veldig stor, og da synes støvet på sensor. Når dybdeskarpheten er mindre vises ikke støvet.

 

Kan dybdeskarpheten i objektivet forklare hvordan støv på sensoren vises? Var det støv på sensoren ville jeg tro at dette ikke påvirkes av objektivet. Jeg kan heller tenke meg at det er noe støv i objektivet som påvirkes av dette? Eventuelt ujevnheter i linseelementene?

 

Det har ikke noe med brennvidde å gjøre om du kan se støv på sensoren, det kommer an på størrelsen på blenderen.

Derimot kan du se støvene på frontelementet om du bruker veldig liten blender på vid-vidvinkel.

 

Den beste måten å finne ut om du har støv på sensoren er å bruke et teleobjektiv og sette fokus til uendelig, blender f16 eller mindre, og ta bilde mot en jevn godt belyst flate nærme kamera, eller sette fokus til nærgrensen og ta bilde mot skyene.

 

Det var nok som dere sier støv på sensoren ja.

 

Jeg kikket gjennom noen andre bilder tatt med andre objektiver. Fant noen hvor støvet vistes. Fellesnevneren var for meg liten blender og vid vinkel.

 

Blåste bare ren sensoren med en blåsebelg så var det løst.

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvorfor objektivets dybdeskarphet påvirker gjengivelsen av partikler som ligger bak objektivets bakre linseelement? Mulig jeg tenker feil, og at det faktisk er slik at dette bestemmes av objektivets dybdeskarphet, men jeg skulle gjerne like å vite hvordan.

 

Edit: Har man for å opprettholde korrekt eksponering økt ISO'en eller lukkertiden, når objektivet blendes ned og støvkornene dukker opp?

Endret av Xmag
Lenke til kommentar

Du tenker nok feil ja, uten at jeg har helt klart for meg hvordan du tenker (skjønner ikke begrepet "objektivets dybdeskarphet"). Dybdeskarpheten bestemmes av utstnitt og blender, uavhengig av hvilket objektiv du bruker. Jo større dybdeskarphet, jo skarpere vil alle gjenstander mellom null (sensor) og uendelig (bakgrunn) bli.

 

Svar til edit: Ja, det er klart, men det har forsåvidt ingenting med saken å gjøre. Dybdeskarpheten er den samme uavhengig av om eksponeringen er korrekt eller ikke. I praksis blir det jo selvfølgelig vanskeligere å se støvkorn på sensoren hvis man bruker høy ISO eller at bildet er undereksponert, men det har altså ikke noe med dybdeskarphet å gjøre.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Du tenker nok feil ja, uten at jeg har helt klart for meg hvordan du tenker (skjønner ikke begrepet "objektivets dybdeskarphet"). Dybdeskarpheten bestemmes av utstnitt og blender, uavhengig av hvilket objektiv du bruker. Jo større dybdeskarphet, jo skarpere vil alle gjenstander mellom null (sensor) og uendelig (bakgrunn) bli.

 

Svar til edit: Ja, det er klart, men det har forsåvidt ingenting med saken å gjøre. Dybdeskarpheten er den samme uavhengig av om eksponeringen er korrekt eller ikke. I praksis blir det jo selvfølgelig vanskeligere å se støvkorn på sensoren hvis man bruker høy ISO eller at bildet er undereksponert, men det har altså ikke noe med dybdeskarphet å gjøre.

 

Jeg er klar over hva som påvirker dybdeskarpheten. Det jeg tenker er at fotoner passerer gjennom objektivet for å tegne et bilde av det forran objektivet på bildebrikken. Det jeg ikke forstår er hvordan objektivet kan påvirke gjengivelsen av gjenstander mellom sensor og objektivets bakre linseelement. Jeg ser hva du skriver, og forstår betydningen av det, men jeg forstår ikke hvorfor. For meg er det ulogisk at gjengivelsen av støv bak objektivet påvirkes av hvilket objektiv og dennes innstillinger, da fotonene som tegner bildet ikke lenger er under objektivets innflytelse. Håper det står litt klarere hvordan jeg tenker.

 

Poenget med spørsmålet jeg la til, var at jeg tenkte kanskje støvkorn ville bli forsterket i bildet når man forsterker signalet fra sensoren for å få rett eksponering, i stedet for å øke lukkertiden (som øker lysmengden som treffer sensoren, til utgangspunktet før nedblending).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...