Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

trenger hjelp med å kjøpe bil, har dårlig råd.

Mattlakk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt som går på skole, og har ekstrahjelp jobb, problemet mitt er at jeg er SÅ dårlig på å spare penger.

Greia er at jeg trenger en bil, er så og si avhengi av det, og trenger en billig bil, som ser helt grei ut, og funker helt greit, er ikke kresen, men vil ikke ha en stygg 240 stasjonsvogn :p noen som har tips til en bil jeg kan få billigbillig, og som ikke er stygg?:p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå sier du ikke noe om hvor mye penger det er snakk om, men jeg ville faktisk anbefalt deg å titte nærmere på den bilen du sier du ikke vil ha, Volvo 240. Ja den er stygg, men det er også den sikreste bilen du kan kjøpe deg til rundt f.eks. 10 000 kroner. Krasjer du i en Golf 2 derimot er det store sjanser for at du ender opp som en kjøttkake.

Lenke til kommentar

Hvis du er avhengig av bil så får du ta de konsekvensene det vil si å spare. Jeg faller innenfor samme kategori. Jeg er "nesten" avhengig av bil. Jeg har en skole som er 7 km unna, en jobb som er enda lenger unna og med elendige kollektivtilbud blir det hele ille, spesielt når enkelte ruter kuttes ut pga sjåførmangel, og dette også gjør at jeg kommer for sent på skolen eller står i fare for å ikke komme meg hjem fra jobb.

Jeg er ganske dårlig til å spare selv, vil jeg påstå. Ikke fordi jeg ikke "klarer" å spare, men fordi jeg har mange utgifter. Stor husleie, strøm, treningssenter and so on, pluss at jeg liker å spise dyre ting, så matbudsjettet KUNNE med litt større gjennomtanke vært veldig mye mer redusert. Løsningen min har bare blitt å jobbe mer. Jeg jobber tilnærmet 100% ved siden av skole (40 skoletimer i uken, 8 hver dag). I mellomtiden får jeg bare ta bussen, selv om det svir. Du ender opp med å skyte deg selv i ræven ved å kjøpe en bil til 5-6 000. Det er februar måned, årsavgift skal betales, forsikring skal betales og omreg skal betales. Sparer du en til to måneder har du råd til bedre bil i tillegg til at omreg er betalt. It burns, men jeg ser heller meg selv kjøre en Carisma / Golf 3 / Civic / Colt som faktisk er i god stand enn en corolla, golf 2 eller 240 som står for fall for 4000 kroner, uten å dermed si noe galt om kvaliteten på disse bilene.

Lenke til kommentar
Sparer du en til to måneder har du råd til bedre bil i tillegg til at omreg er betalt. It burns, men jeg ser heller meg selv kjøre en Carisma / Golf 3 / Civic / Colt som faktisk er i god stand enn en corolla, golf 2 eller 240 som står for fall for 4000 kroner, uten å dermed si noe galt om kvaliteten på disse bilene.

Årsavgift mener du vel? Planen min var også å vente til våren slik at jeg sparte meg for årsavgifta, men slik gikk det nå ikke. Om du skal ha en bil som du bare skal frakte deg selv rundt i ville jeg tatt en titt på en varebil. Jeg betalte 35.000,- for et helt strøkent eksemplar av en bil som denne. Da var reg reim byttet, mens katalyastor, coil, plugger og motofeste ble byttet da jeg kjøpte den (13-14.000,- som selger betalte). Det finnes selvagt billigere alternativer. Det lønner seg bare å være litt på vakt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...