Bruker12345 Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) Jeg sitter her og skal selge bolig. Har vert i kontakt med megler og ble ganske sjokket, hvis man velger å betale pr time så var prisen kr 2500,- pr time. Spørsmålet mitt er da som følger: Hvordan i all verden kan en eiendomsmegler forsvare en sånn timepris ? Hvorfor er en eiendomsmegler f.eks 5 ganger dyrere pr time enn en elektriker ? Endret 6. februar 2008 av Bruker12345 Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Vanskelig å si, det er vel de eneste som tjener så godt etter så kort/eller-ingen utdannelse. Jeg ville ringt litt rundt først, eventuelt vurdert å selge privat. Holde visning selv osv. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Timepris var noe som ble obligatorisk å tilby fra årsskiftet. Før dette var det ingen (som jeg har hørt om) som har tilbudt dette. Jeg tipper at megleren du har snakket med ikke er særlig interessert i å jobbe for timespris, og "presser" deg til å velge provisjonsbasert betaling ved å skru opp prisen. Uansett bør du sjekke litt rundt hva de forskjellige meglerene tar for jobben. Inviter de gjerne hjem for å la dem komme med ett tilbud. Greit å ha snakket litt med han/hun og fått ett inntrykk av om dette er en person du vil skal selge boligen din. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Vanskelig å si, det er vel de eneste som tjener så godt etter så kort/eller-ingen utdannelse. Jeg ville ringt litt rundt først, eventuelt vurdert å selge privat. Holde visning selv osv. Jeg hadde aldri kjøpt en leilighet av noen privat. Jeg syns heller ikke noe om at eieren av leiligheten er til stede når det er visning. TS, ring rundt og hør hva andre meglere tar. Forøvrig så er megler blitt en beskyttet tittel nå. Ingen kan kalle seg megler lenger uten utdannelse. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Jeg sitter her og skal selge bolig. Har vert i kontakt med megler og ble ganske sjokket, hvis man velger å betale pr time så var prisen kr 2500,- pr time. Spørsmålet mitt er da som følger: Hvordan i all verden kan en eiendomsmegler forsvare en sånn timepris ? Hvorfor er en eiendomsmegler f.eks 5 ganger dyrere pr time enn en elektriker ? Man trenger ikke kunne forsvare en timepris for å kreve den. Men du sier ikke noe om hva timeprisen innebærer, er det inkludert markedsføring og gitt et visst timeantall eller kun for forberedende arbeid og visninger? Som nevnt i tråden så er de forpliktet å tilby en timepris, men loven sier ikke noe om nivå, noe som gjør at de setter timeprisen høyt for å kanalisere folk over på provisjon eller fastpris. Jeg vil oppfordre deg til å tenke nøye gjennom om du ønsker en eiendomsmegler på timepris. Stoler du på at han fakturerer deg riktig? Hvordan er incentivene hans dersom han har provisjon på andre eiendommer han selger? Gidder han å prioritere deg? For øvrig koster en bilmekaniker gjerne 1000 kr pr time - ganske sjokkerende for folk med yrkesfaglig utdannelse, men det inkluderer nok betaling for utstyr og anleggsmidler for selskapet. Lenke til kommentar
Bruker12345 Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 2. Timesbasert tilbud uten salgsgaranti: Vederlag: Timepris à: kr. 2.500,- pr. time Stipulert tidsforbruk: 31 timer Markedsføring: kr. 12.900,- Utlegg: Sikringsobligasjon kr. 430,- Grunnboksutskrifter kr. 60,- Eiendomsinformasjon/Infoland kr. 1.300,- Gebyr til forretningsfører kr. 6.600,- Pris totalt inkl. vederlag/utlegg: kr. 98.790,-. I tillegg til tilbudene kommer evt. takst (ca. kr. 3.200,-) og eierskifteforsikring (0,19% av salgssum). Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 http://forbruker.no/bolig/boligmarkedet/article1069639.ece Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Les artikkelen det henvises til, den er nyttig. Jeg ville ikke valgt timepris i et fallende marked. 100 000 kr for å selge en leilighet er mye hvis man legger til grunn at provisjon ofte er 1,5 - 2,5% av salgssum (vet ikke om det inkluderer markedsføring). Du kunne solgt en leilighet til 4 mill med 2,5% i provisjon hvis dette inkluderer alle utgifter (spesielt markedsføring). Det finnes jo en mulighet for at de bruker mindre tid enn stipulert, men jeg hadde ikke stolt på at de faktisk fakturerer mindre... Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Artikkel i dagens Hegnar Online som omhandler akkurat dette. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 2. Timesbasert tilbud uten salgsgaranti:...snip..... Pris totalt inkl. vederlag/utlegg: kr. 98.790,-. I tillegg til tilbudene kommer evt. takst (ca. kr. 3.200,-) og eierskifteforsikring (0,19% av salgssum). I hvilket prisområde ligger boligen du tenker på å selge her? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Hvordan i all verden kan en eiendomsmegler forsvare en sånn timepris ? Det er fordi de sitter på asymetrisk informasjon. Det vil si at de vet noe som du enten ikke vet, eller tror du ikke vet. Og fordi man er enten redd får å få for lite for sin eiendom, eller at man skal prise seg ut av markedet og få ingenting er man villig til å bruke masse penger på meglere. Finnes mye litteratur om asymetisk informasjon, men en enkel og grei fremstilling finner du i Freakonomiks av S. Levitt. Og for kurositetsskyld så viser Levitt likheten mellom eiendomsmeglere og Ku Klux Klan! Lenke til kommentar
PENGERiLOMMA Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Jeg leste en artikkel i en avis om at det var flere ti-tusener en kunne spare på å gå til flere boligmeglere å spørre etter pris og sette disse opp mot hverandre, for å forhandle pris. 2500 kroner er helt vanvittig for en tjeneste som leveres av personer med så lav utdanning (tar her forbehold om at jeg ikke kjenner til de nye reglene som er kommet angående utdanning blandt boligmeglere). Tror du kan få advokater og konsulenter/rådigere (siviløkonomer) til omlag 1 000 kr timen, så 2 500 hørtes mye ut. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Hvordan har det gått her? Vær ekstremt forsiktig med hva du går med på. Forlang evt. et maks timeantall de kan fakturere deg for. Vær også veldig klar på hva du forventer av salgsprosessen og megler og få gjerne dette med i kontrakten. Hilsen en som har et par meglerkontorer å IKKE anbefale Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå