Barcarolle Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Jeg har en PDA med GPS (htc touch cruise) , og har innstallert en god del morsomme GPS-programmer. En ting som stadig dukker opp er Baud. Hva er det? Og hva bør den være på? Per i dag står den på standard (4800), er det bedre/dårligere å stille antall baud opp? En annen ting er; hvilken COM-port er det jeg skal bruke? Eller bør jeg bruke noe som heter GPD? Fint om noen kunne komme med en liten forklaring. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Det kunne du enkelt fått greie på ved å søke. In telecommunications and electronics, baud (pronounced /bɔːd/ unit symbol "Bd"), is the unit of symbol rate (link) Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Baug kommer igrunn fra modemverdenen, der det var ett tall på hvor mange ganger ett modem klarte å bytte svingninger, og derved fra 0->1 og motsatt. Ble etterhvert byttet ut med bit/sekund, som også nyttes fortsatt, f.eks. 3Mbit/sek på internett, som er 3 millioner bits pr sekund. Dataoverføing mellom GPS og en enhet er ganske begrenset datamengde, slik at 4800 bits/tegn pr sekund holder nok i massevis. Ofte er 4800 mer stabil enn 9600 f.eks. Men kan jo skru opp hastigheten så langt det går før det ikke virker mer, kan jo godt hende GPS'en klarer å gi flere posisjonsoppdateringer pr sekund på den måten. Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) Det kunne du enkelt fått greie på ved å søke.In telecommunications and electronics, baud (pronounced /b??d/ unit symbol "Bd"), is the unit of symbol rate (link) Nei det kunne jeg ikke. Jeg spurte etter baud i en spesifik sammenheng, og wiki gav bare en generell forklaring. Kunne du for eksempel sagt hvor mange baud min gps bør være innstilt på ved å se i artikkelen? Endret 3. februar 2008 av Jensemann4 Lenke til kommentar
Ur Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Baug kommer igrunn fra modemverdenen, der det var ett tall på hvor mange ganger ett modem klarte å bytte svingninger, og derved fra 0->1 og motsatt. Ble etterhvert byttet ut med bit/sekund, som også nyttes fortsatt, f.eks. 3Mbit/sek på internett, som er 3 millioner bits pr sekund. Baud lever i beste velgående men det er bare ikke et nummer som sier mye for den vanlige bruker. For den vanlige bruker er det resultatet, bit/sekund, som har noen betydning. For alle som driver med kommunikasjon på teknisk nivå, og spesielt trådløs kommunikasjon (f.eks. mobil), så er Baud og Baudraten fortsatt et meget viktig tall. Baud er informasjonsbærende signalforandring og Baudraten er dermed hvor mange signalforandringer man har i sekundet. Signalforandring betyr typisk endring av amplitude, frekevens og/eller fase. Bitraten kan være både større, lik eller mindre enn Baudraten. F.eks. i de gamle 28800b/s modemene var Baudraten 2400Bd/s. Ved hver signalforandring kunne signalet endres til en av 2^12=4096 forskjellige posisjoner og dermed innebar hver forandring at det ble overført 12 bit informasjon. 12bit/Baud * 2400Baud/sekund = 28800bit/sekund. Årsaken til at Baudraten ikke var større var at frekvensbåndbredden på det analoge telenettet var 300-3400Hz. Tilsvarende vurderinger må fortsatt gjøres i alle kommunikasjonssammenhenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå